Vakcentrum Levensmiddelen

17 - 02 - 2004
Welke merkartikelfabrikant heeft beste televisie-commercial? (17 februari 2004)

Zelfstandige levensmiddelenondernemers reiken prijs uit tijdens jaarcongres

Op woensdag 21 april 2004 organiseert het Vakcentrum Levensmiddelen de branche-organisatie voor de zelfstandige
levensmiddelendetaillist de Dag van het Vakcentrum. De dag staat dit jaar in het teken van Ondernemen is Topsport. Niet alleen ondernemers en sporters leveren topprestaties, ook mensen en bedrijven in hun directe omgeving doen dat. De zelfstandige ondernemers, verzameld in het Vakcentrum, waarderen de prestaties van de merkartikelfabrikanten die producten produceren en leveren voor het assortiment van hun bedrijf. Tijdens de komende Dag van het Vakcentrum wordt deze waardering omgezet in een prijs voor deze fabrikanten. Dan kiezen de aanwezige ondernemers de Beste televisie-commercial van 2004. Deze wedstrijd behoeft natuurlijk enige uitleg.

Jaarlijks worden door merkartikelfabrikanten in levensmiddelen veel inspanningen verricht om hun producten onder de aandacht te brengen van de consument. In de distributie van levensmiddelen en aanverwante merkproducten is de supermarkt het belangrijkste verkoopkanaal. De merkartikelfabrikant en de zelfstandige supermarktondernemer werken veelal samen om producten eerst onder de aandacht en vervolgens in het winkelwagentje van de consument te krijgen. Merkartikelfabrikanten creëren vraag door rechtstreekse (televisie)promotie van hun producten bij de consument. Anders gezegd; de fabrikant geeft de voorzet en de ondernemer kopt de bal in.
De mening van de zelfstandige levensmiddelendetaillist over de promotie-inspanningen van de merkartikelfabrikant moet fabrikanten interesseren. Want de fabrikant die hier hoog scoort krijgt een extra verkoopargument, meer aandacht en daarmee voorsprong op zijn concurrenten. Zaken die men vandaag de dag maar ook morgen goed kan gebruiken in de concurrentieslag met onder meer de private labels. En los van dit alles, elke fabrikant vindt het natuurlijk ook gewoon leuk als zijn commercial onder de aandacht wordt gebracht. Het levert uiteindelijk toch weer meer attentie op.

Hoe verloopt de competitie?
Een jury bestaande uit vertegenwoordigers van alle winkelformules, bestuurders van het Vakcentrum en het Vakcentrum JuniorenPlatform onder voorzitterschap van de heer Ralph van Hessen (directeur Winkelman en Van Hessen) beoordelen alle inzendingen en nomineren drie televisie-commercials die tijdens de Dag van het Vakcentrum op woensdag 21 april 2004 aan de congresdeelnemers worden getoond. De aanwezige ondernemers bepalen vervolgens welke van deze drie de titel Beste televisie-commercial 2004 mag dragen. Het doel van deze competitie mag duidelijk zijn: Het aantonen van de meerwaarde van de samenwerking tussen merkartikelfabrikanten en zelfstandige ondernemers!

-------------------------