Ingezonden persbericht




---

---------


- PERSBERICHT -

Siebel Systems neemt Eontec over

Siebel Systems breidt Siebel Retail Finance uit met oplossing voor geldautomaten en internetbankieren

SAN MATEO, Calif. - 21 april 2004 - Siebel Systems heeft Eontec Limited overgenomen. Eontec is een toonaangevende aanbieder van multichannel oplossingen voor retail banken. Met deze acquisitie breidt Siebel Systems de producten voor financiële instellingen uit met een oplossing voor geldautomaten en internetbankieren. Hiermee is de enige oplossing ontstaan die banken in staat stelt om de winstgevendheid van kantoren te verbeteren door het aanbieden van een geïntegreerde reeks van voorzieningen voor financiële transacties, marketing, verkoop, serviceverlening en business intelligence. De nieuwe oplossing biedt tevens een op open standaarden gebaseerde en 'service oriented' architectuur die in staat is een brede reeks van interacties met klanten te beheren, ongeacht het gebruikte communicatiekanaal. Denk aan lokale kantoren, call centers, internet en geldautomaten.

De nu afgesloten overeenkomst regelt dat in eerste instantie een bedrag van 70 miljoen dollar in cash wordt betaald aan de aandeelhouders van Eontec. Op basis van doelstellingen ten aanzien van omzet en winst over 2005 en andere contractuele afspraken wordt in een tweede aanvullende tranche naar verwachting 30 miljoen dollar tot maximaal 60 miljoen dollar betaald. Uitgezonderd de impact van een eenmalige kostenpost als gevolg van de overname, zal de transactie de inkomsten over het tweede kwartaal van fiscaal 2004 verminderen met een bedrag van 0,01 dollar per aandeel. Voor het tweede kwartaal wordt een eenmalige last ter grootte van 3 tot 7 miljoen dollar verwacht. Siebel Systems heeft de analyse van de overname echter nog niet afgerond, zodat dit bedrag nog kan veranderen. Alle werknemers van Eontec zullen toegevoegd worden aan het team van Siebel Retail Finance. Zij voegen uitgebreide expertise ten aanzien van het ontwikkelen en aanbieden van multichannel oplossingen voor retail banken toe aan de reeds aanwezige kennis en kunde.

"De samenvoeging van Siebel Systems en Eontec levert een 'winning team' op voor retail banken", zegt Thomas M. Siebel, chairman en chief executive officer van Siebel Systems. "Retail banken realiseren zich in toenemende mate dat zij hun lokale kantoren moeten omvormen van op transacties gerichte vestigingen tot nadrukkelijk op klanten gerichte centra voor verkoop en serviceverlening die bovendien probleemloos kunnen samenwerken met de andere communicatiekanalen die banken gebruiken. Om dit doel te bereiken hebben zij behoefte aan nieuwe technologie die niet alleen verouderde geldautomaten kan vervangen, maar die tevens optimaal gebruik mogelijk maakt van CRM en business intelligence, zodat zij hun kosten kunnen verlagen, de productiviteit van de medewerkers verder kunnen verbeteren en de businessprocessen die nodig zijn voor het verstevigen van de relaties met klanten kunnen ondersteunen. Door deze acquisitie biedt Siebel Systems nu de meest complete multichannel en de klant centraal plaatsende oplossing voor retail banken."

"Met de oplossing van Siebel Systems en Eontec kunnen retail banken nu al die brancheapplicaties en -infrastructuren vervangen die de afgelopen jaren niet zijn uitgebreid met mogelijkheden voor internet, call centers en geldautomaten", zegt Patrick Brazel, chief executive officer van Eontec. Brazel krijgt de leiding over de Siebel Retail Finance-divisie. "Gezamenlijk zullen Eontec en Siebel Systems de spelregels in de bancaire sector veranderen door een complete oplossing aan te bieden voor multichannel bankieren. Deze oplossing komt tegemoet aan de eisen en wensen van financiële instellingen van welke omvang dan ook en waar ook ter wereld."

De technologie van Eontec biedt banken functionaliteit die gemakkelijk aan toekomstige eisen kan worden aangepast. Gebaseerd op het Java 2 Enterprise Edition (J2EE) platform is de technologie van Eontec uiterst schaalbaar en zeer betrouwbaar. Het biedt flexibele mogelijkheden voor ingebruikname zodat banken hun dienstenpakket op uniforme wijze, over meerdere communicatiekanalen heen, kunnen aanbieden aan hun klanten. Daarnaast vormt Eontec een uitbreiding op de strategie van Siebel Systems om oplossingen aan te bieden die uitgaan van een op open standaarden gebaseerde 'services architecture' die banken volop mogelijkheden biedt om de efficiency verder te verbeteren.

"IBM is blij dat twee toonaangevende partners hun krachten hebben gebundeld om een nieuwe, innovatieve oplossing voor retail banken aan te bieden", zegt Mark Greene, general manager IBM global banking industry. "Banken waar ook ter wereld hebben gestandaardiseerd op IBM's WebSphere. Dit biedt hen een uitgelezen kans om hun op WebSphere gebaseerde multichannel strategie te combineren met de enige oplossing voor retail banken die een combinatie biedt van financiële transacties, CRM en business intelligence. Bovendien biedt IBM hen interessante extra faciliteiten in de vorm van diensten op het gebied van adviesverlening, integratie en implementatie."

Oplossing voor geldautomaten
Siebel Systems zal de oplossing van Eontec voor multichannel retail banken combineren met de eigen oplossingen voor business intelligence en CRM. Hierdoor ontstaat de enige complete bancaire oplossing die is opgebouwd uit componenten die individueel of gecombineerd de winstgevendheid van een bank kunnen vergroten, terwijl tegelijkertijd de relaties met klanten kunnen worden versterkt en verdiept. Zo verbetert een nieuwe oplossing - Siebel Branch Teller geheten - de mogelijkheden voor cross-selling en up-selling van additionele producten en diensten. Dit wordt gerealiseerd door het integreren van het inzicht in de behoeften van een klant dat wordt geboden door de Siebel Customer Relationship Console met de voorzieningen voor financiële transacties die worden geboden door Eontec Teller.

Siebel Branch Platform Sales and Service
Siebel Branch Platform Sales and Service is een oplossing waarmee bankmedewerkers een klant kunnen helpen om betere beslissingen te nemen. Deze oplossing zal worden uitgebreid met de voorzieningen van Eontec ten aanzien van financiële transacties zodat een volledig geïntegreerde oplossing kan worden geboden voor het beheren van de complete levenscyclus van een klant. Deze oplossing zal de productiviteit van de bankmedewerker aanzienlijk verbeteren. Dit is mogelijk doordat voorzien is in een geïntegreerde vorm van 'incentive compensation management' en analytische voorzieningen die in 'realtime' informatie verschaffen over het prestatieniveau van lokale kantoren. Bovendien biedt Siebel Branch Platform Sales and Service analytische voorzieningen voor het vaststellen van de behoeften van klanten, productinformatie en aanbevelingen, 'lead tracking' en voorzieningen voor het verwerken van aanvragen voor producten en diensten.

Siebel Internet Banking
Een derde oplossing die ontstaat als gevolg van de overname van Eontec is Siebel Internet Banking. Banken die deze oplossing toepassen, zijn in staat om snel een uiterst schaalbaar en op standaarden gebaseerd platform voor internetbankieren te creëren. Deze oplossing omvat tevens gepersonaliseerde online diensten en transactievoorzieningen en maakt gebruik van vooraf ontwikkelde businessprocessen voor verkoop, serviceverlening en marketing die voor andere communicatiekanalen beschikbaar zijn. Met deze oplossing maakt Siebel Systems het mogelijk de kosten voor het aanbieden van bankieren via internet drastisch te verlagen, terwijl tegelijkertijd de mogelijkheden voor het genereren van inkomsten via online diensten verder worden vergroot.

Commitment naar bestaande Eontec-klanten
Als gevolg van deze overname krijgen bestaande klanten van Eontec toegang tot een complete bancaire oplossing. Zij kunnen profiteren van de voortdurende investeringen in research & development van Siebel Systems voor het verder integreren en uitbreiden van de technologie van Eontec. Siebel Systems zal bestaande klanten van Eontec onbeperkt blijven ondersteunen.

Toonaangevende financiële instellingen maken gebruik van de oplossingen van Siebel Systems en Eontec. Voorbeelden zijn: Abbey National plc, Allfirst Bank, Bank of America Corporation, Bank of Ireland, Barclays Bank plc, BMO Bank of Montreal, Canadian Imperial Bank of Commerce (CIBC), Commonwealth Bank of Australia (CBA), Development Bank of Singapore (DBS), First National Bank Omaha, Fleet National Bank, en de Standard Chartered Bank.

Door het combineren van Siebel Branch Teller, Siebel Branch Platform Sales and Service en Siebel Internet Banking met bestaande oplossingen van Siebel Systems, zoals Siebel Customer Relationship Console, Siebel Call Center, Siebel Analytics en Siebel Incentive Compensation Management, zet Siebel Systems een nieuwe standaard op het gebied van retail banking. Kijk voor meer informatie op www.siebel.com/branchbanking
.

Over Siebel Systems
Siebel Systems Inc. (NASDAQ: SEBL) is de toonaangevende aanbieder van zakelijke applicatiesoftware waarmee bedrijven producten en diensten aan klanten kunnen aanbieden, kunnen verkopen en service kunnen verlenen via meerdere kanalen en meerdere divisies. Met wereldwijd meer dan 4000 klanten biedt Siebel Systems organisaties een reeks van 'best practices', CRM-toepassingen, analytische producten en bedrijfsprocessen die volledig zijn afgestemd op specifieke branches en sectoren en die zich bovendien in de praktijk ten volle hebben bewezen. Organisaties kunnen hiermee superieure klantervaringen bieden en winstgevendere relaties met afnemers onderhouden. Siebel Systems beschikt wereldwijd over kantoren in meer dan dertig landen. Meer informatie over Siebel Systems en haar klanten is te vinden op www.siebelsystems.nl.

© 1990-2004 Siebel Systems Inc. Alle rechten voorbehouden. Siebel en het Siebel-logo zijn merken van Siebel Systems Inc. en kunnen geregistreerd zijn in bepaalde landen en jurisdicties. Alle andere productnamen, merknamen, logo's en symbolen kunnen merken zijn van hun respectievelijke eigenaren.

Meer informatie
Sandra Wasseur
Marketing Director Northern-Europe
Siebel Systems
Telefoon: 020-5401000

Karin Schop
Account Executive
Text 100 Public Relations
Tel: +31 20 5304347
E-mail: karins@text100.nl