Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Lichte stijging verkeersdoden en daling ziekenhuisgewonden in 2003

In 2003 is het aantal verkeersdoden met 2% gestegen. Het aantal door de politie geregistreerde ziekenhuisgewonden daalde in 2003 met 4 procent. Dit maakt minister Peijs van Verkeer en Waterstaat vandaag bekend op het Nationaal Verkeersveiligheidscongres. In absolute aantallen steeg het aantal doden van 1066 in 2002 tot 1088 in 2003; het aantal geregistreerde ziekenhuisgewonden was 11.018 in 2002 en 10.596 vorig jaar. Nederland blijft samen met Zweden en het Verenigd Koninkrijk in de top drie van de (verkeers)veiligste van de Europese Unie. Wel is de daling die sinds 1999 waarneembaar was, onderbroken. Het is echter te vroeg om te spreken van een trendbreuk. Eerder is voorgekomen dat het aantal verkeersdoden steeg waarna de dalende trend het jaar daarna weer doorzette.

Enkele opvallende gegevens:


-Het aantal doden op 120 km-wegen is gestegen: van 68 in 2002 naar 89 in 2003.


-Het aantal doden binnen de bebouwde kom is nagenoeg gelijk gebleven, echter het aantal doden op 30 km-wegen is gestegen van 27 in 2002 naar 47 in 2003. Deze stijging kan worden toegeschreven aan de uitbreiding van het areaal van 30 km-gebieden. In 1998 vielen er in 30 km-gebieden
1,77 doden en 54 ziekenhuisgewonden per 1000 km weg, in 2003 waren dat er respectievelijk 1,57 en 21,7. Het is de laatste vijf jaar dus wel veiliger geworden in de 30 km-gebieden.


-Het aantal doden onder kinderen tot en met 11 jaar is gestegen: van 19 in 2002 naar 42 in 2003. Het aantal in de leeftijdscategorie is 1217 jaar is licht gedaald: van 80 naar 76. Onder de categorie 18-24 jarigen is er een forse daling zichtbaar: van 205 in 2002 naar 179 in 2003.


-Het aantal doden door rechtsafslaand vrachtverkeer is sinds 2001 ruim gehalveerd.


-Tenslotte is het aantal doden onder inzittenden van bestelautos gestegen: van 36 in 2002 naar 55 in 2003.

Er is in de afgelopen jaren veel aandacht geweest voor het verbeteren van de verkeersveiligheid. De maatregelen spitsen zich onder andere toe op snelheidsbeperking tijdens wegwerkzaamheden, het bevorderen van het dragen van autogordels, de invoering van een verbod op radardetectoren, het verplicht stellen van een dode hoekspiegel voor vrachtwagens en het terugdringen van alcoholgebruik. De komende jaren is er meer geld dan voorheen beschikbaar voor verkeersveiligheid: tot en met 2010 is bijna 400 miljoen euro beschikbaar voor regionaal verkeersveiligheidsbeleid. Op nationaal niveau is verder nog 23 miljoen per jaar beschikbaar. Verder werkt minister Peijs aan de invoering van een aantal verkeersveiligheidsmaatregelen. Zo moet het actieplan brommerveiligheid, dat binnenkort naar de Tweede Kamer wordt gestuurd, zorgen voor een vermindering van minimaal 28 verkeersdoden per jaar. Ook wil minister Peijs dit jaar de alcohollimiet voor beginnende bestuurders aanscherpen van 0,5 naar 0,2 promille en wordt voor de zomer een plan gelanceerd om invoering van een puntenrijbewijs voor automobilisten mogelijk te maken. Verder werkt Verkeer en Waterstaat in samenwerking met de branche aan de invoering van een maatregelenpakket dat gericht is op het veiliger maken van het bestelverkeer. Tot slot gaat Verkeer en Waterstaat door met de verkeersveiligheidscampagnes.


-