Menzis


Bericht: CamCare: Zorg via televisie

Staatssecretaris Ross-van Dorp geeft startsein voor de nieuwe zorg

Doetinchem, 21 april 2004 Staatssecretaris C. Ross-van Dorp van het ministerie van Volksgezondheid geeft vanmiddag het officiële startsein voor het innovatieve telezorgsysteem CamCare. Amicon Zorgverzekeraar (onderdeel van Menzis) en zorgorganisatie Sensire voeren vanaf deze maand CamCare in bij een groot aantal zorgvragers. CamCare zorgt voor een beeldverbinding tussen zorgklanten en een contactcenter waar verpleegkundig advies wordt gegeven. In de komende drie jaar kunnen 700 thuiswonende zorgklanten in de regio Gelderland 7 dagen per week en 24 uur per dag via de televisie contact maken met de verpleegkundigen en snel aandacht krijgen voor hun zorgvragen. Binnen de noodzakelijke kostenbeheersing in de zorg is CamCare een extra en efficiënte manier om hoogwaardige zorg te verlenen. De klanten ervaren CamCare als zeer positief. Uit proefopstellingen is gebleken dat zij zich met CamCare veilig voelen en zelfstandiger zijn.

Met CamCare kunnen het zorgkantoor van Amicon en de zorgverlener Sensire tegen lagere kosten thuiswonenden betere zorg aanbieden dan tot dusver mogelijk was. CamCare wordt op dit moment in het bijzonder ingezet in de AWBZ zorg voor chronisch zieken, gebruikers van personenalarmering en mensen die in aanmerking komen voor een verpleeg- of verzorgingshuisplaats. Dankzij deze 'telecaremethode' kunnen klanten langer zelfstandig blijven wonen. De thuiswonende zorgvrager krijgt met één druk op de knop direct contact met het contactcenter van Sensire. De camera en de televisie gaan automatisch aan. De klant en de verpleegkundige hebben persoonlijk contact omdat zij elkaar kunnen zien en met elkaar kunnen praten. De verpleegkundige krijgt de klantgegevens voor zich op een computerscherm. De verpleegkundige kan de camera bewegen vanuit het contactcenter en de thuissituatie bij de klant overzien. Indien nodig kan tot details worden ingezoomd om bijvoorbeeld wonden, medicijnen of etiketten beter te bekijken. Zo kan worden ingeschat of een huisbezoek nodig is en of de huisarts ingeschakeld moet worden.

Staatssecretaris C. Ross-van Dorp van VWS bij de openingshandeling van CamCare: "Doordat het aantal ouderen snel toeneemt, hebben we ook meer mensen in de zorg nodig. Er komt méér werk, maar meer mensen hebben we niet. Daarom realiseer ik me dat we het personeel dat we hebben slimmer in moeten zetten. Ontwikkelingen in ICT, technische of logistieke toepassingen zijn onontbeerlijk. CamCare is ook zon uitvinding. Het lijkt erop dat het de zorgverleners kan verlichten, mensen langer thuis kunnen blijven wonen en het helpt de mantelzorgers. De praktijk zal ons uitwijzen of het in de praktijk zo gaat werken."

De afgelopen jaren zijn proeven gedaan met verschillende groepen klanten. Uit de evaluatie blijkt dat de ervaringen met CamCare bijzonder positief zijn. Klanten vinden het visuele contact met de verpleegkundigen van CamCare zeer prettig. CamCare geeft een veilig en vertrouwd gevoel. Bovendien kunnen klanten via CamCare contact houden met kinderen, familie en kennissen.

Matthijs Almekinders, raad van bestuur Sensire: "Klanten geven aan zich zekerder te voelen. Minder onzekerheid leidt tot minder beroep op zorg. Het grote voordeel van de televisieverbinding is dat de situatie van de zorgbehoevende thuis letterlijk en meteen zichtbaar wordt. Daardoor kan de verpleegkundige een gericht advies geven en inschatten of een huisbezoek noodzakelijk is. Dit werkt beter dan via de telefoon. De verpleegkundigen ervaren CamCare als een uitstekende manier om met eigen ogen de situatie bij de klant te kunnen beoordelen. Een voorbeeld: de werking van een infuus kan worden afgelezen. Schaarse zorgmedewerkers kun je op de juiste manier inzetten."

Bert van der Hoek directeur Care van Menzis, het moederbedrijf van Amicon: "Met CamCare hebben onze verzekerden vanuit de vertrouwde thuissituatie een laagdrempelige toegang tot de zorg. Dit ondersteunt ouderen en chronisch patiënten langer zelfstandig te blijven wonen. Inzet van deze technologiën helpt de zorg beter betaalbaar te houden. En de schaarse arbeidscapiciteit in de gezondheidszorg efficiënter in te zetten. Menzis beoogt hiermee de toegang tot de zorg blijvend te garanderen."

De komende drie jaar wordt het systeem kosteloos aan 700 patiënten en 25 artsen aangeboden. De kosten worden in deze periode geheel gedragen door Zorgvernieuwingsgeld 2003 en AWBZ. Deze proef wordt ook met grote belangstelling gevolgd door buitenlandse zorgkoepels, met name in landen waar grote afstanden moeten worden overbrugd.

Contact voor de media:

Wander Bruijel, Van Kempen Public Relations & Public Affairs, Tel: 070 346 3760 of 0651003685, E-mail: w.bruijel@kempenpr.nl

Betrokken bedrijven

* Sensire: Zorgorganisatie in met name Gelderland op het gebied van onder andere thuiszorg, verpleeg- en verzorgingshuiszorg. Tevens enkele vestigingen in midden van het land en in Leiden.
* Camcare: Leverancier van video en communicatiediensten in de zorg
* Conesco: Ontwikkelaar en producent van videocommunicatie applicaties in de gezondheidszorg en beveiligingsbranche.
* Philips: Internationale elektronicaleverancier
* KPN: Telefonie- en datanetwerkleverancier