Gemeente Amsterdam

College investeert in bereikbaarheid
21 april 2004 - Lisa Neves Gonçalves
Het gemeentebestuur van Amsterdam heeft alle plannen voor woningen, kantoren, bedrijven voorzieningen, infrastructuur en openbare ruimte laten doorlichten. Dat was nodig omdat de financiële vooruitzichten zijn verslechterd. Het college van B&W heeft daarbij besloten om de bereikbaarheid van de stad de komende jaren te versterken.

Het gemeentebestuur wil graag een leefbare en bereikbare stad houden die werk-, woon- en leefruimte biedt aan alle bevolkingsgroepen. Daarom wil het gemeentebestuur vasthouden aan de hoge ambities voor bijvoorbeeld woningbouw en infrastructuur. De beschikbare capaciteit en middelen moeten hierop worden gericht. Dus: een hoog en realistisch ambitieniveau. Hiertoe wordt een investeringsprogramma gemaakt voor wonen, werken, voorzieningen, infrastructuur en grootstedelijk groen tot en met 2010, het zogenaamde Programma Ruimtelijke Investeringen (PRI). Reden hiervoor is de conclusie van het college bij de begrotingsbehandeling 2003 dat, gezien de beperkte financiële armslag, niet meer 'alle ballen in de lucht kunnen worden gehouden'. Het onderdeel infrastructuur uit het PRI wordt in de vorm van het Meerjaren Infrastructuur Programma Amsterdam 2004-2014 later dit jaar ter besluitvorming aan de gemeenteraad voorgelegd. In dit investeringsprogramma worden keuzes gemaakt over de uit te voeren infrastructuurprojecten. Wethouder Mark van der Horst (Verkeer, Vervoer en Infrastructuur) geeft daarbij wat betreft de grote projecten in Amsterdam de prioriteit aan:

* De uitvoering van de Noord/Zuidlijn.

* De aanleg van de 2e Coentunnel/Westrandweg.
* De doortrekking van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol.
* De tweede wegverbinding naar IJburg.

* Het doortrekken van de Zuidtangent (2e OV-verbinding) naar IJburg.

Naast deze prioriteiten wordt de komende jaren vooral geïnvesteerd in de doorstroming van het verkeer op belangrijke routes in de stad. Met kleine maatregelen wordt geprobeerd de capaciteit van de wegen en het openbaar vervoer te vergroten. Bijvoorbeeld door goede - 'real-time' - informatie voor de reizigers, incidentmanagement en adequate verwijsborden bij omleidingen. Hierdoor wordt verwacht dat de stad, ondanks de grote ingrepen in de openbare ruimte, de komende jaren goed bereikbaar blijft.
Voor financiering van een aantal geplande projecten zal naar aanvullende dekking buiten de beschikbare infrastructuurfondsen worden gezocht. Verwacht wordt dat, ondanks de tegenvallende financiële situatie, de hoge ambitie kan worden waargemaakt.

© Gemeente Amsterdam