Ingezonden persbericht

Citogroep & ECDL Nederland tekenen samenwerkingsovereenkomst

Pilot doorlopende leerlijn ICT primair en voortgezet onderwijs van start

UTRECHT/ARNHEM, 20040421 -- ARNHEM/UTRECHT - De Citogroep en Stichting ECDL Nederland ontwikkelen samen een doorlopende leerlijn ICT voor leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs. Linde van den Bosch, unitdirecteur Primair en voortgezet onderwijs van de Citogroep en Karen Hoogstraten, directeur van Stichting ECDL Nederland, tekenden maandag 19 april jl. in Utrecht het samenwerkingscontract. Begin mei start een pilot om toetsen uit de leerlijn in de praktijk te testen. Naar verwachting vindt de introductie van de leerlijn in het begin van het nieuwe schooljaar plaats.


Op dit moment ontbreekt in het primair en voortgezet onderwijs een standaard met ICT-eindtermen. Hierdoor is het moeilijk te voorspellen of leerlingen ICT-basisvaardigheden aanleren en toepassen. De afgelopen twee maanden verkenden beide partijen de mogelijkheden voor het ontwikkelen van een doorlopende leerlijn ICT, met als uitgangspunt het behalen van het ECDL (Start)diploma in het voortgezet onderwijs. Twee marktonderzoeken wezen uit dat het belang van een leerlijn ICT wordt onderkend door de doelgroep - directie, ICT coördinatoren en leerkrachten uit het primair en voortgezet onderwijs. Met het ondertekenen van de overeenkomst bekrachtigen de Citogroep en ECDL Nederland de samenwerking en geven de organisaties aan de leerlijn te gaan neerzetten.

Linde van den Bosch en Karen Hoogstraten zien in de doorlopende leerlijn ICT voordelen voor zowel leerling als leerkracht. 'Leerkrachten krijgen een goed overzicht van de beheersingsgraad van computervaardigheden van hun leerlingen en krijgen daarnaast handvatten aangereikt om de computervaardigheden in de lessen op te nemen', aldus Van den Bosch. Hoogstraten: 'En een leerling kan de computervaardigheden die hij of zij in het primair onderwijs heeft aangeleerd verder uitbouwen in het voortgezet onderwijs. Met een internationaal erkend diploma als afsluiting.'

Pilot
Begin mei start op een dertigtal scholen een pilot om een selectie van opgaven uit de toetsen binnen deze nieuwe leerlijn in de praktijk te testen. De opgaven hebben betrekking op vier van de zeven ECDL modules: 'gebruik van de computer en bestanden beheren', 'tekstverwerken', 'presentaties' en 'informatie en communicatie'. De toetsen worden online afgenomen via de portal van de Citogroep. Scholen krijgen een wachtwoord en daarmee toegang tot de toetsen. Enlight Nederland, Europees marktleider op het gebied van online testen, levert het testplatform waarop alle toetsen worden afgenomen. Doel van deze pilot is om de kwaliteit van de opgaven, de duidelijkheid van de handleiding voor de leerkracht en de technische kant van de leerlijn in de praktijk te testen voordat het nieuwe schooljaar van start gaat.

Leerlijn ICT
De doorlopende leerlijn ICT van de Citogroep en ECDL Nederland is bedoeld voor groep 6 van het primair onderwijs tot en met klas 6 van het voortgezet onderwijs en bestaat uit twee typen toetsen. Uitgangspunt voor alle toetsen zijn de officiële ECDL eindtermen. Met het ene type toets kan een leerkracht zien wat de vorderingen van de leerlingen op de verschillende ECDL modules zijn. Deze toetsen zijn te gebruiken vanaf groep 7 van het primair onderwijs tot en met klas 2 van het voortgezet onderwijs. Het andere type toets is certificerend. Deze toetsen worden in het voortgezet onderwijs afgenomen. Dat zijn bestaande ECDL module-examens, die wat betreft context en taalgebruik zijn aangepast aan de doelgroep. Vier van de zeven modules (in willekeurige volgorde) geven recht op het ECDL Startdiploma. Met zeven behaalde modules ontvangt een leerling het inmiddels in 135 landen ingevoerde ECDL diploma. Leerlingen kunnen de ICT-basisvaardigheden aanleren en toepassen tijdens reguliere lessen waarbij ICT onderdeel uitmaakt van de lesstof.




Ingezonden persbericht