AutoRai

22-4-2004

Hyundai Elantra en XG behalen topscore in veiligheid

De Amerikaanse National Highway Traffic and Safety Administration heeft de botsveiligheid van de Hyundai Elantra en de XG beloond met de hoogste score van vijf sterren. De gezaghebbende Amerikaanse instantie voerde NCAP-botsproeven uit waarbij de autos met een snelheid van 56 km/u tegen een niet vervormbare barrière rijden.

De vierdeurs Elantra sedan en de vijfdeurs hatchback ontvingen een waardering van vijf sterren voor de bestuurdersveiligheid, zowel bij de frontale botstest als de bij de gesimuleerde aanrijding in de flank. Sensoren op de dummys meten bij de botsproeven de krachten op het hoofd, de borstkas en de benen van de inzittenden. De waardering van vijf sterren betekent dat de kans op zwaar letsel minder dan tien procent bedraagt. De aanrijding met een snelheid van 56 km/u tegen een massieve barrière komt overeen met zware een frontale botsing van twee autos die elk 56 km/u rijden.

De passagiersveiligheid van de Elantra werd beloond met de hoge score van vier sterren bij de frontale aanrijding en de hoogste score van vijf sterren bij de side crash test. De XG behaalde bij dezelfde zware testprocedures een waardering van vijf sterren voor zowel de bestuurders- als passagiersveiligheid.

Depowered airbags
In Nederland is de Elantra standaard uitgerust met ABS, EBD, airbags, zij-airbags, gordelspanners met drukbegrenzer en remkrachtversterker bij een noodstop. Hyundai monteert depowered airbags die minder agressief worden opgeblazen, wat de kans op letsel verkleint. Binnen twintig milliseconden na de aanrijding wordt de airbag opgeblazen en dertig milliseconden later is de airbag voor tachtig procent gevuld en wordt de inzittende opgevangen. Nog eens ruim vijftig milliseconden later loopt de airbag leeg.