Bonnefanten Museum Maastricht

Februari 2004 tot eind 2004

LILY VAN DER STOKKER - Oom Jan, tante Annie
twee sprankelende muurschilderingen de Cupola

Na recente solo's in het Consortium, Dijon en het Museum Ludwig in Keulen heeft Lily van der Stokker (1954 Den Bosch) nu onder de titel: `Oom Jan, tante Annie', twee sprankelende muurschilderingen met aanbouwsels uitgevoerd in de Cupola - de erezaal - van het Bonnefantenmuseum. De installatie zal gedurende het hele jaar 2004 getoond worden.

Van der Stokkers muurschilderingen zijn enig in hun soort, ongegeneerd decoratief en zeer kleurrijk en gaan steevast gepaard met verrassend banale handgeschreven uitroepen en opmerkingen. Cynisme of ironie is de kunstenaar overigens vreemd. Van der Stokker wil gewoon écht `vrolijk en vriendelijk' werken, zich `wonderful' voelen, het `gezellig thuis' hebben en lekker zielig doen over `good old abstract art'.

Recalcitrant en provocerend wordt haar werk vaak genoemd: een "subversieve viering van al wat artistiek incorrect is", aldus filmregisseur John Waters. Aangenaam relativerend en niet gespeend van humor weerspiegelen Van der Stokkers onvervreemdbare muurschilderingen de ontvankelijkheid en inventiviteit van iemand die - nu alweer een kleine vijftien haar geleden - op de puinhopen van die zo verfoeide cynische jaren tachtig voor haarzelf en dus ook voor de kunst een nieuwe weg insloeg. "Shit, art is dead" schreef Van der Stokker in 1991 op een tekening. Klonk daar niet vooral opluchting?

Gewapend met een uitgekristalliseerde vormentaal van (deels) decoratieve motieven en fluorescerende kleuren weet Van der Stokker, als in een goedgemaakte soap, het sentimentele middels uitvergroting en (zelf)spot tot iets waarachtigs en zelfs ontroerends te transformeren. Zo ook in `Oom Jan, tante Annie', een muurschildering waaraan voor het eerst op dit formaat (zes meter hoog) een stapeling van scheve dozen is toegevoegd.

`Oom Jan en tante Annie', twee prachtige maar behoorlijk knotsgekke wandschilderingen laten de hele koepeltoren stralen, ongecompliceerd en lichtvoetig. Daar zit de kracht van Van der Stokkers kunstenaarschap. Haar beeldtaal, teksten en kleurgebruik staan voor verzet en weerstand, maar zijn evenzogoed optimistisch en laten ruimte voor de verbeelding.
"A peculiar new era of good feelings is dawning. A dialectical shift seems underway" schreef criticus Peter Schjeldahl in 1992 na het zien van haar werk in de New Yorkse The Village Voice.

Bij de tentoonstelling verschijnt een kleine catalogus, (16 pg.) N/E met essays van Paula van den Bosch en Anne Pontégnie. Fotografie Peter Cox. Verkoopprijs EUR 7,50.