Persbericht d.d.

NIEUWE JONGERENCAMPAGNE: "Nou weten we het wel" Niet rokende jongeren stoer, populair en cool!

Den Haag, 31 maart 2004 - Op 19 april start de nieuwe voorlichtingscampagne `Nou weten we het wel'. De campagne richt zich op niet rokende jongeren in de leeftijd van
12 tot 16 jaar. De boodschap van de campagne is dat niet-rokers cool en populair zijn, dat ze lef hebben en in zijn voor een geintje. Niet-roken is, met andere woorden, `the thing to do"! Het doel van de campagne is het verbeteren van het imago van niet-rokende jongeren en het neerzetten van niet roken als sociale norm. Daarmee zal de campagne bijdragen aan het verminderen van het aantal rokende jongeren.

Trudy Prins, directeur van STIVORO: "De meeste jongeren weten zo langzamerhand wel dat roken ongezond is. Roken heeft echter nog steeds een bepaald `stoer' imago onder jongeren. Door te laten zien dat niet rokers net zo stoer en populair zijn, wordt de keuze om niet te roken steeds makkelijker. De nieuwe jongerencampagne moet, in combinatie met de andere activiteiten van STIVORO en de huidige ontwikkelingen in de samenleving, na enkele jaren kunnen leiden tot het terugdringen van het percentage rokende jongeren met 7%."

De toename van het aantal jongeren dat begint met roken is het grootst tussen de leeftijd van 12 tot 16 jaar. Uit NIPO onderzoek (2003) blijkt dat op 12-jarige leeftijd 5% van de jongeren heeft gerookt in de afgelopen vier weken. Bij 16-jarigen is dit percentage opgelopen tot 38%. Daarnaast is er een duidelijke toename te zien van het percentage rokers naar mate het opleidingsniveau daalt.

De campagne, die vier à vijf jaar gaat lopen, is in nauwe samenwerking met het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) ontwikkeld. De basis bestaat uit vijf verschillende tv-spots. Daarnaast zullen in de loop van de campagneperiodes ook schoolcards, internet, print en evenementen worden ingezet. In de TV spots zijn niet rokende jongeren te zien die gedrag vertonen waaruit blijkt dat hij of zij populair is, lef heeft of wel van een geintje houdt. De positieve reacties van toekijkende vrienden bevestigen de populariteit van de hoofdpersoon. Humor speelt in alle uitingen een grote rol.

De nieuwe campagne is een vervolg op de eerdere campagne `...maar ik rook niet' . Daarmee is van 1998 tot en met 2001 gewerkt aan het verbeteren van het imago van niet-rokers. Effectonderzoek heeft laten zien dat duidelijke verbeteringen opgetreden waren in de houding van jongeren ten opzichte van niet-rokers en hun intentie om niet-roker te blijven.

De TV spots zijn van 19 april tot 19 mei te zien op TMF, MTV, The Box, RTL4, Yorin, Veronica, Nickelodeon en Foxkids. Internet en schoolcards zullen hierbij ook worden ingezet. In het najaar volgt een tweede campagne periode van half september tot half november. Dan zullen de spots intensief ondersteund worden door de andere campagnematerialen.

Over STIVORO voor een rookvrije toekomst
STIVORO werd in 1974 opgericht door KWF Kankerbestrijding, het Astma Fonds en de Nederlandse Hartstichting. Samen met VWS zijn zij de basisfinanciers. Projecten worden onder andere door VWS en ZonMw gefinancierd. STIVORO is het expertisecentrum voor tabakspreventie. Uitgangspunt in haar beleid is het niet-roken tot norm te stellen. Dit wordt onder meer bereikt door:

* voorlichting gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek;
* opstellen en uitvoeren van rookpreventieprogramma's;
* ondersteuning bij stoppen;

* samenwerking met andere organisaties (o.a. GGD);
* gevraagd en ongevraagd adviseren van de overheid en andere relevante organisaties op het gebied van volksgezondheid.