Commissariaat voor de Media

Hilversum, 23 april 2004

RVU wacht boete voor koffiereclame

In de RVU-serie "Werken aan werk" is in de vorig jaar oktober uitgezonden afleveringen onder de titel "De Koffiebranderij", reclame gemaakt voor het bedrijf Douwe Egberts en diens producten Caffiato en Senseo. Direct aansluitend op deze afleveringen werden in het reclameblok commercials van Douwe Egberts getoond. Het op deze wijze vermelden van merken en producten is niet toegestaan. De RVU hangt een boete boven het hoofd van 18.000 euro.

Het Commissariaat voor de Media heeft geconstateerd dat in drie afleveringen van de informatieve RVU-serie "Werken aan werk", op 14, 21 en 28 oktober 2003, overdreven veel logo's van DE, Caffiato en Senseo nadrukkelijk in beeld gebracht zijn, bijvoorbeeld op koffiekopjes, winkelgevels, posters, machines, festivalkramen en verpakkingen. Ook werden de relatief nieuwe producten Caffiato en Senseo in interviews met medewerkers en consumenten van positief commentaar voorzien. Dergelijke reclame-uitingen zijn in een informatief en educatief programma van een publieke omroep volgens de Mediawet niet toegestaan.

In de reclameblokken aansluitend op twee van de afleveringen is de eerste commercial een DE-boodschap, waardoor het wervende effect in de uitzendingen van "De Koffiebranderij" verder wordt versterkt. De RVU had zich moeten inspannen om deze vorm van aanhakende reclame te voorkomen.

Op donderdag 13 mei kan de RVU zich in een hoorzitting verweren waarna de definitieve sanctie wordt vastgesteld.

Noot voor de redactie,