Vlaamse overheid

De Vlaamse regering keurde de nota over de globale consolidatie over Beter Bestuurlijk Beleid (BBB) goed onder voorwaarde van technisch nazicht. De nota vervolledigt, harmoniseert en consolideert tientallen eerdere beslissingen in verband met het toekomstige organisatiemodel van de Vlaamse overheid.

Met BBB bereidt de Vlaamse regering zich voor op de uitdagingen waar de Vlaamse overheid in de 21ste eeuw mee geconfronteerd zal worden. Doelstellingen zijn onder andere: soepel kunnen inspelen op nieuwe maatschappelijke tendensen, klantgericht optreden, de dienstverlening steeds effectiever en efficiënter uitbouwen en een overzichtelijker en slagvaar- diger overheidsadministratie realiseren.

De taken en bevoegdheden van de Vlaamse overheid zullen in dertien voor de burger logisch samengestelde beleidsdomeinen worden gegroepeerd. Met het oog op eenvoud en slagvaardigheid krijgt elk beleidsdomein een identieke structuur met een duidelijke taakverdeling voor de entiteiten. De beleidsondersteunende taken van het beleidsdomein worden in het departement ondergebracht en verzelfstandigde agentschap- pen zorgen voor de beleidsuitvoering.
De beleidsbepaling is een taak van de minister die de uitvoering van het beleid door de agentschappen aanstuurt, evalueert en bijstuurt. Daarbij wordt de minister door het departement ondersteund. De ministeriële kabinetten worden op termijn beperkt tot een persoonlijke staf en adviseurs voor het algemene regeringsbeleid.
Per beleidsdomein blijft er in principe nog slechts één strategische adviesraad over die deskundig onderbouwde standpunten formuleert over strategische beleidsvraagstukken en de hoofdlijnen van beleid en een bijdrage levert bij het vormen van een beleidsvisie.

Sinds februari 2000 werkte de Vlaamse regering aan de uitwerking van het concept en de implementatie van dat brede veranderingstraject. De zes fasen totnogtoe bij het totstandkomen van de nieuwe organisatiestructuur kunnen als volgt worden omschreven:

- het vastleggen van de basisprincipes
- het verankeren van de basisprincipes in decreten en besluiten

- het kritisch analyseren van de huidige situatie aan de hand van de basisprincipes

- het formuleren per beleidsdomein van voorstellen voor een nieuwe structuur en verbeterde processen
- het verankeren van de nieuwe organisatiestructuur
- het vervolledigen en consolideren van de beslissingen totnogtoe.

Het vastleggen van de basisprincipes
De tien basisprincipes van BBB, de indeling in dertien beleidsdomeinen en een plan van aanpak werden vastgelegd met de beslissingen van de Vlaamse regering van 21 februari 2000, 17 november 2000 en 19 januari 2001.

Het verankeren van de basisprincipes in decreten en besluiten De basisprincipes werden verankerd in drie decreten en een aantal besluiten van de Vlaamse regering:
- het kaderdecreet Bestuurlijk Beleid legt het organisatorisch-administratief kader van de vernieuwde Vlaamse overheid vast

- het Comptabiliteitsdecreet zorgt voor een regeling van de begrotingen, de boekhouding, de controle inzake subsidies en de controle door het Rekenhof

- het decreet tot regeling van de strategische adviesraden legt het algemene kader vast voor adviesverlening inzake beleidsaangelegenheden en bevat generieke regels voor strategische adviesraden

- de Vlaamse regering keurde twee algemene regelingen goed die de vooropgestelde operationele autonomie aan de hoofden van respectievelijk de intern verzelfstandigde agentschappen (IVA's) en van de departementen concretiseren
- op 4 juli 2003 hechtte de Vlaamse regering haar principiële goedkeuring, met het oog op vakbondsoverleg en adviesaanvraag aan de Raad van State, aan een voorontwerp van raamstatuut, managementcode en model van arbeids- reglement voor het personeel van de Vlaamse overheid.

Het kritische analyseren van de huidige situatie Met het decreet Bestuurlijk Beleid als dwingend referentiekader werd de huidige Vlaamse overheidsstructuur geanalyseerd en geëvalueerd. Deze oefening nam een aanvang met de sectorale invulling binnen de dertien door de Vlaamse regering afgebakende beleidsdomeinen. Dat resulteerde in voorstellen voor een toekomstige organisatiestructuur per beleidsdomein die door de Vlaamse regering principieel werden goedgekeurd.

Het formuleren per beleidsdomein van voorstellen voor een nieuwe structuur
De Vlaamse regering stelde per beleidsdomein een veranderingsmanager aan, die de sectorale invulling verder uitwerkte en binnen het beleidsdomein de overgang naar de nieuwe organisatiestructuur voorbereidde. De veranderings- managers maakten ook voorstellen van ontwerpdecreten en ontwerpbesluiten voor de oprichting van agentschappen.

Het verankeren van de nieuwe organisatiestructuur Intern verzelfstandigde agentschappen (IVA's) hebben in de regel geen van het ministerie afgescheiden rechts- persoonlijkheid en kunnen door de Vlaamse regering worden opgericht door middel van een oprichtingsbesluit. Van volgende IVA's heeft de Vlaamse regering ondertussen het oprichtingsbesluit definitief goedgekeurd:
- Studiedienst van de Vlaamse regering
- Interne Audit van de Vlaamse Administratie
- Inspectie Welzijn en Volksgezondheid
- Vlaams Energieagentschap

- Agentschap voor Landbouw en Visserij

Intern verzelfstandigde agentschappen met rechtspersoon- lijkheid (IVA's-rp) en extern verzelfstandigde agentschappen (EVA's) hebben een eigen rechtspersoonlijkheid en kunnen niet worden opgericht zonder de tussenkomst van het Vlaams Parlement. IVA's-rp en publiekrechtelijk vormgegeven EVA's (EVA-pub) worden bij decreet door het Vlaams parlement opgericht. Van volgende IVA's-rp en EVA's-pub is het oprichtingsdecreet ondertussen door het Vlaams Parlement definitief aangenomen:

- Kind en Gezin

- Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap
- Toerisme Vlaanderen

- Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt

- De Scheepvaart

- Waterwegen en Zeekanaal

- Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn

Van volgende IVA's-rp en EVA's-pub is het oprichtingsdecreet al door de commissie Institutionele Hervorming en Bestuurszaken van het Vlaams Parlement goedgekeurd met het oog op de stemming in plenaire vergadering:

- Agentschap voor Geografische Informatie Vlaanderen
- Vlaams Agentschap voor Internationaal Ondernemen
- IWT

- Agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs (AGIOn)
- Vlaams Zorgfonds

- Fonds Jongerenwelzijn

- Bloso

- Vlaams Agentschap Ondernemen

- Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding
- Vlaams Agentschap voor Ondernemersvorming
- Instituut voor Landbouw- en Visserijonderzoek
- Agentschap voor Natuur en Bos

- Vlaamse Milieumaatschappij voor Water en Lucht
- Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij
- Insituut voor Natuur- en Bosonderzoek
- Vlaamse Landmaatschappij

Privaatrechtelijk vormgegeven EVA's (EVA's-priv) worden ook door de Vlaamse regering opgericht, maar dat kan pas nadat het Vlaams Parlement daartoe met een decreet de uitdrukkelijke toelating (machtiging) heeft gegeven. Van volgende EVA's-priv is het oprichtingsdecreet ondertussen door het Vlaams Parlement definitief aangenomen:

- Vlaams Agentschap voor Geestelijke Gezondheidszorg
- NV met sociaal oogmerk Werkholding
- NV Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Woonkrediet

Van volgende EVA's-priv is het oprichtingsdecreet al door de commissie Institutionele Hervorming en Bestuurszaken van het Vlaams parlement goedgekeurd met het oog op de stemming in plenaire vergadering:

- Vlaams Agentschap voor Rekrutering en Selectie
- vzw De Rand

- NV Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV)
- NV Limburgse Reconversiemaatschappij (LRM)
- NV Vlaamse Participatiemaatschappij (VPM)
- vzw Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing

Het vervolledigen en consolideren van de beslissingen totnogtoe
De afwerking en bestendiging van het geheel gebeuren nu met de goedkeuring van de nota over de globale consolidatie door de Vlaamse regering. Elementen daarvan zijn onder andere:
- de vaststelling van de beleidsdomeinen en de vaststelling van de missie en taakstelling van departementen en agentschappen;

- een overzicht van de organogrammen van de dertien beleidsdomeinen; die organogrammen zijn een momentopname in het beslissingsproces; ze kunnen waar nodig nog worden aangepast en verfijnd;

- het oplossen van resterende knelpunten inzake positie en taakstelling van entiteiten;

- de invulling van de Interne Diensten voor Preventie en Bescherming op het werk (IDPB) en de syndicale overlegstructuur;

- de beleidsdomeinoverschrijdende afstemming;
- de herstructurering van het adviesstelsel;
- de uitwerking van organisatieboeken en een administratieve gids van de Vlaamse overheid;

- het kostenplaatje van BBB.

Informatiecampagne
Naar aanleiding van BBB wordt in de loop van de eerste twee weken van mei een informatiecampagne gevoerd via advertenties in kranten en een selectie van magazines. De campagne zal focussen op de toekomstgerichtheid en spoort de Vlaamse burger aan de informatiebrochure op te halen bij zijn gemeentebestuur of bibliotheek of aan te vragen bij de Vlaamse Infolijn op 0800-3 02 01.

Verdere informatie over BBB is te vinden op de website www.vlaanderen.be/BBB

Voor meer informatie over BBB:

- Eric Stroobants, bijzonder commissaris voor de reorganisatie van het Vlaamse overheidsapparaat
tel.: 02-553 59 68
e-mail: eric.stroobants@coo.vlaanderen.be
- Leo Victor, bijzonder commissaris voor de reorganisatie van het Vlaamse overheidsapparaat
tel.: 02-553 51 71
e-mail: leo.victor@azf.vlaanderen.be

- Joris Sels, adjunct-kabinetschef van de minister-president tel.: 02-553 29 11
e-mai: joris.sels@vlaanderen.be

- Johan De Graeve, adjunct-kabinetschef van de Vlaamse minister van Ambtenarenzaken
tel.: 02-553 23 11
e-mail: johan.degraeve@vlaanderen.be

persinfo : Tom Ongena, woordvoerder van de minister-president - tel. 02 553 29 11 e-mail: persdienst.somers@vlaanderen.be

De persconferenties van de Vlaamse regering kunnen worden beluisterd op: www.vlaanderen.be/persconferenties


---