Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Implementatie Kaderrichtlijn Water: pragmatische blik op de toekomst

De ministerraad heeft vandaag, vrijdag 23 april, haar goedkeuring gegeven aan de notitie Pragmatische implementatie Europese Kaderrichtlijn Water in Nederland. (KRW). Hiermee komt de regering de Tweede Kamer tegemoet die het kabinet hier vorig jaar om verzocht heeft. In de notitie geeft de regering haar ambities aan over de toekomstige implementatie van de KRW. Sinds 2000 is de KRW als Europese richtlijn formeel van kracht. Deze richtlijn zal in de toekomst de Europese lidstaten dwingen de kwaliteit van hun oppervlaktewater op orde te brengen/hebben.

Voor de Nederlandse regering is het van belang dat uitgegaan wordt van een pragmatisch en haalbaar ambitieniveau. Door onze geografische ligging als afvoerputje van Europa is het voor ons land welhaast onmogelijk aan de hoogste standaarden te voldoen. Dit is dan ook een wezenlijk uitgangspunt voor de regering.

Het kabinet kon overigens in 2003 niet haar Europese verplichtingen nakomen omdat de Kamer niet in debat wilde over de KRW zolang niet duidelijk was welke ambities het kabinet wilde hanteren. Bij het opstellen van de notitie is als uitgangspunt gehanteerd de minimum vereisten van de Europese richtlijnen na te komen en daarbij zoveel mogelijk aansluiting te vinden bij het bestaande Nederlandse beleid. In de notitie zijn de uitgangspunten en de te volgen strategie voor de periode tot 2009 uitgewerkt, het jaar waarin de doelen en maatregelen formeel worden vastgelegd. Hierdoor moet een kader worden aangegeven voor het proces dat met de medeoverheden moet leiden tot een correcte en pragmatische invulling van de KRW verplichtingen.

De KRW bevat in een aantal opzichten doelen die een grote inspanning zullen vergen. De verplichtingen vloeien voort uit het van kracht zijn van deze Europese Richtlijn en staat daarmee niet meer ter discussie.

Gevolgen voor overheden en bedrijfsleven:


· Gemeenten: stijgende kosten rioleringsbeheer
· Waterschappen; extra eisen aan zuivering

· Bedrijven; extra milieueisen

· Landbouw; mestbeleid/nitraatrichtlijn