Gemeente Amsterdam

Amsterdam start offensief tegen discriminatie

24 april 2004 - Herbert Raat

De gemeente Amsterdam heeft EUR 100.000 uitgetrokken voor het project `Tweede Wereldoorlog in perspectief'. Directe aanleiding voor dit project is de verstoring van de 4 mei herdenking in 2003 door allochtone jongeren op verschillende plaatsen in de stad. Bovendien worden verschillende initiatieven van en met scholen tegen discriminatie gesteund. Dit hebben wethouder Ahmed Aboutaleb en burgemeester Job Cohen op 24 april bekendgemaakt.

Studenten van Marokkaanse afkomst gaan op vier scholen lessen geven aan Amsterdamse VMBO-leerlingen. Het zijn vooral deze leerlingen die zich moeilijk een voorstelling kunnen maken van de gebeurtenissen in en de gevolgen van de Tweede Wereldoorlog en van de gevoeligheden die hier vandaag de dag nog mee gepaard gaan. Onder deze leerlingen bevindt zich ook een groep, vooral Marokkaanse leerlingen, die zich sterk identificeert met de problematiek in het Midden Oosten en niet in staat blijkt te zijn de Palestijns-Israëlische kwestie te scheiden van de gebeurtenissen in de Tweede Wereldoorlog. Naast het VMBO, is ook het praktijkonderwijs voor moeilijk lerende kinderen een belangrijke doelgroep binnen dit project. In het praktijkonderwijs wordt in de regel geen geschiedenis onderwezen. De gemeente Amsterdam vindt het daarom van groot belang om ook hier in te zetten op gemeenschappelijk historisch besef.

Om het inlevingsvermogen en de feitenkennis van deze jongeren te vergroten, worden historische, en voor VMBO-leerlingen vaak abstracte feiten over de Tweede Wereldoorlog naar een hedendaagse context vertaald. Naast de jodenvervolging komt de rol die Marokkanen, Surinamers en Antillianen in het verzet hebben gespeeld aan de orde en wordt ook de behandeling van de Palestijns-Israëlische kwestie niet geschuwd. Door het koppelen van lesstof over de Tweede Wereldoorlog en voor leerlingen herkenbare begrippen als `vernedering', `respect' en `meelopen', leren zij inzien wat de consequenties van discriminatie en antisemitisme in het Amsterdam van nu kunnen zijn.

Jongerendag
Daarbij is een jongerendag over het thema `respect' onderdeel van de lessenserie. Op deze jongerendag worden de leerlingen onder andere gevraagd een eigen herdenkingsmonument te ontwerpen of een rap te maken over respect.
De gedragsverandering van de leerlingen en ook de context waarin discriminatie en antisemitisme in de klas plaatsvindt, worden tijdens het project onderzocht. Hierin wordt onderscheid gemaakt tussen antisemitisme, de houding van jongeren ten opzichte van autoriteit en gangbare straattaal van Amsterdamse jongeren. Op een eindconferentie in juli worden deze onderzoeksresultaten door wethouder Aboutaleb bekendgemaakt.

Daarnaast heeft de wethouder gesprekken met scholen gevoerd om van hen te horen, of, en zo ja, welke activiteiten zij willen ondernemen om discriminatie op scholen tegen te gaan en tolerantie en respect te bevorderen. Op korte termijn start een aantal van deze initiatieven van scholen en instellingen zoals:

* Een themaweek over tolerantie. De leerlingen volgen tijdens deze week een speciaal samengesteld lesprogramma waarin onder meer een bezoek aan een voormalig concentratiekamp in Nederland en aan het Anne Frankhuis is opgenomen. In de lessen wordt een koppeling gemaakt tussen holocaust, antisemitisme anno 2003 en het Palestijns-Israëlische conflict.

* Een reis naar het voormalige concentratiekamp Auschwitz in Polen. Het initiatief hiervoor is genomen door het Auschwitz Comité en het CIDI. De reis kan een concreet beeld geven van waartoe racisme in de meest extreme vorm kan leiden. De ervaringen worden opgetekend in een boek dat voor leerlingen van alle VMBO-scholen verkrijgbaar is.

* Een opstelwedstrijd voor brugklassers georganiseerd door de groep `Diverse vrouwen van Amsterdam vragen'. Winnende opstellen worden gepubliceerd en er wordt een boekje van gemaakt. Het doel is om het `Amsterdamschap' onder leerlingen te bevorderen. Een gemeentelijke bijdrage maakt dit mogelijk.

Ook een aantal musea doet mee. Zo gaat het Verzetsmuseum met subsidie van onder meer de gemeente een tentoonstelling organiseren over Marokko tijdens de Tweede Wereldoorlog. Naast de vaste tentoonstelling van het Verzetsmuseum, stelt de organisatie MO - van en door Marokkaanse jongeren - een reizende expositie samen voor ROC's en VMBO-scholen, die ook in april 2004 beschikbaar is. Deze tentoonstelling gaat over de militaire bijdrage van Marokkanen aan de geallieerden. De combinatie met de tentoonstelling van MO zorgt ervoor dat ook de moeilijk bereikbare groepen worden geprikkeld om de tentoonstelling in het museum te bezoeken. De gemeentelijke bijdrage is EUR 24.870.

Pb-081

© Gemeente Amsterdam