AutoRai

26-4-2004

Subaru versus Cosis

In de procedure die door Subaru Benelux is aangespannen tegen 16 ex-dealers, die zich verenigd hebben in het samenwerkingsverband Cosis, heeft de Rechtbank Amsterdam Subaru gisteren in het gelijk gesteld. Uiteraard is Subaru zeer verheugd met de uitspraak.

Volgens de rechtbank mogen de ex-dealers het bekende beeldmerk van Subaru niet meer gebruiken en mogen zij het woordmerk SUBARU slechts gebruiken als zij daarbij op duidelijk leesbare manier vermelden dat zij specialist in Subaru zijn. De rechtbank oordeelde dat het voor de ex-dealers niet nodig is naast gebruik van het woordmerk SUBARU ook nog het beeldmerk te gebruiken bij de verkoop van Subaru auto's, aangezien het beeldmerk geldt als een teken van authenticiteit van de auto en de distributeur.

Het gebruik van het beeldmerk maakt aan het publiek duidelijk dat de dealer tot het netwerk van de merkhouder behoort. De ex-dealers behoren juist niet meer tot dit netwerk en mogen dus het beeldmerk niet meer gebruiken. De rechtbank vermeldt expliciet dat het feit dat de ex-dealers in hun advertenties naar Cosis verwijzen, niet voldoende duidelijk maakt aan het publiek dat zij niet tot het officiële dealernetwerk van Subaru behoren, nu het publiek niet geacht wordt te weten wat het samenwerkingsverband COSIS inhoudt.

Verder heeft de rechtbank beslist dat de ex-dealers geen gebruik meer mogen maken van officiële Subaru-foto's, waarop Subaru de auteursrechten heeft. Ook mogen de ex-dealers geen domeinnaam hanteren waarin het woord "Subaru" voorkomt.

De rechtbank wees de vordering van Subaru jegens Bert Henken Autobedrijven af, omdat Henken in een eerdere procedure van Subaru al veroordeeld was. De rechtbank zag echter over het hoofd, dat het nu om een andere vordering tegen Henken ging, die in de vorige procedure niet aan de orde was. Feit blijft dat ook Henken zich op grond van deze uitspraak van het genoemde merkgebruik moet onthouden. Al met al een mooie overwinning voor Subaru!