BedrijfsautoRAI

26-04-2004

Opel Fuel Cell Marathon: zware uithoudingsrace voor brandstofcel

Met het initiëren van een unieke marathon dwars door Europa, maken General Motors (GM) en Opel zich op om de duurzaamheid en dagelijkse betrouwbaarheid van hun brandstofcel aange-dreven autos te testen.

De lange-afstandsreis voor het door waterstof aangedreven prototype HydroGen3 (gebaseerd op de Opel Zafira), zal een afstand van ongeveer 10.000 km beslaan en doorkruist daarbij 14 landen. De beproeving wordt verdeeld in 20 etappes met een gemiddelde afstand van 500 kilo-meter per dag. Het startschot klinkt op 3 mei 2004 in Hammerfest (Noorwegen), Europas meest noordelijk gelegen stad. De Opel Fuel Cell Marathon zal eindigen op 11 juni in de Portugese hoofdstad Lissabon en Cabo da Roca, het meest westelijk gelegen punt op het Europese conti-nent. In Nederland is de etappeplaats Delft, alwaar bij de Technische Universiteit op 17 mei het startschot zal klinken voor de etappe Delft Brussel.

De HydroGen3 wordt aangedreven door een 60 kW / 82 pk sterke elektrische motor met een brandstofcel, die de nodige elektrische energie genereert uit vloeibare waterstof, afkomstig uit de geïnstalleerde brandstoftank. Gedurende deze ongewone reis zal de HydroGen3, met zijn pionierende brandstofcelaandrijving, 14 steden aandoen. Geïnteresseerden hebben zo de mo-gelijkheid om deze bijzondere auto van zeer dichtbij te aanschouwen. De inwoners van de Euro-pese steden krijgen tevens de kans om de meereizende tentoonstelling te bezoeken om alles te leren omtrent brandstofcelaandrijving en het gebruik van waterstof als brandstof.

Bovendien worden door experts van het GM Fuel Cell Development Center lezingen gegeven op lokale universiteiten over de huidige stand van zaken in de brandstofcel- en waterstoftechnolo-gie. Op de TU Delft zal dit gebeuren in de vorm van een forumdiscussie.

Verrassend genoeg zijn het geen intern gerecruteerde testrijders achter het stuur van de Hy-droGen3, maar autojournalisten uit de verschillende landen. De keuze voor deze testrijders laat zien dat ons experiment plaatsvindt onder absoluut realistische condities. De kennis afkomstig uit het dagelijks besturen van de auto zal een belangrijke aanvulling zijn op onze reeds bestaan-de testresultaten, aldus Dr. Byron McCormick, GMs Executive Director op het gebied van GM Fuel Cell activiteiten. Wanneer het gaat om testrijden, is het prototype reeds intensief getest: tot dusver heeft de HydroGen3 in totaal reeds 132 verschillende testprocedures ondergaan, over heel de wereld en onder alle denkbare klimaatomstandigheden.

De uitkomst van de 10.000 km lange reis door Europa is niet te voorspellen. Het zal nieuwe inzichten verschaffen aan de hand van de enorme variëteit aan wegomstandigheden, tempera-tuurverschillen, steile bergpassen in de Alpen en krachtige regenbuien in het Middellandse Zee-gebied.