Ingezonden persbericht


Persbericht

26 april 2004
Nieuwe PredictiveMarketing 2.0 applicatie

SPSS

25 tot 50% meer rendement op marketingcampagnes met nieuwe PredictiveMarketing 2.0 applicatie

~ DataDistilleries technologie geïntegreerd in SPSS¹ nieuwste predictive analytics oplossing ~

SPSS, leverancier van predictive analytics oplossingen, introduceert PredictiveMarketing 2.0, een oplossing voor het optimaliseren en uitvoeren van marketingcampagnes. PredictiveMarketing 2.0 is het eerste SPSS product dat gebaseerd is op de technologie van DataDistilleries, dat in november vorig jaar door SPSS is overgenomen.

PredictiveMarketing 2.0 maakt gebruik van geavanceerde analyses om de winstgevendheid van campagnes te verhogen. De applicatie helpt marketeers te bepalen welke klanten ze aanbiedingen moeten doen, welke aanbiedingen ze dan moeten doen, op welk moment en via welk kanaal. Nieuw in deze versie is de mogelijkheid om dit over meerdere campagnes heen te doen. In tegenstelling tot de traditionele marketingaanpak waarbij elke campagne apart wordt bekeken, optimaliseert PredictiveMarketing 2.0 de hele set campagnes, zodat voor iedere klant de meest winstgevende campagne wordt gekozen. Door deze klantgerichte aanpak kunnen campagnes 25 tot 50% meer opleveren.

"Predictive analytics bieden veel potentiële voordelen voor bedrijfsprocessen zoals marketing en sales," aldus Henry Morris, group vice president Applications and Information Intelligence bij IDC. "De belangrijkste factor die het succes ervan bepaalt, is de mogelijkheid voor zakelijke gebruikers om deze analyses in hun dagelijkse bezigheden te gebruiken en de resultaten direct in te zetten bij nieuwe acties. Bedrijven moeten kiezen voor oplossingen die de kracht van predictive analytics combineren met gebruiksgemak."

FBTO, onderdeel van Achmea Groep, heeft recent een upgrade naar PredictiveMarketing 2.0 gedaan om haar marketingcampagnes te optimaliseren. Voor de verkoop van verzekeringsproducten gebruikt FBTO verschillende directe kanalen, zoals direct mail, het call center en het internet. "Met PredictiveMarketing 2.0 kunnen onze marketeers de effectiviteit van campagnes voorspellen en de efficiëntie van het hele campagne managementproces vergroten," zei Jeroen Pronk, database marketing manager bij FBTO. "Met de vorige versie van PredictiveMarketing konden we mailvolumes met 40% verminderen en tegelijkertijd de respons verdubbelen. Met PredictiveMarketing 2.0 kunnen we nog meer uit onze campagnes halen. De eerste campagnes die we hebben geoptimaliseerd met de nieuwe software leverden al 29% meer rendement, tegen gelijkblijvende kosten. De software evalueert automatisch alle potentiële aanbiedingen voor elke klant en selecteert de meest winstgevende. Dit verbeterde proces is een belangrijke stap vooruit in FBTO¹s strategie om klantcontacten over meerdere kanalen centraal te beheren."

PredictiveMarketing 2.0 ondersteunt marketeers bij elke aparte stap van het proces, maar kan ook naadloos worden geïntegreerd met bestaande campagne managementsystemen en ­processen, en marketing databases of data warehouses. Als aanvulling op een campagne managementsysteem kunnen marketeers met deze applicatie de resultaten van hun campagnes verbeteren.

"Marketeers moesten vaak vertrouwen op een willekeurige aanpak van campagne management, waarbij ze zich vaak op een te brede doelgroep richten. De handmatige klantselectie maakt het doen van meerdere campagnes complex, tijdrovend en moelijk uitvoerbaar," aldus Marcel Holsheimer, VP Vertical Product Marketing bij SPSS en oprichter van DataDistilleries. "PredictiveMarketing 2.0 verhoogt de effectiviteit van iedere campagne en is inzetbaar voor grote klantbestanden en complexe multi-channel campagnes. Marketeers kunnen hun kennis van zaken en expertise gebruiken zonder te hoeven gissen en risico's te nemen, zodat ze efficiënter en doelgerichter kunnen werken met meer rendement."

(515 woorden)

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over SPSS
SPSS is een wereldwijde leverancier van oplossingen voor data collectie, PredictiveMarketing en Predictive (Web) Analytics (Nasdaq:SPSS). In 2002 heeft de groep een omzet van 209 miljoen dollar gerealiseerd. De organisatie is actief in meer dan 80 landen en heeft ruim 1300 medewerkers.

SPSS is al 35 jaar actief op de markt voor analytische toepassingen en bekleedt een belangrijke positie op de markt voor data mining, text mining, web mining en data collectie, voorspellende marketing en biedt organisaties instrumenten om strategische beslissingen te nemen (datawarehousing, reporting, analyse, simulation en e-Metrics).

Met de geavanceerde en elkaar aanvullende oplossingen van SPSS kunnen organisaties al hun gestructureerde gegevens (on en off-line) en ongestructureerde gegevens integreren en analyseren om hun beslissingsprocessen en klantrelaties te optimaliseren. Meer informatie: www.spss.com

SPSS Benelux bv: Wiepke van der Wal
Tel: 0183 651 777 Fax: 0183 651 700
E-mail: wiepke@spss.com http://www.spss.nl

Contact pers: Marieke van Zuien (LEWIS Communications) Tel: 040 235 46 00 Fax: 040 235 46 01
E-mail: mariekev@lewispr.com http://www.lewispr.com


---

LEWIS Communications BV
Marketing and Media relations for Technology Companies Petunialaan 28
5582 HA Waalre
Nederland

tel: +31 (0)40 235 46 00
fax: +31 (0)40 235 46 01
web: http://www.lewispr.com
e-mail: persinfo@lewispr.com


---