Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801 2509 LV Den Haag der Staten-Generaal Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1a Telefoon (070) 333 44 44 2513 AA `s-GRAVENHAGE Telefax (070) 333 40 33

Uw brief Ons kenmerk
5 april 2004 AAM/ASAM/04/25982 nr. 2030411890
Onderwerp Datum
Kamervragen van het lid Visser 26 april 2004

./. Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het lid Visser (VVD) over de rechtsgeldigheid van een arbeidscontract bij het weigeren van een tewerkstellingsvergunning.

De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

(M. Rutte)

2

2030411890

Vraag 1.
Bent u op de hoogte dat wanneer een werkgever met een werknemer afkomstig uit een niet-EU- land een arbeidscontract afsluit, dit arbeidscontract rechtsgeldig blijft als de tewerkstellingsvergunning voor deze werknemer wordt geweigerd door het Centrum voor Werk en Inkomen?

Antwoord 1.
Ja.

Vraag 2.
Beaamt u dat dit voor werkgevers hoogst vervelende gevolgen met zich meebrengt wanneer deze de werknemer niet mag te werk stellen, maar wel moet opdraaien voor de (financiële) gevolgen van het gesloten arbeidscontract?

Vraag 3.
Beaamt u dat dit, vooral voor het midden- en kleinbedrijf, een rampzalige situatie tot gevolg kan hebben?

Antwoord 2 en 3.
Het feit dat de werkgever de desbetreffende vreemdeling niet mag te werk stellen, is reden om tot opzegging van het arbeidscontract over te gaan. Indien in de arbeidsovereenkomst een proeftijd is afgesproken, is beëindiging van het contract voor de werkgever geen probleem. Indien geen proeftijd is afgesproken zal de werkgever het arbeidscontract moeten opzeggen en daarvoor een ontslagvergunning aanvragen bij de CWI dan wel het arbeidscontract laten ontbinden via de kantonrechter. Omdat het effectueren van de arbeidsovereenkomst leidt tot illegale tewerkstelling, is het niet verkrijgen van de tewerkstellingsvergunning reden voor het verkrijgen van de ontslagvergunning c.q. ontbinding van de arbeidsovereenkomst. Jurisprudentie geeft aan dat de illegale status van een vreemdeling met zich meebrengt dat het dienstverband op korte termijn beëindigd behoort te worden (kantonrechter Leiden in uitspraak, geannoteerd in de Staatscourant nr. 252, 29 december 1995). Wel zal in geval van ontbinding de werkgever gehouden kunnen zijn om een ontbindingsvergoeding te betalen. Aangezien het arbeidscontract ontbonden wordt nog voor of zeer korte tijd na inwerkingtreding van het contract, zullen de financiële gevolgen voor de werkgever echter gering zijn. Voor wat betreft de opzegging van de arbeidsovereenkomst via de ontslagprocedure van de CWI, heeft de CWI toegezegd om ontslagaanvragen op grond van niet verlening van de tewerkstellingsvergunning bij voorrang in behandeling te nemen.

Hoewel opzegging c.q. ontbinding van een arbeidsovereenkomst natuurlijk altijd vervelende gevolgen heeft voor de werkgever en de arbeidsmigrant omdat bepaalde verwachtingen niet

3

geëffectueerd kunnen worden, is er, gelet op de mogelijkheid tot het op korte termijn opzeggen c.q. ontbinden van de arbeidsovereenkomst, geen sprake van `een rampzalige situatie'.

4

Vraag 4.
Bent u bereid om op zo kort mogelijke termijn de Wet Arbeid Vreemdelingen (en eventueel andere wet- en regelgeving) aan te passen om ervoor zorg te dragen dat een arbeidscontract automatisch ontbonden wordt wanneer de benodigde tewerkstellingsvergunning wordt geweigerd? Of wilt u dit via een andere weg oplossen?

Antwoord 4.
Ik ben van mening dat er geen aanleiding is om de betrokken regelgeving te wijzigen. De werkgever zal zich moeten vergewissen of de betrokken werknemer met wie hij een arbeidsovereenkomst aangaat een geldige verblijfstitel heeft en ook gerechtigd is om in Nederland te werken. Bovengenoemde uitspraak van de rechter geeft ook aan dat de werkgever die handelt in strijd met de Wet arbeid vreemdelingen zich niet kan onttrekken aan de civielrechtelijke gevolgen van de door hem aangegane arbeidsovereenkomst.

Ook omdat de problematiek beperkt is, ligt wijziging van de regelgeving (Burgerlijk Wetboek) niet in de rede. De CWI heeft bovendien aangegeven dat zij in de informatievoorziening de werkgever zal wijzen op het risico dat een arbeidsovereenkomst tussen werkgever en vreemdeling rechtsgeldig blijft, ook in de situatie dat geen tewerkstellingsvergunning wordt afgegeven.