Persbericht t.a.v. de (auto)sportredactie

DE SNELHEID IS ER, NU HET GELUK NOG

Albacete (E), 25 april 2004. Danny van Dongen (Zandvoort) en Cor Euser (Herpen) kijken met gemengde gevoelens terug op de eerste dubbele race van het Spaans GT kampioenschap. "We zitten er qua snelheid absoluut bij", constateerde Danny. De resultaten bleven echter achter bij de verwachtingen. De redenen: een misverstand, waardoor het duo in de eerste race een tijdstraf kreeg, en een aanrijding ten gevolge van remproblemen in de tweede wedstrijd.

Cor Euser en Danny van Dongen nemen dit seizoen deel aan het Spaans GT kampioenschap. De beide coureurs delen een 600 pk krachtige Marcos LM600 van Euser's Marcos Racing International. Het startveld is prachtig, met circa 25 GT's verdeeld over drie klassen. Cor en Danny rijden in de snelste klasse GTA. Het veld telt auto's van het kaliber Porsche 911 GT2 en GT3, Marcos LM600 en Ferrari 360.

Elk weekeinde van het Spaans GT kampioenschap telt twee races. De eerste wedstrijd werd op zaterdag verreden. Euser en Van Dongen begonnen de seizoensopener vanaf de tweede startpositie. Cor nam de start voor zijn rekening en lag op kop. "Toen werd de race geneutraliseerd met een safety car", vertelde Cor. "Er werd een bord getoond waarop stond aangegeven dat het was toegestaan om van rijder te wisselen. Dat hebben we toen gedaan. Later hoorden we dat dit reglementair niet was toegestaan. Het bord was dus ten onrechte getoond." "Het was allemaal erg onduidelijk", vond Danny. "We ontvingen het reglement bovendien pas tijdens het raceweekeinde, we konden het dus niet vooraf bestuderen." De equipe kreeg een tijdstraf van 30 seconden en werd uiteindelijk zevende.

In de tweede race nam Danny van Dongen de start voor zijn rekening. De 21-jarige coureur moest een pitstop maken omdat de versnellingsbak olie lekte. "Ons team kon de lekkage repareren, maar het kostte ons wel een ronde", aldus Van Dongen. "Ik zag vervolgens kans om naar de tiende plek op te klimmen." Toen nam Cor het stuur over. Hij kreeg problemen met de remmen. Euser: "Ons probleem is dat de organisatie ons een ballastgewicht van 120 kilo heeft meegegeven. De remmen hebben daardoor extra te lijden." Door de remproblemen raakte Euser een tegenstander, dat betekende het einde van de race van het Nederlandse duo. Cor en Danny werden wel als negende in hun klasse geklasseerd.

"Tijdens de kwalificatietrainingen zaten we er goed bij. Het is jammer dat we onze trainingsresultaten niet konden verzilveren", vond Danny. "Ik heb dit weekeinde wel enorm veel geleerd. Ik kijk uit naar de volgende races, op 22 en 23 mei op het circuit van Jarama. We gaan dan weer voor het erepodium. Dat is absoluut een realistisch uitgangspunt."

Uitslag race 1:


1. De Castro - Burgueno (Marcos LM600), 53'35"; 2. Villalba - Gutiérrez (Porsche GT3 RS), op 11"179; 3. Amaral - Couceiro (Porsche GT3 RS); 7. Cor Euser - Danny van Dongen (Marcos LM600).

Uitslag race 2:


1. Balfe-Taylor (Mosler MT900R), 55'32:; 2. Mello Breyner-Mello Breyner (Porsche 911 GT2), op 8",

3. Pais do Amaral-Couceiro (Porsche GT3 RS), op 27"; 9. in GTA Cor Euser - Danny van Dongen (Marcos LM600)
---
Voor de redactie:

voor nadere inlichtingen: Cor Euser, tel. 06 53 30 17 58, en Danny van Dongen, tel. 06 55 56 43 07.

---- --