Ingezonden persbericht


ADSL beter gewaardeerd dan kabel

Haarlem, 26 april 2004

Internet via de kabel krijgt een beduidend lager rapportcijfer (een 6,8) dan adsl (7,9), zo blijkt uit uitgebreid onderzoek van ict-nieuwssite WebWereld onder zijn gebruikers. XS4ALL wordt met een gemiddelde van 8,6 het hoogst gewaardeerd. Van de grote adsl-aanbieders doet Tiscali het het minst goed.

In totaal zegt 68 procent van de breedbandgebruikers tevreden te zijn met zijn huidige provider. Zo'n 19 procent overweegt daadwerkelijk over te stappen.

Bij de 1064 respondenten blijkt Chello met 17,2 procent de meest gebruikte breedbandaanbieder te zijn, gevolgd door XS4ALL (ruim 14 procent) en kabelaar @Home (11,7 procent). Op de vraag 'Als u op dit moment weer breedband zou nemen, naar welke aanbieder gaat dan uw voorkeur uit?', antwoorden de meeste respondenten XS4ALL.

Deze provider wordt door meer dan een kwart van de respondenten als eerste keus genoemd. Demon doet het relatief zelfs nog beter met 13,8 procent, met in het achterhoofd dat Demon veel minder gebruikers heeft. De eerste kabelaar is pas terug te vinden op de vierde plaats, ondanks de huidige goede marktpositie van de kabelaars.

IDG-onderzoeker Erwin van Faassen noemt deze discrepantie zeer opvallend. "Het feit dat heel veel consumenten die gebruikmaken van internet via de kabel aangeven dat ze eigenlijk liever adsl zouden hebben, is geen goed nieuws voor de kabelaars. Zij moeten vrezen voor hun positie."

Onder de lezers van WebWereld is adsl de kabel overigens al duidelijk voorbijgestreefd. Van alle lezers van WebWereld heeft inmiddels 53 procent adsl en 40 procent kabel. Slechts 7 procent heeft thuis nog geen beschikking over breedband.

OVER HET ONDERZOEK

Tijdens het laatste lezersonderzoek in maart/april onder de bezoekers van WebWereld is een aantal vragen toegevoegd volgens het zogenoemde Brand Awareness Model. De hieruit afkomstige informatie geeft inzicht in de posities van de Nederlandse providers op het gebied van merkbekendheid, shortlist, voorkeur en gebruik. Tevens verschaft het informatie over de merkenvoorkeur en -trouw van de gebruikers van de verschillende providers. In totaal hebben 1070 mensen aan deze vragen meegewerkt.

OVER WEBWERELD

WebWereld (www.webwereld.nl) is een uitgave van IDG Communications Nederland en is na de introductie in 1994 uitgegroeid tot de best bezochte ict-nieuwssite van Nederland. WebWereld houdt maandelijks meer dan 300.000 ict-professionals op de hoogte van het laatste ict- en internetnieuws uit binnen- en buitenland.

Over IDG

IDG Communications geeft in Nederland onder andere de marktleidende titels Computer!Totaal, Tips & Trucs, Zoom, ComputerPartner en Webwereld uit. Bij de organisatie, die is gevestigd in Haarlem, werken circa 100 mensen. IDG Communications Nederland is een vestiging van de International Data Group (IDG), 's werelds meest toonaangevende uitgeverij en onderzoeksinstelling in de ICT-branche. Meer dan 120 miljoen mensen lezen één of meer van IDG's 300 ICT-tijdschriften en -kranten, die in meer dan 85 landen worden uitgegeven. Andere producten en diensten die IDG wereldwijd aanbiedt, zijn ruim 330 websites, 470 onderzoekprogramma's voor verschillende (ICT) marktsegmenten en de organisatie van 168 technologie gerelateerde beurzen en conferenties. Meer informatie over IDG en IDG Communications Nederland treft u aan op www.idg.com en www.idg.nl.

---------------------------------------------

Noot voor de redacties,