Gemeente Haarlem


Aan de bewoners van dit huis


Gemeente Haarlem


Informatieavond


Namens wethouder volksgezondheid, Ruud Grondel, informeren wij u met deze brief over een uitbreiding van de functies van de Brijder Stichting op het adres Spaarne 106. Deze brief is tevens een uitnodiging voor een informatieavond over dit onderwerp op:


Dinsdag 27 april 2004 om 20.00 uur bij de Brijder Stichting aan het Spaarne 106.


Zoals u waarschijnlijk weet, biedt de Brijder Stichting ambulante hulp aan mensen die verslaafd zijn aan drugs, alcohol en gokken op het adres Spaarne 106. Een onderdeel van de hulp die wordt geboden, is het verstrekken van methadon. Daarnaast is er op werkdagen een zogenaamde inloop in de ochtenduren, waar verslaafden terechtkunnen voor koffie en activiteiten gericht op dagbesteding. De inloop wordt ook wel vergeleken met een huiskamer. De ingang bevindt zich aan de Gravinnesteeg.
Ongeveer 35 tot 40 mensen maken gebruik van de inloop en zij verblijven ook regelmatig in de omgeving van de Brijder Stichting. Het gaat hier om mensen die langdurig verslaafd en veelal ook dak- en thuisloos zijn.

Wethouder Ruud Grondel zet zich al geruime tijd in voor goede zorg aan mensen uit kwetsbare groepen in combinatie met het verbeteren van de leefbaarheid en veiligheid in de binnenstad. Om dit te realiseren, wil hij het gebruik van harddrugs koppelen aan de inloop van de Brijder Stichting en deze voorziening uitbreiden en langer opstellen, namelijk elke ochtend van 09.00 tot 13.00 uur, ook in de weekenden.
Hierdoor zal het gebruik 's ochtends binnen plaatsvinden, waardoor het verblijf van gebruikers op bepaalde plaatsen in de binnenstad en in de buurt van het Spaarne 106 afneemt. Daarnaast verwachten wij een vermindering van het aantal spuiten dat op straat wordt aangetroffen.
Het onder toezicht toestaan van het gebruik van harddrugs biedt bovendien meer mogelijkheden om deze groep te volgen en de zorg te bieden die nodig is.

Over de voorgenomen uitbreiding van de inloopvoorziening geven wij de volgende informatie.
Tijdens de openingsuren van de Brijder Stichting, zijn drie professionele medewerkers aanwezig, die verantwoordelijk zijn voor toezicht, beveiliging en de opvang. Eén medewerker is belast met de individuele contacten en begeleiding. Een andere medewerker houdt toezicht op de huiskamer en de ruimten waar gebruikt kan worden. De derde medewerker is verantwoordelijk voor de veiligheid binnen en buiten het pand.
De medewerkers beschikken over de nodige kennis en ervaring in het kunnen omgaan met deze specifieke doelgroep, het begeleiden van veilig gebruik, het onderkennen van een overdosis, het bemiddelen bij praktische hulpverlening (huisvesting, uitkering, schuldsanering, verzekeringen enz.) en zo mogelijk het motiveren tot verdere hulpverlening en begeleiding.
4 uur per week is een huisarts beschikbaar. De voorgenomen functie-uitbreiding is een integraal onderdeel van het aanbod van de Brijder Stichting.

Om de voorziening goed te laten functioneren, worden kort samengevat de volgende maatregelen getroffen:
Mensen behoren bij de Brijder Stichting bekend te zijn en als cliënt ingeschreven staan;
Duidelijke selectiecriteria, toe te passen door de Brijder Stichting. Een belangrijk criterium is "langdurig verslaafd" (langer dan 5 jaar)
Een strak beheer;
Goede beveiliging (er worden camera's opgehangen) en verscherpt toezicht van de politie;
Goede samenwerking van de Brijder Stichting met de gemeente en de politie );
Een consequent beleid;
Een klachtenregeling;
Het periodiek overleggen met en informeren van omwonenden;
Duidelijke huisregels die vooraf, voordat wordt ingestemd met de toelating tot de ruimte, ondergetekend dienen te worden.

De huisregels houden onder andere in dat het dealen en het kopen van drugs in de omgeving van het Spaarne 106 niet is toegestaan. Daarnaast dient de directe omgeving na het gebruik terstond verlaten te worden.

Indien men zich niet aan de regels houdt, volgt na een waarschuwing een tijdelijk toegangsverbod en bij herhaling en/of ernstige overtreding wordt de toegang tot de ruimte ontzegd. Van een tijdelijk/permanent toegangsverbod wordt de politie direct op de hoogte gesteld.

De wens tot gebruik van harddrugs in Haarlem, beheerd door een formele (hulpverlenings)organisatie, kent een lange voorgeschiedenis. Op verschillende momenten zijn adviezen opgesteld met betrokkenheid van diverse instellingen en organisaties. Dit betekent dat bij de aanvang van dit college is besloten om hiervoor structureel een bijdrage uit de eigen middelen van Haarlem beschikbaar te stellen.

Zoals al is aangegeven aan het begin van deze brief, wil wethouder Ruud Grondel u op dinsdagavond 27 april om 20.00 uur op het adres Spaarne 106 verder informeren over het voornemen om de inloop op dit adres uit te breiden en gebruik van harddrugs mogelijk te maken. Tijdens deze avond zijn tevens aanwezig vertegenwoordigers van de politie en Brijder Stichting. De ingang blijft aan de Gravinnesteeg. Van de avond wordt een verslag gemaakt.

Wij realiseren ons dat de termijn waarop wij u uitnodigen kort is. Gezien het besluitvormingstraject zagen wij echter geen andere mogelijkheid. Het college wil op een zo kort mogelijke termijn ( 4 of 11 mei) een besluit nemen, zodat de buurt weet waar zij aan toe is.
U wordt schriftelijk geïnformeerd over het besluit van het college. Samen met het besluit, ontvangt u het verslag van de informatieavond.

Deze week verschijnt in het Haarlems Dagblad een interview met de wethouder Ruud Grondel over het voornemen om de inloop uit te breiden om gebruik van harddrugs mogelijk te maken.

Voor vragen kunt u bellen naar de heer Spijker van de sector Maatschappelijke Ontwikkeling onder telefoonnummer 511.55.84.

Met vriendelijke groet,
namens wethouder Ruud Grondel,


De heer J.J.P. Scheek,
hoofd afdeling Onderwijs, Welzijn en Gezondheid


Retouradres Postbus 511 2003 PB Haarlem
Datum
Contactpersoon
E-mail adres
Kopie aan
Onderwerp

19 april 2004
Dhr. G. Spijker
spijkeg@haarlem.nl
023 511.55.84


---

) De politie krijgt een overzicht van degenen die recht op toegang hebben.

---- --

20 april 2004
sector Maatschappelijke Ontwikkeling
Diana Bakboord, communicatieadviseur
023-5115684
bakboord@haarlem.nl

Gemeente Haarlem, college van burgemeester en wethouders

Persuitnodiging


Datum
Afzender
Informatie bij
Telefoon
E-mail


Dinsdag 27 april is er een informatieavond voor de omwonenden van de Brijder Stichting over de uitbreiding van hun functies op het adres Spaarne 106. U bent van harte welkom om op deze informatieavond aanwezig te zijn. De informatieavond wordt gehouden op:


Dinsdag 27 april 2004 om 20.00 uur bij de Brijder Stichting aan het Spaarne 106.


Op deze avond zal wethouder Ruud Grondel een toelichting geven op de komst van de gebruiksruimte en de plaats die deze voorziening in neemt in het beleid van de gemeente om de leefbaarheid en veiligheid in de binnenstad te vergroten. Al vanaf 1998 zet het college zich in voor het realiseren van een gebruiksruimte voor verslaafden. Dit is een belangrijke voorziening bij de aanpak van overlast in de binnenstad en tegelijkertijd het voeren van een goed zorgbeleid voor verslaafden.
Het college heeft in 2003 E 100.000,= en vanaf 2004 structureel E 250.000 uit eigen middelen vrij gemaakt voor de exploitatie van een gebruiksruimte.

Begin mei zal Ruud Grondel het college vragen om in te stemmen met het voorstel om de gebruiksruimte aan het Spaarne 106 te realiseren. Twee overwegingen zijn hierbij zeer belangrijk. We kiezen voor de voorziening binnen het pand van de Brijder Stichting omdat daar voldoende kennis in het omgaan met drugsverslaafden aanwezig is en de zorg voor deze groep gewaarborgd.
Omdat er alleen cliënten van de Stichting worden toegelaten komt er geen nieuwe groep verslaafden bij en neemt de druk op de omgeving niet toe.

Als bijlage treft u de uitnodigingsbrief aan die de omwonenden van de Brijder Stichting hebben ontvangen.

---- --