Persbericht
27/04/2004 Scholen bundelen krachten richting ICT-bedrijven
Tevredenheid bij scholen over samenwerking ICT
Persbericht van Stichting Ict op School
Den Haag, 26 april 2004
ICT-bedrijven treffen in het onderwijs steeds vaker een geduchte
onderhandelingspartner bij de verkoop van ICT-producten en diensten.
Meer dan de helft van de basisscholen in Nederland werkt op het
ogenblik samen met andere scholen bij aanschaf en gebruik van
Informatie- en Communicatie Technologie (ICT). Ze doen dat in ruim 200
lokale en/of regionale samenwerkingsverbanden. Door kennisontwikkeling
en kennisdeling professionaliseren scholen zich op ICT-gebied in een
rap tempo.
Wat deze samenwerking zoal oplevert, is in opdracht van Stichting Ict
op School onderzocht door het Onderzoeks- en Adviesbureau Oberon.
Honderdvijftig scholen uit 13 samenwerkingsverbanden werden
ondervraagd. De belangrijkste uitkomsten zijn volgens de scholen dat
samenwerking bijdraagt aan:
* ICT-ontwikkeling op de school;
* beschikbaarheid nuttige kennis en expertise;
* beantwoording ICT-vragen;
* sterke marktpositie bij aankoop producten en diensten.
Uit het onderzoek blijkt verder dat het rendement en de kwaliteit van
samenwerking ook wordt bepaald door kennisdeling en -ontwikkeling,
goed leiderschap en gemotiveerde deelnemers. De uiteindelijke
opbrengst hangt echter niet alleen af van de kwaliteit van het
samenwerkingsverband. De hoeveelheid tijd en geld die scholen
vrijmaken om ICT vorm en inhoud te geven, is ook van belang.
Samenwerking leidt tot verschuiving van aandacht voor technische
infrastructuur naar het delen van kennis en ervaringen op
onderwijsinhoudelijk gebied. Scholen vinden dat positief omdat
techniek niet hun primaire aandacht zou moeten hebben. Met die
verschuiving lijkt er ook verandering te komen in de rol en
competenties van ICT-coördinatoren: minder techniek en meer
ICT-gebruik bij het leren.
Het rapport `Dynamiek in samenwerking, basisscholen over opbrengst en
kwaliteitskenmerken van samenwerking op het gebied van ICT' is als
pdf-file te downloaden via www.ictopschool.net .
---