GroenLinks

GroenLinks Tweede-Kamerfractie 27 april 2004 11:35
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Regio's enthousiast over nieuwe tolwet van GroenLinks

(27 april 2004)

GroenLinks wil dat regio's met grote mobiliteitsproblemen zo snel mogelijk de vrijheid krijgen om een vorm van tolheffing in te voeren, bijvoorbeeld zoals Londen die kent. De heffing zal zorgen voor een leefbare stad. Het geeft een prikkel geeft om te carpoolen, openbaar vervoer en fiets te gebruiken of de spits te vermijden. De opbrengst kan ook gebruikt worden om het openbaar vervoer te verbeteren. Vandaag heeft Wijnand Duyvendak hierover een wetvoorstel ingediend, dat door diverse regiobesturen enthousiast wordt onthaald. Tolheffing, gedifferentieerd naar tijd en plaats, is volgens GroenLinks een onmisbaar element in het verkeersbeleid; voor rijk, provincies en gemeenten. De initiatiefwet van Wijnand Duyvendak maakt het mogelijk voor gemeenten, provincies en waterschappen, die met grote verkeerschaos kampen, om op de eigen wegen zelf een heffing voor het weggebruik in te voeren. De opbrengst van de heffing komt aan de betreffende overheid ten goede, bijvoorbeeld voor beter openbaar vervoer. Verschillende regio's willen deze vorm van beprijzing invoeren, nu het rijk de invoering van een gedifferentieerde kilometerheffing voor zich uitschuift.

Met dit wetsvoorstel is het bijvoorbeeld voor steden mogelijk een heffing voor autoverkeer naar de stad in te voeren, zoals Londen begin 2003 heeft gedaan. Er komen in Londen dagelijks 60.000 minder auto's de stad in. In plaats daarvan gaan velen carpoolen, met bus, trein of fiets. De stad is leefbaarder geworden, de files zijn met 30% verminderd en de reistijden zijn terug gebracht. De economie vaart er wel bij. De stad steekt de opbrengsten in beter openbaar vervoer.

De betrokken regio's zijn enthousiast over het wetsvoorstel. Enkele citaten: Wethouder Bruins (Den Haag, VVD) namens de 4 grote steden: "Uw initiatief om dit mogelijk te maken stellen wij daarom op prijs". Gedeputeerde Norder (Zuid-Holland, PvdA) noemt het wetsvoorstel "Helder en eenvoudig" en vindt dat het "uitstekend past in beleid van de provincie". Collega gedeputeerde Van Haaren (Gelderland, CDA) noemt de wet "een aanwinst". Gedeputeerde Janse de Jonge (Noord-Brabant, CDA) vindt het een "uitstekend wetsvoorstel". De Unie van Waterschappen is "blij met het initiatief".

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft al jaren de snelst groeiende begroting. Miljarden euro's gaan naar nieuwe wegen. De overlast van files, vervuiling en lawaai nemen echter alleen maar toe. Voor het bestrijden van de files en het behoud van de leefbaarheid is de invoering van beprijzing de enige echte oplossing: de schaarste moet een prijs krijgen, de vervuiler moet betalen.

Het wetsvoorstel van Groenlinks past de Gemeente-, Provincie- en Waterschapswet aan. Het voorstel biedt gemeenten en provincies de mogelijkheid om ook op bestaande wegen een toltarief in te stellen. Zij kunnen zelf de hoogte bepalen en de opbrengsten naar eigen inzicht te besteden. Om een wildgroei aan tolsystemen en ­tarieven te voorkomen biedt de wet de mogelijkheid om hiertoe landelijke regels te stellen. Door dit wetsvoorstel krijgen steden de mogelijkheid om zelf iets te doen aan de bereikbaarheid en leefbaarheid in de eigen regio. Dat wordt hoog tijd.

Wijnand Duyvendak


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -