AutoRai

27-4-2004

Nieuwe Chrysler Voyager functioneel, comfortabel en veilig

Komend weekend staat de nieuwe Chrysler Voyager in de Nederlandse showrooms. De vernieuwde Chrysler telg onderscheidt zich van zijn voorganger door diverse verbeteringen en verfijningen in het ontwerp.

Nieuw is bijvoorbeeld de komst van een 2.8 liter CRD-motor (common-rail turbodiesel), die het hoogste koppel in dit segment levert. In de nieuwe Voyager wordt deze motor voor het eerst geleverd in combinatie met automatische transmissie.

De nieuwe motor en versnellingsbak, de riante uitrusting en de goede isolatie van het interieur, de vernieuwde carrosserie en het aanzienlijk verhoogde veiligheidsniveau voor bestuurder en passagiers moeten ervoor zorgen dat de Chrysler Voyager weer de plek krijgt die hij verdient: aan de top van zijn klasse.

Sinds de introductie van het fenomeen Minivan in 1983 heeft de Chrysler Group de auto steeds aantrekkelijker gemaakt voor de internationale markt door een constant proces van ontwikkeling, aanpassing en verbetering. Het ruime interieur, de mogelijkheid om op een comfortabele manier zeven passagiers plus bagage te vervoeren en de stijlvolle vormgeving overtuigden al vele automobilisten, waarbij velen van hen trouwe klanten zijn geworden. De Voyager wordt inmiddels al in meer dan 100 landen verkocht en won ruim 150 nationale en internationale onderscheidingen en prijzen.

Naast de nieuwe 2.8 liter CRD-motor, in combinatie met een automatische versnellingsbak, heeft de Chrysler Voyager de volgende nieuwe voorzieningen:


* Side curtain airbags voor drie zitrijen: de side curtain airbags die van de A- tot de D-stijl lopen, bieden over de hele lengte van de auto bescherming voor de buitenste passagiers op alledrie de zitrijen. In de zijkanten van de auto zijn sensoren aangebracht die de airbag in geval van een botsing aan de gewenste zijde opblazen.

* Knie airbag voor de bestuurder: de knie airbag, een primeur in een full size MPV, is standaard in de Chrysler Voyager. De kniebeschermer die zich samen met de airbag ontvouwt, helpt om de houding van de bestuurder ten opzichte van de airbag te verbeteren en biedt extra bescherming van het bovenbeen.
* BeltAlert (gordelalarm): als de bestuurder de gordel niet draagt, laat dit waarschuwingssysteem geregeld een geluidssignaal horen. Ook licht er een waarschuwingslampje op het dashboard op om de bestuurder erop te wijzen dat de veiligheidsgordel moet worden vastgegespt.

* Een nieuwe uitstraling: aan de voorzijde vallen de nieuwe neus, de nieuwe grille en de nieuwe koplampen op. Die veranderingen bezorgen de Voyager het nieuwe gezicht van Chrysler, dat ook op de andere Chrysler modellen te zien is. De nieuwe beschermstrips aan de zijkanten en de nieuwe velgen geven de auto een krachtige uitstraling.

Multitraps airbags voorin blijven tot de standaarduitrusting van de Chrysler Voyager behoren. Omdat de kracht waarmee ze zich opblazen afhangt van de zwaarte van de aanrijding, bieden ze de inzittenden een betere bescherming. Daarnaast blijft ook de tweede rij stoelen standaard voorzien van het bevestigingssysteem voor kinderzitjes (LATCH/ISOFIX). Het optionele navigatiesysteem voor de Chrysler Voyager is uitgerust met een kleurenscherm van 4,9 inch. Het systeem is samen met de AM/FM-stereo en de cd-speler in de middenconsole ingebouwd.

Nieuwe 2.8 liter CRD-motor met automaat
De combinatie van een 2.8 CRD-motor met een automatische versnellingsbak is een primeur voor de Chrysler Voyager en voldoet bovendien aan een grote vraag vanuit de markt. Het biedt niet alleen een flink vermogen, maar ontwikkelt ook het hoogste koppel in zijn klasse. De 2.8 liter CRD-motor van de Voyager heeft een indrukwekkend vermogen van 110 kW (149 pk) bij 3.800 tpm en een koppel van 360 Nm tussen 1.800 en 2.600 tpm. De krachtbron heeft zijn potentieel al bewezen in de Jeep Cherokee, die sinds 2002 met deze motor wordt geleverd. Veel aandacht is besteed aan het acceleratievermogen, zodat de auto vanuit stilstand sneller optrekt. Het gaspedaal is voorzien van een kickdown-functie die de bestuurder in staat stelt om het terugschakelen en de acceleraties bij hogere snelheden actief te beïnvloeden.

Overigens blijft de bestaande 2.5 CRD versie met handgeschakelde vijfversnellingsbak ook leverbaar.

Verbeterde veiligheidsvoorzieningen
De nieuwe Chrysler Voyager is uitgerust met diverse veiligheidsvoorzieningen die de bestuurder en de passagiers een nog betere bescherming bieden, zoals bijvoorbeeld multitraps front airbags, een stuurwiel met zachte rand, side curtain airbags over de hele lengte van de auto en crashsensoren.

De nieuwe Voyager is tevens voorzien van een innovatieve stuurkolom met viertraps telescoopfunctie en scharnierpunten, speciaal ontworpen om de botsenergie te absorberen en de bestuurder extra bescherming te bieden. Bovendien is de nieuwe knie airbag standaard ingebouwd in het dashboard ter hoogte van de knieën van de bestuurder. Wanneer de knie airbag zich ontvouwt, beschermt hij niet alleen de onderbenen van de bestuurder, maar helpt hij ook om de bestuurder in de goede positie te houden zodat het beschermsysteem bij een frontale botsing optimaal werkt.

Dankzij de nieuwe crashsensor blazen de front airbags van de Voyager zich op met een kracht die aan de zwaarte van de botsing is aangepast. Bij zware botsingen blazen de airbags zich krachtiger op, bij minder zware impacts gebeurt dit minder krachtig.

De nieuwe side curtain airbags, die over de hele lengte van de auto lopen, worden standaard in de zijkanten van het plafond ingebouwd. Ze ontvouwen zich naar beneden en beschermen de inzittenden van de drie zitrijen bij een aanrijding van opzij. De side airbags zijn voorzien van impactsensoren zodat alleen de airbag aan de kant van de eventuele botsing zich opblaast.
De veiligheidsgordels op de voorstoelen van de Voyager zijn voorzien van automatische gordelspanners en gordelkrachtbegrenzers. Zo wordt de inzittenden optimale bescherming geboden, maar tegelijkertijd worden de krachten die op hen inwerken verminderd. De gordelspanners trekken de riemen in de eerste fase van een botsing aan en verhogen zo de doeltreffendheid van het beschermsysteem. De spankrachtbegrenzers houden de krachten op de inzittenden onder controle door bij een ernstige botsing de gordel op een gecontroleerde manier te laten vieren. BeltAlert, een nieuw gordelalarm, waarschuwt de bestuurder met een geluidssignaal dat de veiligheidsgordel nog niet vastzit. Verankeringen vergemakkelijken de installatie van hiervoor geschikte kinderzitjes. Dit blijft standaard op de tweede rij stoelen.

Vernieuwd uiterlijk
De nieuwe Chrysler Voyager blijft trouw aan zijn succesformule: een ruime MPV met hoog geplaatste stoelen, een lage en vlakke vloer, een gemakkelijke in- en uitstap, een doorgang van de eerste naar de tweede rij, voorwielaandrijving en een flexibele stoelconfiguratie.

Het vernieuwde uiterlijk kenmerkt zich door een nieuwe neus, een nieuwe grille en nieuwe koplampen. Die opvallende nieuwe veranderingen bezorgen de Voyager the new face of Chrysler, die ook op de andere modellen van Chrysler te vinden is en kenmerkend zal zijn voor nieuwe modellen. De nieuwe beschermstrips en het ontwerp van de velgen maken de auto nog aantrekkelijker. Voor 2004 zijn er drie nieuwe carrosseriekleuren in het aanbod opgenomen: Light Khaki, Dark Khaki en Deep Beryl Green.

De Chrysler Voyager staat bekend als één van de stilste MPVs die er is. Er zijn echter diverse verbeteringen op het gebied van het NVH-niveau (noice, vibrations & harshness = geluid, trillingen en schokken) doorgevoerd. Bijzondere aandacht is hierbij besteed aan het geluid van de dieselmotor en de onderlinge verstaanbaarheid van de inzittenden.

Compleet Voyager gamma
De nieuwe Chrysler Voyager is leverbaar in de uitrustingsvarianten SE, SE Luxe en LX. Er zijn twee diesel- en twee benzinemotoren leverbaar. Daarnaast zijn er vier varianten voor de Grand Voyager (lange wielbasis), SE, SE Luxe, LX en Limited. Ook hier zijn twee diesel- en twee benzinemotoren beschikbaar. Voor de Grand Voyager 3.3 Limited is ook een AWD (All Wheel Drive) versie te bestellen. De prijzen van de nieuwe Voyager variëren van 29.830,- voor de handgeschakelde 2.4 SE tot 55.885,- voor de Grand Voyager 3.3i V6 AWD Limited met automatische transmissie.
De Chrysler Voyager en Grand Voyager worden op drie plaatsen in de wereld gebouwd: in de Verenigde Staten (St. Louis, Missouri), in Canada (Windsor, Ontario) en in Oostenrijk (Graz). In die laatste fabriek zijn sinds 1991 al meer dan 500.000 exemplaren gebouwd.

20 jaar Minivan
Op 2 november 2003 vierde de Chrysler Group de twintigste verjaardag van zijn succesvolle Minivan. Op 2 november 1983 liep de eerste Voyager van de band in Windsor (Ontario, Canada). Die auto zou meteen een heel nieuw marktsegment in het leven roepen en gestalte geven aan een almaar groeiende behoefte van de klant voor autos met veel zitplaatsen.

In 1977 begon een team van ontwerpers en ingenieurs van de voormalige Chrysler Corporation te werken aan de Magic Wagon. Ze hadden de opdracht gekregen om een auto te creëren die ruimer, veelzijdiger en zuiniger was dan de klassieke Noord-Amerikaanse combi, maar die nog altijd in de garage van een gemiddeld gezin kon.

Voorwielaandrijving was essentieel om compacte buitenafmetingen en een ruim interieur met een vlakke vloer te verkrijgen. Die vlakke vloer maakte het op zijn beurt weer gemakkelijker om neerklapbare en uitbouwbare stoelen te monteren. Een schuifdeur en een achterklep uit één stuk zorgden ervoor dat het interieur goed toegankelijk was. Allemaal kenmerken van een ontwerp dat een tot dan toe ongekend succes zou worden. Tijdens het eerste volledige verkoopjaar kochten meer dan 200.000 klanten een Chrysler Minivan heel wat meer dan het aantal van 155.000 waarbij de productie kostendekkend werd.

De eerste reclamecampagne voor de auto stond in het teken van de Magic Wagon. Met de introductie van de Voyager kende het marktsegment een vliegende start en steeg de vraag naar dit nieuwe type personenauto fenomenaal snel. De autos stonden oorspronkelijk bekend als people carriers maar werden in Noord-Amerika en veel andere markten al snel Minivans genoemd, terwijl ze in Europa als MPVs (multipurpose vehicle) bekend raakten. Autofabrikanten uit de hele wereld zouden het concept van de Voyager meer dan eens kopiëren.

In Europa blijft de Voyager aan populariteit winnen en blijft hij de best verkopende auto van de Chrysler Group buiten Noord-Amerika. Van het model zijn tot nu toe wereldwijd 10 miljoen exemplaren verkocht.