27-4-2004
Nieuwe Chrysler Voyager functioneel, comfortabel en veilig
Komend weekend staat de nieuwe Chrysler Voyager in de Nederlandse
showrooms. De vernieuwde Chrysler telg onderscheidt zich van zijn
voorganger door diverse verbeteringen en verfijningen in het ontwerp.
Nieuw is bijvoorbeeld de komst van een 2.8 liter CRD-motor
(common-rail turbodiesel), die het hoogste koppel in dit segment
levert. In de nieuwe Voyager wordt deze motor voor het eerst geleverd
in combinatie met automatische transmissie.
De nieuwe motor en versnellingsbak, de riante uitrusting en de goede
isolatie van het interieur, de vernieuwde carrosserie en het
aanzienlijk verhoogde veiligheidsniveau voor bestuurder en passagiers
moeten ervoor zorgen dat de Chrysler Voyager weer de plek krijgt die
hij verdient: aan de top van zijn klasse.
Sinds de introductie van het fenomeen Minivan in 1983 heeft de
Chrysler Group de auto steeds aantrekkelijker gemaakt voor de
internationale markt door een constant proces van ontwikkeling,
aanpassing en verbetering. Het ruime interieur, de mogelijkheid om op
een comfortabele manier zeven passagiers plus bagage te vervoeren en
de stijlvolle vormgeving overtuigden al vele automobilisten, waarbij
velen van hen trouwe klanten zijn geworden. De Voyager wordt inmiddels
al in meer dan 100 landen verkocht en won ruim 150 nationale en
internationale onderscheidingen en prijzen.
Naast de nieuwe 2.8 liter CRD-motor, in combinatie met een
automatische versnellingsbak, heeft de Chrysler Voyager de volgende
nieuwe voorzieningen:
* Side curtain airbags voor drie zitrijen: de side curtain airbags
die van de A- tot de D-stijl lopen, bieden over de hele lengte van
de auto bescherming voor de buitenste passagiers op alledrie de
zitrijen. In de zijkanten van de auto zijn sensoren aangebracht
die de airbag in geval van een botsing aan de gewenste zijde
opblazen.
* Knie airbag voor de bestuurder: de knie airbag, een primeur in een
full size MPV, is standaard in de Chrysler Voyager. De
kniebeschermer die zich samen met de airbag ontvouwt, helpt om de
houding van de bestuurder ten opzichte van de airbag te verbeteren
en biedt extra bescherming van het bovenbeen.
* BeltAlert (gordelalarm): als de bestuurder de gordel niet draagt,
laat dit waarschuwingssysteem geregeld een geluidssignaal horen.
Ook licht er een waarschuwingslampje op het dashboard op om de
bestuurder erop te wijzen dat de veiligheidsgordel moet worden
vastgegespt.
* Een nieuwe uitstraling: aan de voorzijde vallen de nieuwe neus, de
nieuwe grille en de nieuwe koplampen op. Die veranderingen
bezorgen de Voyager het nieuwe gezicht van Chrysler, dat ook op de
andere Chrysler modellen te zien is. De nieuwe beschermstrips aan
de zijkanten en de nieuwe velgen geven de auto een krachtige
uitstraling.
Multitraps airbags voorin blijven tot de standaarduitrusting van de
Chrysler Voyager behoren. Omdat de kracht waarmee ze zich opblazen
afhangt van de zwaarte van de aanrijding, bieden ze de inzittenden een
betere bescherming. Daarnaast blijft ook de tweede rij stoelen
standaard voorzien van het bevestigingssysteem voor kinderzitjes
(LATCH/ISOFIX). Het optionele navigatiesysteem voor de Chrysler
Voyager is uitgerust met een kleurenscherm van 4,9 inch. Het systeem
is samen met de AM/FM-stereo en de cd-speler in de middenconsole
ingebouwd.
Nieuwe 2.8 liter CRD-motor met automaat
De combinatie van een 2.8 CRD-motor met een automatische
versnellingsbak is een primeur voor de Chrysler Voyager en voldoet
bovendien aan een grote vraag vanuit de markt. Het biedt niet alleen
een flink vermogen, maar ontwikkelt ook het hoogste koppel in zijn
klasse. De 2.8 liter CRD-motor van de Voyager heeft een indrukwekkend
vermogen van 110 kW (149 pk) bij 3.800 tpm en een koppel van 360 Nm
tussen 1.800 en 2.600 tpm. De krachtbron heeft zijn potentieel al
bewezen in de Jeep Cherokee, die sinds 2002 met deze motor wordt
geleverd. Veel aandacht is besteed aan het acceleratievermogen, zodat
de auto vanuit stilstand sneller optrekt. Het gaspedaal is voorzien
van een kickdown-functie die de bestuurder in staat stelt om het
terugschakelen en de acceleraties bij hogere snelheden actief te
beïnvloeden.
Overigens blijft de bestaande 2.5 CRD versie met handgeschakelde
vijfversnellingsbak ook leverbaar.
Verbeterde veiligheidsvoorzieningen
De nieuwe Chrysler Voyager is uitgerust met diverse
veiligheidsvoorzieningen die de bestuurder en de passagiers een nog
betere bescherming bieden, zoals bijvoorbeeld multitraps front
airbags, een stuurwiel met zachte rand, side curtain airbags over de
hele lengte van de auto en crashsensoren.
De nieuwe Voyager is tevens voorzien van een innovatieve stuurkolom
met viertraps telescoopfunctie en scharnierpunten, speciaal ontworpen
om de botsenergie te absorberen en de bestuurder extra bescherming te
bieden. Bovendien is de nieuwe knie airbag standaard ingebouwd in het
dashboard ter hoogte van de knieën van de bestuurder. Wanneer de knie
airbag zich ontvouwt, beschermt hij niet alleen de onderbenen van de
bestuurder, maar helpt hij ook om de bestuurder in de goede positie te
houden zodat het beschermsysteem bij een frontale botsing optimaal
werkt.
Dankzij de nieuwe crashsensor blazen de front airbags van de Voyager
zich op met een kracht die aan de zwaarte van de botsing is aangepast.
Bij zware botsingen blazen de airbags zich krachtiger op, bij minder
zware impacts gebeurt dit minder krachtig.
De nieuwe side curtain airbags, die over de hele lengte van de auto
lopen, worden standaard in de zijkanten van het plafond ingebouwd. Ze
ontvouwen zich naar beneden en beschermen de inzittenden van de drie
zitrijen bij een aanrijding van opzij. De side airbags zijn voorzien
van impactsensoren zodat alleen de airbag aan de kant van de eventuele
botsing zich opblaast.
De veiligheidsgordels op de voorstoelen van de Voyager zijn voorzien
van automatische gordelspanners en gordelkrachtbegrenzers. Zo wordt de
inzittenden optimale bescherming geboden, maar tegelijkertijd worden
de krachten die op hen inwerken verminderd. De gordelspanners trekken
de riemen in de eerste fase van een botsing aan en verhogen zo de
doeltreffendheid van het beschermsysteem. De spankrachtbegrenzers
houden de krachten op de inzittenden onder controle door bij een
ernstige botsing de gordel op een gecontroleerde manier te laten
vieren. BeltAlert, een nieuw gordelalarm, waarschuwt de bestuurder met
een geluidssignaal dat de veiligheidsgordel nog niet vastzit.
Verankeringen vergemakkelijken de installatie van hiervoor geschikte
kinderzitjes. Dit blijft standaard op de tweede rij stoelen.
Vernieuwd uiterlijk
De nieuwe Chrysler Voyager blijft trouw aan zijn succesformule: een
ruime MPV met hoog geplaatste stoelen, een lage en vlakke vloer, een
gemakkelijke in- en uitstap, een doorgang van de eerste naar de tweede
rij, voorwielaandrijving en een flexibele stoelconfiguratie.
Het vernieuwde uiterlijk kenmerkt zich door een nieuwe neus, een
nieuwe grille en nieuwe koplampen. Die opvallende nieuwe veranderingen
bezorgen de Voyager the new face of Chrysler, die ook op de andere
modellen van Chrysler te vinden is en kenmerkend zal zijn voor nieuwe
modellen. De nieuwe beschermstrips en het ontwerp van de velgen maken
de auto nog aantrekkelijker. Voor 2004 zijn er drie nieuwe
carrosseriekleuren in het aanbod opgenomen: Light Khaki, Dark Khaki en
Deep Beryl Green.
De Chrysler Voyager staat bekend als één van de stilste MPVs die er
is. Er zijn echter diverse verbeteringen op het gebied van het
NVH-niveau (noice, vibrations & harshness = geluid, trillingen en
schokken) doorgevoerd. Bijzondere aandacht is hierbij besteed aan het
geluid van de dieselmotor en de onderlinge verstaanbaarheid van de
inzittenden.
Compleet Voyager gamma
De nieuwe Chrysler Voyager is leverbaar in de uitrustingsvarianten SE,
SE Luxe en LX. Er zijn twee diesel- en twee benzinemotoren leverbaar.
Daarnaast zijn er vier varianten voor de Grand Voyager (lange
wielbasis), SE, SE Luxe, LX en Limited. Ook hier zijn twee diesel- en
twee benzinemotoren beschikbaar. Voor de Grand Voyager 3.3 Limited is
ook een AWD (All Wheel Drive) versie te bestellen. De prijzen van de
nieuwe Voyager variëren van 29.830,- voor de handgeschakelde 2.4 SE
tot 55.885,- voor de Grand Voyager 3.3i V6 AWD Limited met
automatische transmissie.
De Chrysler Voyager en Grand Voyager worden op drie plaatsen in de
wereld gebouwd: in de Verenigde Staten (St. Louis, Missouri), in
Canada (Windsor, Ontario) en in Oostenrijk (Graz). In die laatste
fabriek zijn sinds 1991 al meer dan 500.000 exemplaren gebouwd.
20 jaar Minivan
Op 2 november 2003 vierde de Chrysler Group de twintigste verjaardag
van zijn succesvolle Minivan. Op 2 november 1983 liep de eerste
Voyager van de band in Windsor (Ontario, Canada). Die auto zou meteen
een heel nieuw marktsegment in het leven roepen en gestalte geven aan
een almaar groeiende behoefte van de klant voor autos met veel
zitplaatsen.
In 1977 begon een team van ontwerpers en ingenieurs van de voormalige
Chrysler Corporation te werken aan de Magic Wagon. Ze hadden de
opdracht gekregen om een auto te creëren die ruimer, veelzijdiger en
zuiniger was dan de klassieke Noord-Amerikaanse combi, maar die nog
altijd in de garage van een gemiddeld gezin kon.
Voorwielaandrijving was essentieel om compacte buitenafmetingen en een
ruim interieur met een vlakke vloer te verkrijgen. Die vlakke vloer
maakte het op zijn beurt weer gemakkelijker om neerklapbare en
uitbouwbare stoelen te monteren. Een schuifdeur en een achterklep uit
één stuk zorgden ervoor dat het interieur goed toegankelijk was.
Allemaal kenmerken van een ontwerp dat een tot dan toe ongekend succes
zou worden. Tijdens het eerste volledige verkoopjaar kochten meer dan
200.000 klanten een Chrysler Minivan heel wat meer dan het aantal van
155.000 waarbij de productie kostendekkend werd.
De eerste reclamecampagne voor de auto stond in het teken van de Magic
Wagon. Met de introductie van de Voyager kende het marktsegment een
vliegende start en steeg de vraag naar dit nieuwe type personenauto
fenomenaal snel. De autos stonden oorspronkelijk bekend als people
carriers maar werden in Noord-Amerika en veel andere markten al snel
Minivans genoemd, terwijl ze in Europa als MPVs (multipurpose vehicle)
bekend raakten. Autofabrikanten uit de hele wereld zouden het concept
van de Voyager meer dan eens kopiëren.
In Europa blijft de Voyager aan populariteit winnen en blijft hij de
best verkopende auto van de Chrysler Group buiten Noord-Amerika. Van
het model zijn tot nu toe wereldwijd 10 miljoen exemplaren verkocht.
AutoRai