Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie

27 april 2004

Probleemdrinkers en hun familie zoeken vaker hulp via Alcohol Infolijn en internet

Het aantal probleemdrinkers en hun familieleden dat met de Alcohol Infolijn (0900 ? 5002021) heeft gebeld is in 2003 met 10 procent gegroeid. Ook kinderen van drinkende ouders bellen vaker met vragen. Het aantal vragen via internet groeide in 2003 met 60%. Ten slotte lijkt het bezoek aan websites over alcohol of het anoniem bellen met de Alcohol Infolijn de drempel naar de hulpverlening te verlagen. Dit zijn gegevens uit het jaarverslag dat het NIGZ vandaag uitbrengt over de Alcohol Infolijn in 2003.

Vorig jaar kwamen drie nieuwe alcoholgerelateerde websites op de markt: de populaire drinktest.nl, de algemene publiekssite alcoholinfo.nl en de op kinderen van drinkende ouders gerichte website drankjewel.nl. Deze websites worden niet alleen goed bezocht; het bezoek aan een website wordt vaak opgevolgd door persoonlijke vragen via internet of de Alcohol Infolijn. Zo steeg het aantal vragen over alcohol via alcoholgerichte websites in één jaar met bijna 60% naar
1.942.

Vooral drinkers en hun verwanten bellen
Het totale aantal contacten met de Alcohol Infolijn is in 2003 vrijwel onveranderd: 10.848. De helft van de bellers is zelf een drinker of is betrokken bij een drinker in de omgeving. Het aandeel van partners en kinderen van drinkers die de lijn bellen is licht gestegen van 12,6 naar 15,2 procent. 52% Van de vragen die worden gesteld betreffen het eigen drinkgedrag of dat van iemand in de naaste omgeving.

Aantal vragen van kinderen groeit
34 Procent van de vragenstellers is jonger dan 25 jaar. Opvallend is ook dat 8 procent van alle bellers jonger dan 14 jaar is. Bij benadering heeft ongeveer twee derde van die kinderen vragen over drinkende ouders. Een mogelijke verklaring daarvoor is de vorig jaar door het Trimbos-instituut geopende website voor kinderen van drinkende ouders: www.drankjewel.nl. Van hieruit wordt onder andere verwezen naar de Alcohol Infolijn voor persoonlijke hulpvragen.

Doorverwijzing naar hulpverlening
Het aantal doorverwijzingen vanuit de Alcohol Infolijn naar de hulpverlening is gestegen van 42 naar 52 procent in 2003. Die stijging is opmerkelijk omdat bellers vaak onzekere gevoelens hebben over de hulpverlening: ze zijn bijvoorbeeld bang dat ze direct opgenomen moeten worden. Soms menen bellers ook dat hun eigen situatie niet dringend genoeg is. Een persoonlijk gesprek met deskundigen bij de Alcohol Infolijn verlaagt mogelijk de drempel voor contact met de hulpverlening.

De Alcohol Infolijn is de landelijke vraagbaak over alcohol en alcoholgebruik. De telefoonlijn, 0900 ? 5002021 of 0900 ? ALCOHOL (10ct p/m) is 24 uur per dag bereikbaar. Via de websites www.alcoholinfo.nl, www.drinktest.nl, www.drankjewel.nl en het e-mail adres alcoholinfolijn@nigz.nl is het mogelijk vragen over alcohol en alcoholgebruik te stellen. Bellers en e-mailers blijven anoniem en krijgen altijd een betrouwbaar en op hun situatie passend antwoord.

Meer informatie
NIGZ Alcohol Infolijn: Odile Smeets (0348 ? 437 656)