27 april 2004
Probleemdrinkers en hun familie zoeken vaker hulp via Alcohol Infolijn
en internet
Het aantal probleemdrinkers en hun familieleden dat met de Alcohol
Infolijn (0900 ? 5002021) heeft gebeld is in 2003 met 10 procent
gegroeid. Ook kinderen van drinkende ouders bellen vaker met vragen.
Het aantal vragen via internet groeide in 2003 met 60%. Ten slotte
lijkt het bezoek aan websites over alcohol of het anoniem bellen met
de Alcohol Infolijn de drempel naar de hulpverlening te verlagen. Dit
zijn gegevens uit het jaarverslag dat het NIGZ vandaag uitbrengt over
de Alcohol Infolijn in 2003.
Vorig jaar kwamen drie nieuwe alcoholgerelateerde websites op de
markt: de populaire drinktest.nl, de algemene publiekssite
alcoholinfo.nl en de op kinderen van drinkende ouders gerichte website
drankjewel.nl. Deze websites worden niet alleen goed bezocht; het
bezoek aan een website wordt vaak opgevolgd door persoonlijke vragen
via internet of de Alcohol Infolijn. Zo steeg het aantal vragen over
alcohol via alcoholgerichte websites in één jaar met bijna 60% naar
1.942.
Vooral drinkers en hun verwanten bellen
Het totale aantal contacten met de Alcohol Infolijn is in 2003 vrijwel
onveranderd: 10.848. De helft van de bellers is zelf een drinker of is
betrokken bij een drinker in de omgeving. Het aandeel van partners en
kinderen van drinkers die de lijn bellen is licht gestegen van 12,6
naar 15,2 procent. 52% Van de vragen die worden gesteld betreffen het
eigen drinkgedrag of dat van iemand in de naaste omgeving.
Aantal vragen van kinderen groeit
34 Procent van de vragenstellers is jonger dan 25 jaar. Opvallend is
ook dat 8 procent van alle bellers jonger dan 14 jaar is. Bij
benadering heeft ongeveer twee derde van die kinderen vragen over
drinkende ouders. Een mogelijke verklaring daarvoor is de vorig jaar
door het Trimbos-instituut geopende website voor kinderen van
drinkende ouders: www.drankjewel.nl. Van hieruit wordt onder andere
verwezen naar de Alcohol Infolijn voor persoonlijke hulpvragen.
Doorverwijzing naar hulpverlening
Het aantal doorverwijzingen vanuit de Alcohol Infolijn naar de
hulpverlening is gestegen van 42 naar 52 procent in 2003. Die stijging
is opmerkelijk omdat bellers vaak onzekere gevoelens hebben over de
hulpverlening: ze zijn bijvoorbeeld bang dat ze direct opgenomen
moeten worden. Soms menen bellers ook dat hun eigen situatie niet
dringend genoeg is. Een persoonlijk gesprek met deskundigen bij de
Alcohol Infolijn verlaagt mogelijk de drempel voor contact met de
hulpverlening.
De Alcohol Infolijn is de landelijke vraagbaak over alcohol en
alcoholgebruik. De telefoonlijn, 0900 ? 5002021 of 0900 ? ALCOHOL
(10ct p/m) is 24 uur per dag bereikbaar. Via de websites
www.alcoholinfo.nl, www.drinktest.nl, www.drankjewel.nl en het e-mail
adres alcoholinfolijn@nigz.nl is het mogelijk vragen over alcohol en
alcoholgebruik te stellen. Bellers en e-mailers blijven anoniem en
krijgen altijd een betrouwbaar en op hun situatie passend antwoord.
Meer informatie
NIGZ Alcohol Infolijn: Odile Smeets (0348 ? 437 656)
Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie