INTRES BV

Intres Wonen presteert in zwaar jaar boven marktgemiddelde

Hoevelaken, 27 april 2004


-Zwaartepunt bij voortdurende vernieuwing en ontwikkeling formules
-Shop-in-shop concept Nachtwacht ondergebracht bij WoonServiceWinkel
-Nieuwe keukenformule Kitchenworld sluit naadloos aan op formule Runner%

De ondernemers van Intres Wonen sloten het jaar af met een omzetdaling van 7% (t.o.v. de markt - 8,7%). Daarmee presteerden de Intres-ondernemers licht boven het marktgemiddelde. De oorzaken voor deze daling zijn zeer divers en variëren van een lager consumenten-vertrouwen en een warme zomer tot minder opgeleverde nieuwbouwhuizen. Ondanks deze lastige marktomstandigheden hebben de ondernemers die bij Intres Wonen zijn aangesloten, aangetoond dat hun bedrijven in het algemeen de moeilijke omstandigheden aankunnen.

Theo van Elk, divisiedirecteur Intres Wonen: 'De woonmarkt zal zeker weer aantrekken, maar het eerste herstel wordt pas in 2005 verwacht. Alleen door een heldere marktpropositie - op basis van herkenbare ondernemersprofielen met een krachtige en effectieve communicatiestrategie - kunnen Intres-leden maximaal profiteren van verbeterende omstandigheden. Intres Wonen moet er voor zorgen dat zowel ondernemers als consumenten zich thuis voelen in de winkels van formule- en inkoopleden. Door de combinatie van inkoopkracht en bedrijfskundige en marketingondersteuning blijft Intres Wonen structureel bijdragen aan het rendement van ondernemers.'

Intres Wonen is actief in vier segmenten; meubelen, slapen, woondecoratie en keukens. Bekende formules zijn o.a. Runner%, Garant Meubel, Novastyl, Morgana Slaapkamers, Slaapgilde, Lin-O-Lux, Berg&Berg, WoonServiceWinkel en Kitchenworld. Daarnaast zijn er zo'n 400 inkoopleden aangesloten.

De trends in de markt hebben zich in 2003 versterkt gemanifesteerd. De specialisatie zet zich voort en de tendens naar schaalvergroting heeft plaatsgemaakt voor schaal-verkleining. Consumenten zoeken naar zekerheid en vertrouwen. De actieve lokale ondernemer kan dit invullen met goed advies en service in een persoonlijke omgeving. Intres Wonen ondersteunt dit via formules en individuele begeleiding. Mede daarom zijn de contacten met de ondernemers verder versterkt. In nauw overleg met leden is voor alle formules een businessplan geschreven, dat dient als uitgangspunt voor het vernieuwen en aanscherpen van de formules. Aandachtspunten worden per formule vastgesteld en variëren van het ontwikkelen van een nieuwe communicatiestrategie tot voorstellen voor integratie van formules. In 2003 vond onder andere de upgrade van formules als Lin-O-Lux en Runner% plaats. Daarnaast is het shop-in-shop concept Nachtwacht ondergebracht bij woonformule WoonServiceWinkel. Een andere nieuwe formule is Kitchenworld. Dit concept voor betaalbare keukens sluit naadloos aan op de Runner%-formule. Z.O.Z.

Intres Wonen dienstverlening
Naast de rol als formulebedrijf en inkoopcombinatie ondersteunt Intres Wonen leden ook met algemene dienstverlening, zoals Intres Wonen Connect op het gebied van automatisering. Binnen die strategie blijft een belangrijke rol weggelegd voor de Woonbeurs voor het uitwisselen van ervaringen en het toetsen van nieuwe concepten. Met deze structurele aanpak wordt de synergie tussen de kennis en ervaring van woonondernemers en de ondersteuning van Intres Wonen optimaal benut.

Retail service organisatie INTRES ondersteunt zelfstandige ondernemers in de mode/textiel-, wonen-, sport- en mediabranche in hun totale bedrijfsvoering. INTRES biedt ondernemers een groot aantal samenwerkingsvormen, van alleen inkoop tot een complete formule met een volledig uitgewerkt marketingplan.
Bekende winkelformules en labels zijn: Firstlady, First//Man, Lindessa, Livera, Setpoint, Intersport, Coach, Libris, Blz., Lin-O-Lux, Morgana Slaapkamers, City Meubel, Garant Meubel, Runner%, Berg & Berg, Woonflair en Novastyl. Bij INTRES werken momenteel 400 medewerkers. Er zijn ruim 1.500 ondernemers met zo'n 2.200 winkels aangesloten. De INTRES-groep vertegenwoordigt een gezamenlijke consumentenomzet van 2,1 miljard euro.