INTRES BV
Intres Wonen presteert in zwaar jaar boven marktgemiddelde
Hoevelaken, 27 april 2004
-Zwaartepunt bij voortdurende vernieuwing en ontwikkeling formules
-Shop-in-shop concept Nachtwacht ondergebracht bij WoonServiceWinkel
-Nieuwe keukenformule Kitchenworld sluit naadloos aan op formule
Runner%
De ondernemers van Intres Wonen sloten het jaar af met een omzetdaling
van 7% (t.o.v. de markt - 8,7%). Daarmee presteerden de
Intres-ondernemers licht boven het marktgemiddelde. De oorzaken voor
deze daling zijn zeer divers en variëren van een lager
consumenten-vertrouwen en een warme zomer tot minder opgeleverde
nieuwbouwhuizen. Ondanks deze lastige marktomstandigheden hebben de
ondernemers die bij Intres Wonen zijn aangesloten, aangetoond dat hun
bedrijven in het algemeen de moeilijke omstandigheden aankunnen.
Theo van Elk, divisiedirecteur Intres Wonen: 'De woonmarkt zal zeker
weer aantrekken, maar het eerste herstel wordt pas in 2005 verwacht.
Alleen door een heldere marktpropositie - op basis van herkenbare
ondernemersprofielen met een krachtige en effectieve
communicatiestrategie - kunnen Intres-leden maximaal profiteren van
verbeterende omstandigheden. Intres Wonen moet er voor zorgen dat
zowel ondernemers als consumenten zich thuis voelen in de winkels van
formule- en inkoopleden. Door de combinatie van inkoopkracht en
bedrijfskundige en marketingondersteuning blijft Intres Wonen
structureel bijdragen aan het rendement van ondernemers.'
Intres Wonen is actief in vier segmenten; meubelen, slapen,
woondecoratie en keukens. Bekende formules zijn o.a. Runner%, Garant
Meubel, Novastyl, Morgana Slaapkamers, Slaapgilde, Lin-O-Lux,
Berg&Berg, WoonServiceWinkel en Kitchenworld. Daarnaast zijn er zo'n
400 inkoopleden aangesloten.
De trends in de markt hebben zich in 2003 versterkt gemanifesteerd. De
specialisatie zet zich voort en de tendens naar schaalvergroting heeft
plaatsgemaakt voor schaal-verkleining. Consumenten zoeken naar
zekerheid en vertrouwen. De actieve lokale ondernemer kan dit invullen
met goed advies en service in een persoonlijke omgeving.
Intres Wonen ondersteunt dit via formules en individuele begeleiding.
Mede daarom zijn de contacten met de ondernemers verder versterkt. In
nauw overleg met leden is voor alle formules een businessplan
geschreven, dat dient als uitgangspunt voor het vernieuwen en
aanscherpen van de formules. Aandachtspunten worden per formule
vastgesteld en variëren van het ontwikkelen van een nieuwe
communicatiestrategie tot voorstellen voor integratie van formules. In
2003 vond onder andere de upgrade van formules als Lin-O-Lux en
Runner% plaats. Daarnaast is het shop-in-shop concept Nachtwacht
ondergebracht bij woonformule WoonServiceWinkel. Een andere nieuwe
formule is Kitchenworld. Dit concept voor betaalbare keukens sluit
naadloos aan op de Runner%-formule. Z.O.Z.
Intres Wonen dienstverlening
Naast de rol als formulebedrijf en inkoopcombinatie ondersteunt Intres
Wonen leden ook met algemene dienstverlening, zoals Intres Wonen
Connect op het gebied van automatisering. Binnen die strategie blijft
een belangrijke rol weggelegd voor de Woonbeurs voor het uitwisselen
van ervaringen en het toetsen van nieuwe concepten. Met deze
structurele aanpak wordt de synergie tussen de kennis en ervaring van
woonondernemers en de ondersteuning van Intres Wonen optimaal benut.
Retail service organisatie INTRES ondersteunt zelfstandige ondernemers
in de mode/textiel-, wonen-, sport- en mediabranche in hun totale
bedrijfsvoering. INTRES biedt ondernemers een groot aantal
samenwerkingsvormen, van alleen inkoop tot een complete formule met
een volledig uitgewerkt marketingplan.
Bekende winkelformules en labels zijn: Firstlady, First//Man,
Lindessa, Livera, Setpoint, Intersport, Coach, Libris, Blz.,
Lin-O-Lux, Morgana Slaapkamers, City Meubel, Garant Meubel, Runner%,
Berg & Berg, Woonflair en Novastyl. Bij INTRES werken momenteel 400
medewerkers. Er zijn ruim 1.500 ondernemers met zo'n 2.200 winkels
aangesloten. De INTRES-groep vertegenwoordigt een gezamenlijke
consumentenomzet van 2,1 miljard euro.