INTRES BV
Intres versterkt financiële positie
Hoevelaken, 27 april 2004
- Netto-omzet stijgt met 7% tot 1.078 miljoen euro (1.008 miljoen in
2002)
- Intres boekt nettoresultaat van 2,2 miljoen euro
- Solvabiliteit is toegenomen van 27% naar 35%
- Stijging aantal aangesloten ondernemers (+3%) onder andere door
fusie
Centurion)
- Ketenintegratie en inkoopkracht verbeteren rendement ondernemers
- Intres meest toonaangevende, landelijke organisatie voor
zelfstandige
ondernemers
- Ondernemers zorgen samen met Intres voor diversiteit in
winkelcentra
Retail service organisatie Intres (Mode/Textiel, Media, Sport, Wonen)
heeft in 2003 een nettoresultaat van 2,2 miljoen euro geboekt. Dit
resultaat is gebaseerd op de positieve ontwikkeling van het
bedrijfsresultaat dat ten opzichte van 2002 met 1,9 miljoen euro is
toegenomen tot 3,2 miljoen euro. Bovendien zijn buitengewone lasten
achterwege gebleven. Met name door een sterk kostenprogramma en sterke
private labels kon het resultaat zo drastisch verbeteren.
Jan Peter Karelse, directievoorzitter van Intres: 'Intres heeft
inmiddels 1.500 leden die zo'n 2.200 winkels exploiteren. Hoewel de
totale omzet van de divisies Media, Wonen, Mode/Textiel en Intersport
Nederland licht daalde, boekte Intres een nettoresultaat van 2,2
miljoen euro. Dat is een goed resultaat in een jaar waarin het
consumentenvertrouwen laag was en de bestedingen onder druk stonden.
In die omstandigheden heeft een aanzienlijk deel van de Intres-leden
toch hun resultaten nagenoeg kunnen behouden. Dat is mogelijk door de
combinatie van herkenbare formules, een voorzichtig inkoopbeleid,
stroomlijning van backoffice-processen en creatief
ondernemerschap.'
Resultaten en balans
De netto-omzet is met 7% toegenomen tot 1.078 miljoen euro. Het
bruto-omzetresultaat bedroeg 36,4 miljoen euro en is ten opzichte van
vorig jaar met 12% gestegen. Een deel van deze stijging is het
resultaat van nieuwe activiteiten zoals de fusie met inkooporganisatie
Centurion en de aankoop van de Bouchier Intersport-winkels. Het eigen
vermogen is in 2003 gestegen van 24,4 tot 26,7 miljoen euro en ook de
solvabiliteitspositie verbeterde van 27% naar 35%.
Z.O.Z.
Rendementsprogramma's
Intres is in 2003 weer dichter bij zijn zelfstandige ondernemers komen
te staan. Dit heeft zich vertaald in uiteenlopende initiatieven en
instrumenten in de vorm van onderzoek naar consumentengedrag en
klanttevredenheid. Naast rendementsprogramma's en analyses worden
bedrijfsvergelijkingen ingezet om de bedrijfsvoering aan te scherpen.
Dat is nodig omdat ondernemers veel uitdagingen kennen, variërend van
complexe en arbeidsintensieve regelgeving, criminaliteit tot groeiende
druk op de huurprijzen. Intres blijft zijn leden stimuleren om te
filialiseren. Ook jonge, enthousiaste ondernemers kunnen rekenen op
training en adviezen van de Intres-professionals. Speciaal voor deze
doelgroep die de uitdaging van het dynamische retailvak willen
aangaan, opende Intres in 2003 de portal www.ondernemerworden.nl.
Ketenintegratie
Ook op het vlak van de ketenintegratie blijft Intres de ontwikkeling
en uitbreiding van het informatieknooppunt RetailConnect ondersteunen.
Verder is in 2003 een vrachtarrangement ontwikkeld voor mode-,
textiel- en sportleveranciers. Activiteitenbundeling vermindert het
aantal vrachtbewegingen, vermindert fouten en biedt alle ketenpartijen
kostenbesparingen. Waar nodig zoekt Intres samenwerking met andere
branchepartijen. Zo is met Euretco het initiatief voor RetailPay
genomen, een joint venture voor centraal betalen.
Karelse over de vooruitzichten voor 2004: 'Ondernemers hebben meer
uitdagingen dan ooit. De consumentenbestedingen zullen pas op termijn
licht toenemen en de consument gedraagt zich zeer rationeel. Toch is
het zaak dat onze ondernemers ook in 2004 blijven investeren: in hun
winkel, de service en hun assortiment. Dat kan op basis van een mix
van krachtige formules, scherpe inkoop, een uitgebreid dienstenpakket
en vooral vindingrijkheid. Op die manier bieden we onze ondernemers
het fundament voor gezonde succesvolle ondernemingen.'
Retail service organisatie INTRES ondersteunt zelfstandige ondernemers
in de mode/textiel-, wonen-, sport- en mediabranche in hun totale
bedrijfsvoering. INTRES biedt ondernemers een groot aantal
samenwerkingsvormen, van alleen inkoop tot een complete formule met
een volledig uitgewerkt marketingplan.
Bekende winkelformules en labels zijn: Firstlady, First//Man,
Lindessa, Livera, Setpoint, Intersport, Coach, Libris, Blz.,
Lin-O-Lux, Morgana Slaapkamers, City Meubel, Garant Meubel, Runner%,
Berg & Berg, Woonflair en Novastyl. Bij INTRES werken momenteel 400
medewerkers. Er zijn ruim 1.500 ondernemers met zo'n 2.200 winkels
aangesloten. De INTRES-groep vertegenwoordigt een gezamenlijke
consumentenomzet van 2,1 miljard euro.
Voor meer informatie
Intres B.V., Communicatie & PR, Francine van Beek. Telefoon: 033-253
2531.
Telefax: 033-253 2461. E-mail: fvanbeek@intres.nl.
27 apr 04 12:00