INTRES BV

Intres versterkt financiële positie

Hoevelaken, 27 april 2004


- Netto-omzet stijgt met 7% tot 1.078 miljoen euro (1.008 miljoen in 2002)

- Intres boekt nettoresultaat van 2,2 miljoen euro
- Solvabiliteit is toegenomen van 27% naar 35%
- Stijging aantal aangesloten ondernemers (+3%) onder andere door fusie
Centurion)

- Ketenintegratie en inkoopkracht verbeteren rendement ondernemers
- Intres meest toonaangevende, landelijke organisatie voor zelfstandige
ondernemers

- Ondernemers zorgen samen met Intres voor diversiteit in winkelcentra

Retail service organisatie Intres (Mode/Textiel, Media, Sport, Wonen) heeft in 2003 een nettoresultaat van 2,2 miljoen euro geboekt. Dit resultaat is gebaseerd op de positieve ontwikkeling van het bedrijfsresultaat dat ten opzichte van 2002 met 1,9 miljoen euro is toegenomen tot 3,2 miljoen euro. Bovendien zijn buitengewone lasten achterwege gebleven. Met name door een sterk kostenprogramma en sterke private labels kon het resultaat zo drastisch verbeteren.

Jan Peter Karelse, directievoorzitter van Intres: 'Intres heeft inmiddels 1.500 leden die zo'n 2.200 winkels exploiteren. Hoewel de totale omzet van de divisies Media, Wonen, Mode/Textiel en Intersport Nederland licht daalde, boekte Intres een nettoresultaat van 2,2 miljoen euro. Dat is een goed resultaat in een jaar waarin het consumentenvertrouwen laag was en de bestedingen onder druk stonden. In die omstandigheden heeft een aanzienlijk deel van de Intres-leden toch hun resultaten nagenoeg kunnen behouden. Dat is mogelijk door de combinatie van herkenbare formules, een voorzichtig inkoopbeleid, stroomlijning van backoffice-processen en creatief ondernemerschap.'

Resultaten en balans
De netto-omzet is met 7% toegenomen tot 1.078 miljoen euro. Het bruto-omzetresultaat bedroeg 36,4 miljoen euro en is ten opzichte van vorig jaar met 12% gestegen. Een deel van deze stijging is het resultaat van nieuwe activiteiten zoals de fusie met inkooporganisatie Centurion en de aankoop van de Bouchier Intersport-winkels. Het eigen vermogen is in 2003 gestegen van 24,4 tot 26,7 miljoen euro en ook de solvabiliteitspositie verbeterde van 27% naar 35%.

Z.O.Z.

Rendementsprogramma's
Intres is in 2003 weer dichter bij zijn zelfstandige ondernemers komen te staan. Dit heeft zich vertaald in uiteenlopende initiatieven en instrumenten in de vorm van onderzoek naar consumentengedrag en klanttevredenheid. Naast rendementsprogramma's en analyses worden bedrijfsvergelijkingen ingezet om de bedrijfsvoering aan te scherpen. Dat is nodig omdat ondernemers veel uitdagingen kennen, variërend van complexe en arbeidsintensieve regelgeving, criminaliteit tot groeiende druk op de huurprijzen. Intres blijft zijn leden stimuleren om te filialiseren. Ook jonge, enthousiaste ondernemers kunnen rekenen op training en adviezen van de Intres-professionals. Speciaal voor deze doelgroep die de uitdaging van het dynamische retailvak willen aangaan, opende Intres in 2003 de portal www.ondernemerworden.nl.

Ketenintegratie
Ook op het vlak van de ketenintegratie blijft Intres de ontwikkeling en uitbreiding van het informatieknooppunt RetailConnect ondersteunen. Verder is in 2003 een vrachtarrangement ontwikkeld voor mode-, textiel- en sportleveranciers. Activiteitenbundeling vermindert het aantal vrachtbewegingen, vermindert fouten en biedt alle ketenpartijen kostenbesparingen. Waar nodig zoekt Intres samenwerking met andere branchepartijen. Zo is met Euretco het initiatief voor RetailPay genomen, een joint venture voor centraal betalen.

Karelse over de vooruitzichten voor 2004: 'Ondernemers hebben meer uitdagingen dan ooit. De consumentenbestedingen zullen pas op termijn licht toenemen en de consument gedraagt zich zeer rationeel. Toch is het zaak dat onze ondernemers ook in 2004 blijven investeren: in hun winkel, de service en hun assortiment. Dat kan op basis van een mix van krachtige formules, scherpe inkoop, een uitgebreid dienstenpakket en vooral vindingrijkheid. Op die manier bieden we onze ondernemers het fundament voor gezonde succesvolle ondernemingen.'

Retail service organisatie INTRES ondersteunt zelfstandige ondernemers in de mode/textiel-, wonen-, sport- en mediabranche in hun totale bedrijfsvoering. INTRES biedt ondernemers een groot aantal samenwerkingsvormen, van alleen inkoop tot een complete formule met een volledig uitgewerkt marketingplan.
Bekende winkelformules en labels zijn: Firstlady, First//Man, Lindessa, Livera, Setpoint, Intersport, Coach, Libris, Blz., Lin-O-Lux, Morgana Slaapkamers, City Meubel, Garant Meubel, Runner%, Berg & Berg, Woonflair en Novastyl. Bij INTRES werken momenteel 400 medewerkers. Er zijn ruim 1.500 ondernemers met zo'n 2.200 winkels aangesloten. De INTRES-groep vertegenwoordigt een gezamenlijke consumentenomzet van 2,1 miljard euro.

Voor meer informatie
Intres B.V., Communicatie & PR, Francine van Beek. Telefoon: 033-253 2531.
Telefax: 033-253 2461. E-mail: fvanbeek@intres.nl.

27 apr 04 12:00