INTRES BV
Intres Media zet stijgende lijn voort
Hoevelaken, 27 april 2004
-Intres Media: omzetgroei 4%
-Navigator: eerste resultaten inzet vergelijkingsinstrument positief
-Hoge klanttevredenheid en klantentrouw voor zowel Libris als Blz.
Intres Media realiseerde in 2003 een omzetgroei van 4%. Aanvankelijk
leken ingrijpende gebeurtenissen op het wereldtoneel de resultaten in
2003 negatief te beïnvloeden. Maar door de combinatie van
marktomstandigheden - de aandacht rondom de Libris Literatuurprijs en
de goede verkopen van de nieuwe Harry Potter - en grote
inzichtelijkheid van prestatie-indicatoren kon de stijgende lijn
worden voortgezet.
Caroline Damwijk, divisiedirecteur Intres Media: 'Intres Media heeft
de noodzakelijke transformatie voor de versterking van zijn
concurrentiepositie al ruimschoots ingezet. Door de combinatie van een
goed ingerichte backoffice, heldere en meetbare managementinformatie,
concrete ondersteuning en een duidelijke profilering, kunnen
Intres-leden zich onderscheiden. Juist deze elementen moeten zich
blijven vertalen in gezonde rendementen.'
Intres Media opereert in de markt met het samenwerkingsverband Libris
en de formule voor zelfstandige boek- en kantoorvakhandels Blz.. In
2003 maakten 51 leden gebruik van de multimedia-module Turning Point.
Een klein aantal (8) zelfstandige ondernemers is aangesloten als
inkooplid.
Gedurende het jaar bleken de eerste positieve resultaten van de inzet
van het vergelijkingsinstrument Navigator. Door de prestaties van
Libris en Blz. op vijftien verschillende punten te vergelijken en deze
informatie te delen, konden ondernemers de factoren die hun rendement
beïnvloeden, vaststellen en verbeteringen realiseren. Zo bleek uit de
resultaten van de Navigator dat de mate van tevredenheid van
medewerkers direct invloed heeft op het rendement. De positieve punten
waren de hoge klanttevredenheid en klantentrouw voor zowel Libris als
Blz. De verkoopkracht van de winkels is echter een aandachtspunt,
waarvoor samen met Intres Commerciële Services een verbeterproject is
gestart. De doelstellingen zijn het genereren van meer traffic in de
winkels en een krachtige presentatie en communicatie. Praktische zaken
als scherp geprijsde speciale uitgaven en de verkoop van dvd's hebben
daarbij positieve effecten.
Meetbaarheid en inzicht in resultaten blijft een focusgebied. Intres
Media ondersteunt ondernemers door specifieke invloedsfactoren te
identificeren en verbeterprojecten te definiëren. Aan de inkoopkant
moet de transformatie van periodieke inkoop op beurzen naar
doorlopende inkoop verder vorm krijgen. Het risico bij de inkoop ligt
momenteel vooral nog bij de ondernemers. Via één systeem voor
doorlopende inkoop met Z.O.Z. herbevoorrading kan het rendement
op nieuwe titels worden verhoogd. Door de tijd tussen de inkoop en de
verschijningsdatum kunnen boekhandels voorraden veel beter
beheersen.
De boekenbranche moet zich beraden over een standpunt over de gevolgen
van een mogelijke wet op de vaste boekenprijs en het wegvallen van de
erkenning voor boekhandels. Duidelijk is wel dat in een stabiele
boekenmarkt het aantal branchevreemde aanbieders gaat toenemen,
waardoor de concurrentie blijft toenemen. Juist dan groeit het belang
van efficiënte inkoop, verkoopondersteuning en backoffice.
Retail service organisatie INTRES ondersteunt zelfstandige ondernemers
in de mode/textiel-, wonen-, sport- en mediabranche in hun totale
bedrijfsvoering. INTRES biedt ondernemers een groot aantal
samenwerkingsvormen, van alleen inkoop tot een complete formule met
een volledig uitgewerkt marketingplan.
Bekende winkelformules en labels zijn: Firstlady, First//Man,
Lindessa, Livera, Setpoint, Intersport, Coach, Libris, Blz.,
Lin-O-Lux, Morgana Slaapkamers, City Meubel, Garant Meubel, Runner%,
Berg & Berg, Woonflair en Novastyl. Bij INTRES werken momenteel 400
medewerkers. Er zijn ruim 1.500 ondernemers met zo'n 2.200 winkels
aangesloten. De INTRES-groep vertegenwoordigt een gezamenlijke
consumentenomzet van 2,1 miljard euro.