INTRES BV

Intres Media zet stijgende lijn voort

Hoevelaken, 27 april 2004


-Intres Media: omzetgroei 4%

-Navigator: eerste resultaten inzet vergelijkingsinstrument positief
-Hoge klanttevredenheid en klantentrouw voor zowel Libris als Blz.

Intres Media realiseerde in 2003 een omzetgroei van 4%. Aanvankelijk leken ingrijpende gebeurtenissen op het wereldtoneel de resultaten in 2003 negatief te beïnvloeden. Maar door de combinatie van marktomstandigheden - de aandacht rondom de Libris Literatuurprijs en de goede verkopen van de nieuwe Harry Potter - en grote inzichtelijkheid van prestatie-indicatoren kon de stijgende lijn worden voortgezet.

Caroline Damwijk, divisiedirecteur Intres Media: 'Intres Media heeft de noodzakelijke transformatie voor de versterking van zijn concurrentiepositie al ruimschoots ingezet. Door de combinatie van een goed ingerichte backoffice, heldere en meetbare managementinformatie, concrete ondersteuning en een duidelijke profilering, kunnen Intres-leden zich onderscheiden. Juist deze elementen moeten zich blijven vertalen in gezonde rendementen.'

Intres Media opereert in de markt met het samenwerkingsverband Libris en de formule voor zelfstandige boek- en kantoorvakhandels Blz.. In 2003 maakten 51 leden gebruik van de multimedia-module Turning Point. Een klein aantal (8) zelfstandige ondernemers is aangesloten als inkooplid.

Gedurende het jaar bleken de eerste positieve resultaten van de inzet van het vergelijkingsinstrument Navigator. Door de prestaties van Libris en Blz. op vijftien verschillende punten te vergelijken en deze informatie te delen, konden ondernemers de factoren die hun rendement beïnvloeden, vaststellen en verbeteringen realiseren. Zo bleek uit de resultaten van de Navigator dat de mate van tevredenheid van medewerkers direct invloed heeft op het rendement. De positieve punten waren de hoge klanttevredenheid en klantentrouw voor zowel Libris als Blz. De verkoopkracht van de winkels is echter een aandachtspunt, waarvoor samen met Intres Commerciële Services een verbeterproject is gestart. De doelstellingen zijn het genereren van meer traffic in de winkels en een krachtige presentatie en communicatie. Praktische zaken als scherp geprijsde speciale uitgaven en de verkoop van dvd's hebben daarbij positieve effecten.

Meetbaarheid en inzicht in resultaten blijft een focusgebied. Intres Media ondersteunt ondernemers door specifieke invloedsfactoren te identificeren en verbeterprojecten te definiëren. Aan de inkoopkant moet de transformatie van periodieke inkoop op beurzen naar doorlopende inkoop verder vorm krijgen. Het risico bij de inkoop ligt momenteel vooral nog bij de ondernemers. Via één systeem voor doorlopende inkoop met Z.O.Z. herbevoorrading kan het rendement op nieuwe titels worden verhoogd. Door de tijd tussen de inkoop en de verschijningsdatum kunnen boekhandels voorraden veel beter beheersen.

De boekenbranche moet zich beraden over een standpunt over de gevolgen van een mogelijke wet op de vaste boekenprijs en het wegvallen van de erkenning voor boekhandels. Duidelijk is wel dat in een stabiele boekenmarkt het aantal branchevreemde aanbieders gaat toenemen, waardoor de concurrentie blijft toenemen. Juist dan groeit het belang van efficiënte inkoop, verkoopondersteuning en backoffice.

Retail service organisatie INTRES ondersteunt zelfstandige ondernemers in de mode/textiel-, wonen-, sport- en mediabranche in hun totale bedrijfsvoering. INTRES biedt ondernemers een groot aantal samenwerkingsvormen, van alleen inkoop tot een complete formule met een volledig uitgewerkt marketingplan.
Bekende winkelformules en labels zijn: Firstlady, First//Man, Lindessa, Livera, Setpoint, Intersport, Coach, Libris, Blz., Lin-O-Lux, Morgana Slaapkamers, City Meubel, Garant Meubel, Runner%, Berg & Berg, Woonflair en Novastyl. Bij INTRES werken momenteel 400 medewerkers. Er zijn ruim 1.500 ondernemers met zo'n 2.200 winkels aangesloten. De INTRES-groep vertegenwoordigt een gezamenlijke consumentenomzet van 2,1 miljard euro.