INTRES BV

Intres Mode/Textiel boekt goede resultaten

Hoevelaken, 27 april 2004


-Zelfstandig ondernemers Intres Mode/Textiel behouden marktpositie (+0,3%) ondanks tegenvallende markt (-10,2%)

-Divisie: van productgericht naar stylinggestuurd
-Uitbreiding inkoopkracht onder andere door fusie Centurion
-Optimalisering procesbeheersing: van factory gate tot winkelvloer

De groepen jeugd-, heren- en damesmode en bodyfashion van Intres Mode/Textiel boekten goede resultaten in 2003. Ook de rendementen voor de groepen die intensief samenwerkten, zijn gestegen, met een oplopend verschil van 9% (Firstlady) ten opzichte van de markt. Deze positieve ontwikkelingen waren het resultaat van de concentratie van de sturing op het verhogen van de leversnelheid en het vergroten van de aanlevermomenten, waardoor de frequentie van collecties toenam en ook het aantal winkelbezoeken steeg.

Henk Havinga, divisiedirecteur Intres Mode/Textiel: 'Intensieve ketensamenwerking komt alle betrokken partijen ten goede. Om kosten te besparen en de doorloopsnelheid te verhogen moeten we alle onderdelen van het proces tot in alle finesses beheersen. Deze aanpak vergt wel de bereidheid tot verregaande samenwerking van ondernemers, want: intensievere samenwerking aan de achterkant leidt tot grotere vrijheid aan de voorkant. Hierdoor kunnen zelfstandige ondernemers toch beschikken over alle voordelen van de verticalen. Dit alles moet zich vertalen in gezonde rendementen voor Intres en zijn leden.'

Intres Mode/Textiel is actief in vier segmenten; jeugd-, heren- en damesmode en bodyfashion. Bekende formules zijn o.a. First//Man, Firstlady, Livera, Lindessa en Jambelle. Verder zijn zelfstandige inkoopleden actief in samenwerkingsgroepen (o.a. herenmode: Alpha-, Forum- en Optimus-groep), waarbinnen zij gebruik maken van diverse private labels. Er zijn in totaal ruim 700 inkoopleden aangesloten.

Intres Mode/Textiel benut alle instrumenten die het rendement van zijn leden positief beïnvloeden. De verregaande automatisering, bijvoorbeeld van kassasystemen, vergemakkelijkt het forecasten. Daarmee vult Intres ook de laatste fase van de volledige professionalisering en de borging van optimale service in. Deze strategie vereist een transformatie van een productgerichte naar een styling-gestuurde organisatie. Het streven is om op dagbasis te anticiperen op de meest actuele ontwikkelingen van het consumentengedrag. De wensen van de consument zijn de basis voor de styling van het assortiment en de coördinatie van de productie. Deze werkwijze vereist nauwe contacten tussen Intres en zijn ondernemers en goede training voor specifieke aspecten van de bedrijfsvoering, zoals inkoopbudgettering.

Z.O.Z.

De integratie van de Centurion-leden naar aanleiding van de fusie met inkooporganisatie Centurion is succesvol verlopen. Inmiddels werkt meer dan 90% van de circa 129 Centurion-leden intensief samen met Intres Mode/Textiel. Dit breidt de massa op het vlak van collectieontwikkeling en inkoop aanzienlijk uit. Deze ontwikkeling vertaalt zich direct in een sterkere concurrentiepositie en in hogere rendementen. Bovendien kan het inkoopkantoor in Hong Kong voor een grotere groep ondernemers worden ingezet, waardoor de kostenvoordelen van grotere volumes blijven toenemen. Een ander initiatief ter versteviging van de marktpositie van Intres Mode/Textiel, is de logistieke samenwerking met MODINT. Het stroomlijnen van het gehele traject van 'factory gate' tot 'instore' kan leiden tot extra besparingen tot 15% voor leveranciers. Verder wordt het samenspel tussen ondernemers en leveranciers voortdurend geanalyseerd. Het succes van het rendementsconcept en category management op basis van afspraken over wederzijds gegarandeerde rendementen met leveranciers bij damesmode en bodyfashion wordt uitgebreid naar de herenmode. Hierdoor neemt de omloopsnelheid en het rendement per vierkante meter toe.

Retail service organisatie INTRES ondersteunt zelfstandige ondernemers in de mode/textiel-, wonen-, sport- en mediabranche in hun totale bedrijfsvoering. INTRES biedt ondernemers een groot aantal samenwerkingsvormen, van alleen inkoop tot een complete formule met een volledig uitgewerkt marketingplan.
Bekende winkelformules en labels zijn: Firstlady, First//Man, Lindessa, Livera, Setpoint, Intersport, Coach, Libris, Blz., Lin-O-Lux, Morgana Slaapkamers, City Meubel, Garant Meubel, Runner%, Berg & Berg, Woonflair en Novastyl. Bij INTRES werken momenteel 400 medewerkers. Er zijn ruim 1.500 ondernemers met zo'n 2.200 winkels aangesloten. De INTRES-groep vertegenwoordigt een gezamenlijke consumentenomzet van 2,1 miljard euro.