INTRES BV

Intersport Nederland: dé sportleverancier van Nederland zijn

Hoevelaken, 27 april 2004


-Naamsbekendheid onder consumenten gestegen
-Unieke overname Bouchier-winkels biedt innovatiemogelijkheden
-Inzet prijsinstrument effectief wapen tegen concurrentie

De Intersport Nederland-formules Intersport en Coach hebben zich in 2003 goed staande gehouden. In een stagnerende markt (-6,3%) heeft Intersport haar omzet weten te behouden, Coach zag haar omzet dalen (-2%). De druk vanuit de fashion-hoek op de sportmarkt neemt toe en ook de prijsdruk is aanzienlijk. De inzet van prijzen als effectief wapen tegen concurrentie vraagt een uitgebalanceerd communicatieplan. Dat werd in 2003 voortvarend opgepakt, bijvoorbeeld door de verspreiding van ruim 25 miljoen folders. Deze inspanningen hebben ertoe bijgedragen dat de naamsbekendheid van Intersport onder Nederlandse consumenten de afgelopen jaren sterk steeg. Daarmee geeft Intersport zijn ambities om uit te groeien tot dé sportleverancier van Nederland een krachtige impuls.

Nico van Offeren, divisiedirecteur Intersport Nederland: 'Als dominant marktleider ambiëren we de positie van 'dé sportleverancier van Nederland'. Dat is het vertrekpunt van alle initiatieven om de sportbranche winstgevend te maken voor en met Intersport-ondernemers. Daarom stroomlijnen we bedrijfskritische processen als ICT, Supply Chain Management en logistiek voortdurend. In combinatie met de continue aanpassing van ons concept aan de consumentenbehoefte maken we onze ambities samen met onze ondernemers tot een realiteit.'

Intersport Nederland voert de formules Intersport en Coach. Bovendien zijn zo'n 130 zelfstandige sportondernemers aangesloten.

Binnen de competitieve sportbranche moeten Intres-ondernemers hun slagkracht blijven versterken door de professionalisering van retailmanagement en voorraadbeleid. Door de omzetsnelheid te verhogen en workflows te stroomlijnen, wordt de voorraad structureel verlaagd. De diversiteit is erkend en de inkoopkracht en procesefficiency van de franchiseformules Coach en Intersport worden inmiddels ook benut door de zelfstandige leden. Coach is in korte tijd uitgegroeid tot een full-service franchiseformule waarbinnen de aangesloten ondernemers het gehele assortiment centraal inkopen. Deze aanpak vergroot de schaalvoordelen en de procesbeheersing. Ook de ICT-doelstellingen en de inzet van het informatieknooppunt tussen de winkels, het inkoopbedrijf en de leveranciers zijn daarbij van belang. Gegevensuitwisseling biedt alle ketenpartijen heldere inzichten in de prestaties en processen en biedt alle partijen aanzienlijke efficiency- en kostenvoordelen.

Z.O.Z.
Innovatie
De verwachtingen in de sportmarkt zijn voor het begin van 2004 niet hooggespannen. Maar de media-aandacht rondom het EK voetbal en de Olympische Spelen zal sport naar verwachting weer hoog op de consumentenagenda zetten. Om daarvan maximaal te profiteren, is een lage voorraadpositie door goede inkoopplanning en budgettering cruciaal. Om ondernemers functioneel te ondersteunen is de divisie Intersport Nederland flexibel en vanuit de belevingswereld van de winkelier ingericht. Daarom staan er voortdurend vernieuwingen op stapel. De overname van de Bouchier-winkels biedt Intersport de testmogelijkheid voor nieuwe initiatieven en concepten. Verder wordt in
25 Intersport-winkels een full-service assortiment golfaccessoires geïntroduceerd. Een andere innovatie is het walking-assortiment, voor de snelgroeiende categorie wandelsportartikelen. Verder verwacht Intersport de komende jaren jaarlijks minimaal één nieuwe Megastore te openen. In maart 2004 is de derde Megastore in Hengelo geopend.

Retail service organisatie INTRES ondersteunt zelfstandige ondernemers in de mode/textiel-, wonen-, sport- en mediabranche in hun totale bedrijfsvoering. INTRES biedt ondernemers een groot aantal samenwerkingsvormen, van alleen inkoop tot een complete formule met een volledig uitgewerkt marketingplan.
Bekende winkelformules en labels zijn: Firstlady, First//Man, Lindessa, Livera, Setpoint, Intersport, Coach, Libris, Blz., Lin-O-Lux, Morgana Slaapkamers, City Meubel, Garant Meubel, Runner%, Berg & Berg, Woonflair en Novastyl. Bij INTRES werken momenteel 400 medewerkers. Er zijn ruim 1.500 ondernemers met zo'n 2.200 winkels aangesloten. De INTRES-groep vertegenwoordigt een gezamenlijke consumentenomzet van 2,1 miljard euro.