Gemeente De Ronde Venen
Nieuwe Schoolbrug krijgt hetzelfde uiterlijk als de oorspronkelijke
brug
27-04-2004
De nieuwe voetgangersbrug in Wilnis, over de Ringvaart tussen de Ir.
Enschedeweg en de P. Joostenlaan, zal op dezelfde manier worden
uitgevoerd als de oude, verwijderde brug. Uit onderzoek is gebleken
dat het niet haalbaar is om de nieuwe voetgangersbrug ook toegankelijk
te maken voor rolstoelen, kinderwagens (en fietsers).
Voor de aanleg van damwanden langs de Ringvaart in Wilnis is de
voetgangersbrug die de Burg. De Voogtlaan met de Raadhuissstraat
verbindt, de Schoolbrug, tijdelijk verwijderd. Hierbij is ook
geconstateerd dat de brughoofden aan weerszijden van de Ringvaart
vervangen moeten worden.
Bij vervanging van de brug zou het college van B&W van De Ronde Venen
het liefst tegemoet komen aan de behoefte van de gebruikers om de
toegankelijkheid van de brug verbeteren. De oude brug was alleen
toegankelijk voor voetgangers en niet voor mensen in rolstoelen,
mensen met kinderwagens of fietsers. Het college van B&W heeft daarom
opdracht gegeven om een onderzoek te doen naar verbetering van de
toegankelijkheid.
Om de toegankelijkheid van de brug te verbeteren, zouden de trappen
aan weerszijden van de brug vervangen moeten worden door op- en
afritten; zogeheten hellingbanen. Volgens het Handboek voor
toegankelijkheid mag de hellingshoek van dergelijke hellingbanen niet
groter mogen zijn dan 5%. Ook zou voor elke halve meter hoogteverschil
een rustpunt in de op- en afritten moeten worden aangebracht. Voor het
passeren van de Ringvaart, met een minimale doorvaarthoogte van 2,5
meter, zouden de hellingbanen maar liefst 60 meter lang worden. Om de
oversteek aan te leggen conform het Handboek voor toegankelijkheid zou
ook het pad op het talud van de Ringvaart aan de kant Veenzijde
aangepast moeten worden. Om de Ringvaart over te steken, zou dus
minimaal een afstand van 130 meter moeten worden afgelegd. Een
dergelijke afstand wordt onwenselijk geacht voor mensen die moeilijk
ter been zijn, maar wel gebruik kunnen maken van een trap. Het nut van
de brug een extra oversteek over de Ringvaart zou zo grotendeels
verloren gaan. Verder zou de Ringvaart over een veel grotere afstand
versmald moeten worden om plaats te bieden aan de op- en afritten. Dit
wordt voor de scheepvaart onwenselijk geacht.
Het college van B&W vindt het jammer dat het technisch niet haalbaar
is om de Schoolbrug meer toegankelijk te maken, maar heeft
geconcludeerd dat vervanging van de oude brug door een identiek nieuw
exemplaar de enige oplossing is. De aanleg van de nieuwe brug kan
volgens planning na de bouwvakantie beginnen.