Gemeente De Ronde Venen

Nieuwe Schoolbrug krijgt hetzelfde uiterlijk als de oorspronkelijke brug
27-04-2004

De nieuwe voetgangersbrug in Wilnis, over de Ringvaart tussen de Ir. Enschedeweg en de P. Joostenlaan, zal op dezelfde manier worden uitgevoerd als de oude, verwijderde brug. Uit onderzoek is gebleken dat het niet haalbaar is om de nieuwe voetgangersbrug ook toegankelijk te maken voor rolstoelen, kinderwagens (en fietsers).

Voor de aanleg van damwanden langs de Ringvaart in Wilnis is de voetgangersbrug die de Burg. De Voogtlaan met de Raadhuissstraat verbindt, de Schoolbrug, tijdelijk verwijderd. Hierbij is ook geconstateerd dat de brughoofden aan weerszijden van de Ringvaart vervangen moeten worden.
Bij vervanging van de brug zou het college van B&W van De Ronde Venen het liefst tegemoet komen aan de behoefte van de gebruikers om de toegankelijkheid van de brug verbeteren. De oude brug was alleen toegankelijk voor voetgangers en niet voor mensen in rolstoelen, mensen met kinderwagens of fietsers. Het college van B&W heeft daarom opdracht gegeven om een onderzoek te doen naar verbetering van de toegankelijkheid.

Om de toegankelijkheid van de brug te verbeteren, zouden de trappen aan weerszijden van de brug vervangen moeten worden door op- en afritten; zogeheten hellingbanen. Volgens het Handboek voor toegankelijkheid mag de hellingshoek van dergelijke hellingbanen niet groter mogen zijn dan 5%. Ook zou voor elke halve meter hoogteverschil een rustpunt in de op- en afritten moeten worden aangebracht. Voor het passeren van de Ringvaart, met een minimale doorvaarthoogte van 2,5 meter, zouden de hellingbanen maar liefst 60 meter lang worden. Om de oversteek aan te leggen conform het Handboek voor toegankelijkheid zou ook het pad op het talud van de Ringvaart aan de kant Veenzijde aangepast moeten worden. Om de Ringvaart over te steken, zou dus minimaal een afstand van 130 meter moeten worden afgelegd. Een dergelijke afstand wordt onwenselijk geacht voor mensen die moeilijk ter been zijn, maar wel gebruik kunnen maken van een trap. Het nut van de brug een extra oversteek over de Ringvaart zou zo grotendeels verloren gaan. Verder zou de Ringvaart over een veel grotere afstand versmald moeten worden om plaats te bieden aan de op- en afritten. Dit wordt voor de scheepvaart onwenselijk geacht.

Het college van B&W vindt het jammer dat het technisch niet haalbaar is om de Schoolbrug meer toegankelijk te maken, maar heeft geconcludeerd dat vervanging van de oude brug door een identiek nieuw exemplaar de enige oplossing is. De aanleg van de nieuwe brug kan volgens planning na de bouwvakantie beginnen.