ARENTHALS GRANT THORNTON
Onderzoek onder 3.250 Europese MKB-ondernemingen naar effecten
EU-uitbreiding:
Goedkopere arbeid meest verwachte effect
Toegang tot goedkopere arbeid is samen met gemakkelijker toegang tot
grotere markten het meest verwachte effect van de EU-uitbreiding. 38
procent van de ondervraagde MKB-ondernemingen in Europa gaf aan deze
effecten te verwachten. Deze groep ziet niet alleen voordelen van de
uitbreiding. Zo verwacht men ook meer regels en meer belastingen. Dit
blijkt uit het International Business Owners Survey 2004, een
internationaal trendonderzoek onder bedrijfseigenaren, uitgevoerd in
opdracht van accountants- en advieskantoor Arenthals Grant
Thornton.
Het onderzoek onder 3.250 MKB-ondernemingen in elf Europese landen
(waaronder Nederland) leverde de volgende cijfers op.
Percentage bedrijven dat betreffend effect verwacht:
Toegang tot goedkopere arbeid 38%
Gemakkelijke toegang tot grotere markten 38%
Gemakkelijke toegang goedkopere productie/import 37%
Een groter aanbod aan arbeidskrachten in uw land 35%
Meer regels 34%
Grotere concurrentie in eigen land 33%
Grotere concurrentie binnen uw EU-markten 28%
Meer belastingen 26%
Minder investeringen in het buitenland 25%
Gerard Mulder, bestuursvoorzitter van Arenthals Grant Thornton over de
angst voor hogere belastingen: 'Wij sluiten niet uit dat ondernemers
inderdaad met hogere belastingen geconfronteerd worden, de
EU-uitbreiding moet immers gefinancierd worden. Maar zodra de
onderlinge handel tussen de EU-lidstaten efficiënter verloopt, zal de
uitbreiding profijtelijk zijn voor bedrijven.' De toename van het
aantal regels dicht Mulder niet alleen toe aan de toetreding van de
nieuwe lidstaten. 'Er was al sprake van toenemende regelgeving binnen
de EU. Daar zien wij een steeds belangrijkere rol voor de accountant
en adviseur weggelegd. Door toename van de regels en de steeds
veranderende regels vergeten ondernemers soms de kansen nog te zien.
Daar blijven wij ze op wijzen.'
Polen meest attractief voor extra verkopen
11% van de respondenten acht het zeer waarschijnlijk dat hun verkopen
zullen toenemen aan landen die toetreden tot de EU. Meer dan de helft
(55%) acht het echter onwaarschijnlijk dat de verkopen naar de nieuwe
lidstaten zullen toenemen. 60% van bedrijven die wel geloven in extra
verkopen geeft aan dat Polen voor hen het land is dat het meest in
aanmerking komt voor extra verkopen. Tsjechië (52%) en Hongarije (44%)
volgen op plaats twee en drie.
Over het onderzoek
Het International Business Owners Survey 2004 (IBOS) is uitgevoerd in
opdracht van Arenthals Grant Thornton en Grant Thornton, het
internationale netwerk waarvan Arenthals Grant Thornton deel uitmaakt.
Er zijn ruim 6.900 ondernemers in 26 landen ondervraagd over de
economische verwachtingen, omzet, investeringen, export,
verkoopprijzen en winst, werkgelegenheid, bedrijfsgroei, management,
financiering, fusies en overnames en betalingsgedrag. Het onderzoek
wordt sinds 1993 jaarlijks gehouden. De verwachte effecten van de
EU-uitbreiding zijn onderzocht in de volgende EU landen: Duitsland,
Frankrijk, Griekenland, Ierland, Italië, Nederland, Polen, Spanje,
Turkije, Verenigd Koninkrijk en Zweden.
Over Arenthals Grant Thornton
Arenthals Grant Thornton is dé zakelijke sparringpartner voor
bedrijven
waar leiding en eigendom in één hand liggen. Ruim 450 medewerkers
bedienen vanuit 8 vestigingen in de Randstad familiebedrijven,
middelgrote en kleine ondernemingen op het gebied van accountancy,
belastingadvies en bedrijfsjuridische zaken. Arenthals Grant Thornton
is lid van Grant Thornton, een wereldwijd netwerk van zelfstandig
opererende en onafhankelijke accountants- en advieskantoren. Grant
Thornton is met 21.500 professionals actief in 110 landen en beschikt
over een netwerk van meer dan 585 kantoren.
EINDE PERSBERICHT
Noot voor de redactie /