ARENTHALS GRANT THORNTON


Onderzoek onder 3.250 Europese MKB-ondernemingen naar effecten EU-uitbreiding:

Goedkopere arbeid meest verwachte effect

Toegang tot goedkopere arbeid is samen met gemakkelijker toegang tot grotere markten het meest verwachte effect van de EU-uitbreiding. 38 procent van de ondervraagde MKB-ondernemingen in Europa gaf aan deze effecten te verwachten. Deze groep ziet niet alleen voordelen van de uitbreiding. Zo verwacht men ook meer regels en meer belastingen. Dit blijkt uit het International Business Owners Survey 2004, een internationaal trendonderzoek onder bedrijfseigenaren, uitgevoerd in opdracht van accountants- en advieskantoor Arenthals Grant Thornton.

Het onderzoek onder 3.250 MKB-ondernemingen in elf Europese landen (waaronder Nederland) leverde de volgende cijfers op. Percentage bedrijven dat betreffend effect verwacht: Toegang tot goedkopere arbeid 38% Gemakkelijke toegang tot grotere markten 38% Gemakkelijke toegang goedkopere productie/import 37% Een groter aanbod aan arbeidskrachten in uw land 35% Meer regels 34% Grotere concurrentie in eigen land 33% Grotere concurrentie binnen uw EU-markten 28% Meer belastingen 26% Minder investeringen in het buitenland 25%

Gerard Mulder, bestuursvoorzitter van Arenthals Grant Thornton over de angst voor hogere belastingen: 'Wij sluiten niet uit dat ondernemers inderdaad met hogere belastingen geconfronteerd worden, de EU-uitbreiding moet immers gefinancierd worden. Maar zodra de onderlinge handel tussen de EU-lidstaten efficiënter verloopt, zal de uitbreiding profijtelijk zijn voor bedrijven.' De toename van het aantal regels dicht Mulder niet alleen toe aan de toetreding van de nieuwe lidstaten. 'Er was al sprake van toenemende regelgeving binnen de EU. Daar zien wij een steeds belangrijkere rol voor de accountant en adviseur weggelegd. Door toename van de regels en de steeds veranderende regels vergeten ondernemers soms de kansen nog te zien. Daar blijven wij ze op wijzen.'

Polen meest attractief voor extra verkopen
11% van de respondenten acht het zeer waarschijnlijk dat hun verkopen zullen toenemen aan landen die toetreden tot de EU. Meer dan de helft (55%) acht het echter onwaarschijnlijk dat de verkopen naar de nieuwe lidstaten zullen toenemen. 60% van bedrijven die wel geloven in extra verkopen geeft aan dat Polen voor hen het land is dat het meest in aanmerking komt voor extra verkopen. Tsjechië (52%) en Hongarije (44%) volgen op plaats twee en drie.

Over het onderzoek
Het International Business Owners Survey 2004 (IBOS) is uitgevoerd in opdracht van Arenthals Grant Thornton en Grant Thornton, het internationale netwerk waarvan Arenthals Grant Thornton deel uitmaakt. Er zijn ruim 6.900 ondernemers in 26 landen ondervraagd over de economische verwachtingen, omzet, investeringen, export, verkoopprijzen en winst, werkgelegenheid, bedrijfsgroei, management, financiering, fusies en overnames en betalingsgedrag. Het onderzoek wordt sinds 1993 jaarlijks gehouden. De verwachte effecten van de EU-uitbreiding zijn onderzocht in de volgende EU landen: Duitsland, Frankrijk, Griekenland, Ierland, Italië, Nederland, Polen, Spanje, Turkije, Verenigd Koninkrijk en Zweden.

Over Arenthals Grant Thornton
Arenthals Grant Thornton is dé zakelijke sparringpartner voor bedrijven
waar leiding en eigendom in één hand liggen. Ruim 450 medewerkers bedienen vanuit 8 vestigingen in de Randstad familiebedrijven, middelgrote en kleine ondernemingen op het gebied van accountancy, belastingadvies en bedrijfsjuridische zaken. Arenthals Grant Thornton is lid van Grant Thornton, een wereldwijd netwerk van zelfstandig opererende en onafhankelijke accountants- en advieskantoren. Grant Thornton is met 21.500 professionals actief in 110 landen en beschikt over een netwerk van meer dan 585 kantoren.

EINDE PERSBERICHT
Noot voor de redactie /