Ingezonden persbericht


Ondernemersschap wordt niet voldoende beloond binnen Nederlandse bedrijven

Haarlem, 27 april 2004 - Maar liefst 64% van de respondenten van een onderzoek van VNU Business Publications onder de lezers van de vakbladen Emerce en Computable geeft aan dat ondernemerschap niet voldoende beloond wordt binnen Nederlandse bedrijven. Ook geeft 56% van de respondenten aan dat de Nederlandse cultuur ondernemerschap onvoldoende stimuleert.

Toch blijkt dat ondernemerschap wel degelijk zijn weg zoekt in Nederland. Van de respondenten die geen eigen bedrijf hebben ziet 80% zich als ondernemend en overweegt 71% om in de toekomst zelfstandig ondernemer te worden. 13% heeft concrete plannen. Overigens is de belangrijkste reden om af te zien van het zelfstandig ondernemerschap het niet willen opgeven van de zekerheid van een vast inkomen.

Deze en andere resultaten uit het onderzoek onderstrepen het bestaansrecht van vakbladen over ondernemerschap. Recentelijk is het vakblad Emerce hergelanceerd, waarbij gekozen is voor meer focus op ondernemerschap: een mix van achtergrondartikelen, business cases en praktische informatie over business, marketing en technologie. Met deze formule hoopt Emerce een waardevolle informatiebron en stimulans te zijn voor innovatief ondernemerschap.

Het onderzoek is in maart 2004 in opdracht van Emerce uitgevoerd door VNU Business Publications, Research and analyses. In totaal hebben 409 respondenten, voornamelijk in de functiegroepen businessmanagement, commercieel management, ict-management en consultancy, deelgenomen. De werving van respondenten vond via de site van Emerce en de e-mailnieuwsbrieven van Computable plaats.

Emerce heeft innovatie zelf ook hoog in het vaandel staan. Zo loopt het blad voorop door naast een gedrukte editie ook een volledig digitale editie uit te geven (zie Emerce.nl).

Over VNU BP
VNU BP is een onderdeel van VNU, een wereldwijd uitgeef- en informatieconcern. VNU BP is een toonaangevende uitgeverij, gespecialiseerd in vak- en publieksinformatie, en maakt aansprekende titels als Intermediair, Computer Idee, Technisch Weekblad, PCM "het Personal Computer Magazine", Computable, CRN en Management Team. VNU BP distribueert informatie in de vorm van tijdschriften, nieuwsbrieven, sites, jaarboeken, trainingen, seminars en vakbeurzen. Bezoek voor meer informatie onze website www.vnubp.nl.