Ingezonden persbericht


Persinformatie

SMS POPULAIR ONDER JONGEREN

SMS geniet voorkeur boven mobiel telefoneren

Amsterdam, 27 april 2004 Voor ongeveer de helft van de Nederlandse jongeren in de leeftijd van 12 tot en met 16 jaar, geldt dat zij liever SMS-berichten verzenden dan telefoongesprekken voeren. Dit blijkt uit een onderzoek dat BelCompany heeft laten uitvoeren door onderzoeksbureau DESAN Research Solutions.

Aan de SMS functie van hun mobiele telefoon wordt door 50% van de 12 tot 16-jarigen het meeste geld besteed. Van de ondervraagde jongeren geeft 25% aan dat de kosten voor het voeren van telefoongesprekken gelden als hoogste maandelijkse uitgave. Ginus Tiemessen, algemeen directeur van BelCompany kijkt niet raar op van deze volgorde: De snelle en gemakkelijke manier van communiceren door SMS past perfect bij de jongeren van deze tijd. Met het sturen van een SMS kunnen ze op een onopvallende en effectieve manier snel iets van zich laten horen. En we mogen natuurlijk niet vergeten dat door het SMS-verkeer goedkoper wordt gecommuniceerd dan bij mobiel telefoneren. Het is dan ook logisch dat zij massaal gebruik maken van deze functie.

SMS populair om verliefdheid te uiten

Ook is uit het onderzoek naar voren gekomen dat maar liefst 88% van de ondervraagde jongeren aangeeft dat de SMS functie op het toestel van doorslaggevend belang is bij de eventuele aankoop van een mobieltje. De MMS functie echter wordt door slechts 28% van de 12 tot 16-jarigen als belangrijk gezien bij de beslissing om een mobiele telefoon wel of niet te kopen. Tiemessen wijst daarnaast nog op een andere opmerkelijke uitkomst van het onderzoek: De razend populaire tekstberichtjes worden door 27% van de ondervraagde jongeren gezien als geschikt communicatiemiddel om te uiten dat zij iemand leuk vinden. Zo zie je maar waar een SMS allemaal goed voor kan zijn.

Einde persinformatie, 27 april 2004.

Voor meer informatie,

Ingezonden persbericht