Socialistische Partij
Nota Ruimte is Nota Chaos
27-04-2004 * Het loslaten van verantwoordelijkheid en schrappen van
regels: dat zijn de uitgangspunten voor het ruimtelijke beleid tot
2030. "Deze Nota Ruimte is een Nota Chaos," aldus SP-Kamerlid Krista
van Velzen. "De rijksoverheid laat de ruimtelijke ordening over aan
gemeentes en marktpartijen. Dat is vragen om problemen. Nederland is
het dichtstbevolkte land van Europa en bovendien afhankelijk van
distributie en transport. We kunnen eenvoudigweg niet zonder centrale
regie."
Krista van Velzen Een structureel tekort van 150.000 woningen,
dichtslippende wegen, leefbaarheidsproblemen in de grote steden, een
haperende economie, en natuurgebieden die bedreigd worden door
oprukkend beton en asfalt. Als dichtstbevolkte land in Europa kent
Nederland vele prangende problemen die vragen om een uitgekiend
ruimtelijk beleid. Maar minister Dekker laat het volledig afweten. In
plaats van keuzes te maken en begrenzingen te stellen, biedt ze een
vrij speelveld aan decentrale overheden en marktpartijen. Van Velzen:
"De nota heeft als hoofddoel `ruimte scheppen.' Dat kan natuurlijk
niet, het gaat om ruimte verdelen. Daar laat de regering het afweten."
Het ontbreken van centrale regie zal leiden tot bestuurlijke chaos en
slepende juridische procedures, aldus het Kamerlid. "Uiteraard moeten
problemen als woningnood, leefbaarheid en mobiliteit lokaal opgelost
worden. Maar dat kan niet zonder een landelijk beleidskader dat
belangen afweegt, begrenzingen stelt, en keuzes met een verplichtend
karakter maakt. Op basis daarvan kunnen lokale partijen aan de slag."
Van Velzen hekelt de visie op economische en ecologische belangen. "De
minister roept in koor met het bedrijfsleven dat de economische groei
belemmerd wordt door groene belangen. Echter, groene belangen zijn
geen belemmering, maar een keuze. Die keuze maak je ten behoeve van de
leefbaarheid van Nederland." Zo wordt de Hoekse Waard de status van
nationaal landschap ontnomen ten behoeve van 300 hectare
bedrijfsterrein. Dit terwijl wetenschappers uit Delft en Nijmegen
aangeven dat er teveel ruimte als bedrijfsterrein wordt gereserveerd.
Er moet prioriteit worden gegeven aan sanering en inbreiding van oude
terreinen. Ook krijgt Schiphol alle ruimte voor uitbreiding, wat ten
koste zal gaan van geluidsbelasting en veiligheid.
zie ook Zie ook: Opinie: Dekker minimaliseert inspraak ruimtelijk
beleid