Gemeente Dordrecht


´Drechts model´ is landelijk toepasbaar

Veiligheidsrisico's beter te beheersen

Dordrecht en Zwijndrecht willen veilig bouwen langs het Spoor, dat dwars door de binnensteden van beide gemeentes loopt en waarover veel vervoer van gevaarlijke stoffen plaats vindt. Daarom hebben ze het initiatief genomen tot het laten uitvoeren van een veiligheidsstudie. De veiligheidsstudie moet een antwoord geven op de vraag welke maatregelen mogelijk zijn om de risico's op - en de gevolgen van - een ongeluk op het spoor zo klein mogelijk te maken.

Drechts model
De veiligheidsstudie - uitgevoerd door TNO- heeft een model opgeleverd, het Drechts veiligheidsmodel. Dit model maakt het mogelijk om op een expliciete en transparante manier de veiligheid te toetsen aan de hand van vijf eenduidige criteria*). Het Drechts model, een landelijk pilot project, sluit aan bij de criteria van de ministeries van VROM en Verkeer en Waterstaat. Het kan ook door andere gemeenten in het land gebruikt worden en is, na een kleine aanpassing, eveneens bruikbaar voor andere transportassen.

Inzicht
Het nieuwe aan dit model is dat het een goed inzicht geeft in de veiligheidssituatie. Er wordt niet meer alleen gekeken naar het groepsrisico, maar ook naar andere aspecten. Dit maakt een bewuste afweging tussen veiligheid en andere aspecten mogelijk bij het beoordelen of een plan doorgang kan vinden of niet.

Extra maatregelen
Met toepassing van het Drechts model, wordt het in een aantal gevallen mogelijk om de ruimte rond het spoor intensiever te benutten voor de bouw van voorzie-ningen en woningen en toch de veiligheid te vergroten. Door extra maatregelen om de toegankelijkheid voor hulpverlening te verbeteren, aanpassingen in het ontwerp of het veranderen van de bestemming, kan dit worden bereikt.

Langere termijn
Over de spoorlijn die dwars door Dordrecht en Zwijndrecht loopt, vinden de meeste transporten van gevaarlijke stoffen in heel Nederland plaats. Voor de langere ter-mijn is dan ook een meer structurele oplossing nodig die de reikwijdte en de finan-ciën van de gemeenten te boven gaat. Rijk en gemeenten hebben nu afgesproken om gezamenlijk te zoeken naar geld en oplossingen voor de langere termijn.

De criteria
Plaatsgebonden risico - De kans per jaar dat een persoon op een bepaalde plaats dodelijk wordt getroffen door een ongeval tijdens het railtransport van gevaarlijke stoffen. Groepsrisico - De cumulatieve kans per jaar dat in één keer een groep van een bepaalde grootte dodelijk getroffen wordt door een ongeval. Zelfredzaamheid - De mate waarin de aanwezigen zich op eigen kracht in veiligheid kunnen brengen. Beheersbaarheid - De mogelijkheden van de hulpverleningsdiensten om hun taken goed uit te voeren en daarmee verder schade te voorkomen. Resteffect - Een inschatting van het aantal doden, gewonden en de materiële schade die ontstaat wanneer de overige criteria optimaal zijn ingevuld. | |Dordrecht, 27 april 2004

Redactie
Sietske van Putten,
Afdeling Communicatie
Dordrecht
telefoon (078) 639 6909
fax (078) 639 64 17
e-mail SE.vanPutten@dordrecht.nl

en

Gerard Timmerman,
Afdeling Communicatie Zwijndrecht
telefoon (078) 6206519
fax(078) 6206401
e-mail gtimmerman@zwijndrecht.nl

Informatie:
Liesbeth van Biene,
Brandweer Dordrecht,
telefoon (078) 635 5342
e-mailLiesbeth.van.Biene@dordrecht.nl

Te downloaden:
De gehele veiligheidsstudie, met samenvattingen kaartmateriaal is te downloaden vanaf www.dordrecht.nl via de pagina actueel | |

---- --