Ingezonden persbericht


Datum: Haarlem, 27 april 2004

(Embargo 27 april 15.00 uur)

ONDANKS GESTEGEN WERKDRUK GAAT HOOGOPGELEIDE MET PLEZIER NAAR ZIJN WERK

De negatieve omslag in de beoordeling van de arbeidsmarkt door jonge hoogopgeleiden de afgelopen drie jaar, heeft zich in 2004 verder doorgezet. Volgens het Intermediair Imago Onderzoek 2004 heeft de helft van de jonge hoogopgeleiden een ongunstig of zeer ongunstig oordeel over de arbeidsmarkt. Slechts 9% velt het oordeel gunstig of zeer gunstig en 42% twijfelt en geeft als oordeel niet gunstig/niet ongunstig.

Dit jaar houdt dan ook een groter percentage jonge hoogopgeleiden zich actief bezig met de toekomstige loopbaan. In 2003 was 60% van de jonge hoogopgeleiden in actieve zin bezig hiermee, in 2004 is dit aandeel gestegen tot 64%.

Het gemiddelde salaris van de jonge hoogopgeleiden is dit jaar, evenals vorig jaar, gedaald. Voor het eerst is dit jaar ook de verwachting voor het salaris over zes jaar gedaald. Nu de salarisverwachtingen minder positief zijn vestigt de aandacht zich op de secundaire arbeidsvoorwaarden. Van de jonge hoogopgeleiden geeft 73% aan dat deze steeds belangrijker voor hen worden. De meest gewilde secundaire arbeidsvoorwaarde naast een basissalaris is extra vakantiedagen.

Jobhoppen is uit, werkdruk gestegen*
De banen liggen anno 2004 niet meer voor het oprapen, werkgevers kijken kritisch naar hun personeel en ontslagrondes leiden ertoe dat de achtergebleven hoogopgeleiden extra hard moeten werken. 53% van alle ondervraagden vindt dat jobhoppen uit is en iets minder dan de helft geeft aan dat zij het afgelopen jaar meer werkdruk hebben gehad. De gestegen werkdruk gaat niet ten koste van de arbeidssatisfactie. Het merendeel van de jonge hoogopgeleiden, 62%, is vorig jaar met plezier naar zijn of haar werk gegaan. Respondenten uit het onderzoek die een functie hebben binnen het segment directie/management zien de arbeidsmarkt positiever dan de overige functiegroepen. 12% beschouwt de arbeidsmarkt als gunstig en 34% gaf aan de huidige arbeidsmarkt als ongunstig te ervaren. Het gemiddeld aantal ziektedagen is gering, 2,8 dagen. Hoogopgeleiden verwachten langer door te moeten werken dan men zou willen.

Immateriële zaken zijn belangrijker dan materiële
Wat ambities betreft zijn immateriële zaken, zoals intellectuele groei, een gezin, creatieve prestaties, belangrijker dan materiële zaken. Sekse heeft meer invloed op de ambities dan opleidingsniveau of studierichting. Mannelijke jonge hoogopgeleiden vinden een leidinggevende functie en een salaris van meer dan 75.000 euro belangrijker dan vrouwelijke jonge hoogopgeleiden. Daarentegen vinden vrouwelijke hoogopgeleiden intellectuele groei, een gezin hebben, een eigen huis en een maatschappelijke bijdrage leveren belangrijker.

Naast de bovenstaande gegevens over de actuele arbeidsmarktsituatie meet het onderzoek de imago s op de arbeidsmarkt van bedrijven en (overheids)instellingen. Zo kunnen de ondervraagden aangeven bij welke specifieke bedrijven ze het liefst willen werken en wat de beste wervingscampagnes voor personeel zijn. De top 3 van de meest favoriete werkgevers van het Intermediair Imago Onderzoek is in 2004:


1. Philips

2. Shell

3. ABN AMRO

De beste wervingscampagne van de afgelopen twee jaar, de campagne Werken bij het Rijk , heeft dit jaar zijn koppositie geprolongeerd.

Deelonderzoek Studenten (DOS) i.s.m. Ebbinge & Company Eind 2003 hebben Intermediair en Ebbinge & Company een deel van hun onderzoeksactiviteiten naar het imago van organisaties onder studenten samengevoegd, waardoor één toonaangevend en eenduidig onderzoek is ontstaan: het Deelonderzoek Studenten. Hieruit zijn enkele opmerkelijke resultaten naar voren gekomen.
* Studenten zijn huiverig voor arbeidsmarkt. Maar liefst 58% van de wo-ers en 65% van de hbo-ers kijkt somber tegen de arbeidsmarkt aan. Een kwart van de wo-ers en een derde van de hbo-ers is niet van plan direct na het afstuderen te gaan solliciteren.


* Verwachtingen van het startsalaris

*DGS 2002

* Studenten temperen hun salarisverwachting. Dit blijkt uit onderstaande tabel.
* Studenten verkiezen inhoud boven geld. Aantrekkelijke aspecten van een potentiële werkgever zijn vooral: een uitdagende functie, aansprekende producten en diensten en opleidingsmogelijkheden. Het salaris komt pas op de tiende plaats.
* Favoriete werkgever onder studenten. De studenten konden aangeven bij welke organisaties ze het liefst willen werken. Dit zijn de rankingen geworden: Ranking Top of Mind: Ranking WO-studenten Ranking High Potentials (open vraag) (vaste keuzemogelijkheid) (vaste keuzemogelijkheid)

Wilt u meer informatie, bestel dan de brochure of u kunt contact opnemen met Frans Klaassen, uitgever van Intermediair, telefoon 023-546 3220


* Dit zijn enkele van de resultaten van het Intermediair Imago Onderzoek 2004 dat 27 april wordt gepresenteerd. Het jaarlijkse arbeidsmarktonderzoek is in 2004 voor de tiende keer in opdracht van Intermediair uitgevoerd. Het uitvoerend onderzoeksbureau is ITHAKA marktanalisten. Onderzocht zijn laatstejaars studenten en hoogopgeleiden met maximaal tien jaar werkervaring. In totaal hebben 6.716 hoogopgeleiden de vragenlijst ingevuld.

Favoriete werkgever 2004

Intermediair
Postbus 4020
2003 EA Haarlem t (023) 5463220
f (023) 5465521
e info@intermediair.nl

Intermediair Intermediair brengt hoger opgeleiden en werkgevers op de meest effectieve manier met elkaar in contact. Door de combinatie van het weekblad, de site, het Jaarboek, de Loopbaangids en trainingen genereert Intermediair een hoog bereik onder zowel startende hoger opgeleiden als hoger opgeleiden met werkervaring (al dan niet actief op zoek).