AutoRai

28-4-2004

Gouden RAI Wiel uitgereikt aan TNO Automotive

TNO Automotive heeft dinsdagavond 27 april uit handen van Verkeersminister Karla Peijs het Gouden RAI Wiel ontvangen. Namens TNO Automotive werd de prijs in ontvangst genomen door ir. J.C. Huis in t Veld, voorzitter van de Raad van Bestuur van TNO.

De RAI Mobiliteitsprijs is aan TNO Automotive toegekend vanwege de langjarige verdiensten van het instituut op het gebied van veiligheid en milieu van wegvoertuigen. De overhandiging van de onderscheiding vond plaats tijdens het jaarlijkse RAI Mobiliteitsdiner in het Mauritshuis te Den Haag. Het Gouden RAI Wiel werd in 2003 voor de eerste maal uitgereikt aan mr. Pieter van Vollenhoven in zijn functie van voorzitter van de Raad voor de Transportveiligheid.

Over de toekenning van de prijs beslist een Comité van Aanbeveling waarin dit jaar zitting hadden: mr. J. Schraven, voorzitter VNO-NCW, mr. G.H.N.L. van Woerkom, hoofddirecteur ANWB, mr.drs. L.C. Brinkman, voorzitter AVBB en voorzitter Commissie Transport & Infrastructuur VNO NCW, ing. J.B. Schueler, bondsvoorzitter BOVAG, en dr. ir. J.R. Vermeulen, algemeen voorzitter RAI Vereniging.

In zijn toelichting op de toekenning van de prijs schrijft het Comité van Aanbeveling: TNO Automotive heeft zich in de jaren zeventig een stevige positie verworven op het gebied van verbrandingsmotoren en aandrijvingen op basis van alternatieve brandstoffen (LPG en later ook aardgas en methanol). Nog steeds heeft TNO Automotive op dit gebied een sterke positie. Momenteel omvat het werkgebied ook de onderwerpen geavanceerde motorregelsystemen en uitlaatgasnabehandeling met name ook voor dieselmotoren. Dit heeft o.a. gestalte gekregen in een serie door de overheid gesteunde projecten in samenwerking met onze nationale vrachtwagenfabrikant, gericht op de toekomstige emissiewetgeving van dieselmotoren.

In de loop van de jaren heeft TNO Automotive door middel van milieugericht onderzoek een objectieve bijdrage geleverd aan de inbreng van de Nederlandse overheid bij de ontwikkeling van de Europese uitlaatgaswetgeving. De effecten daarvan worden geëvalueerd d.m.v. het steekproefcontrole programma dat in het modern geëquipeerde laboratorium wordt uitgevoerd.

TNO Automotive richt zich op het gebied van het weggedrag van voertuigen vooral op het verbeteren van de prestatie op de weg en in het verkeer van het voertuig zelf en op de combinatie voertuig-bestuurder. Dat resulteerde eind jaren 70 in ontwerp en bouw van een windgenerator die goed gedefinieerde en constante wind leverde voor het meten van het koersgedrag van voertuigen onder zijwindcondities. Bekend is het instituut ook door het werk aan banden. Zo heeft het de bij de TU Delft bedachte methodiek voor het karakteriseren van de band eigenschappen verder ontwikkeld tot een commercieel softwarepakket, Delft Tyre, dat bij vele automobiel fabrikanten wordt gebruikt. Belangrijk is ook het onderzoek gericht op systemen ter ondersteuning van de bestuurder in zijn rijtaak zoals Adaptive Cruise Control, voertuig-voertuig communicatie en drive-by-wire systemen, alsmede de veiligheidsaspecten daarvan. Meer recent heeft dit geleid tot de bouw van het VEHIL-laboratorium (Vehicle Hardware in the Loop) te Helmond waar dergelijke systemen en ook automatisch geleide voertuigen volgens een geheel nieuwe benadering onder realistische en veilige omstandigheden en daardoor ook heel efficiënt kunnen worden beproefd en ontwikkeld.

In de loop van ruim dertig jaar heeft TNO Automotive zich gestaag ontwikkeld van een instituut met ruim 20 medewerkers met heel beperkte mogelijkheden tot een internationale toeleverancier van R&D diensten en software tools met ca. 350 gekwalificeerde medewerkers, eigentijdse laboratoria en kantoren in de Detroit, Tokyo en enkele Europese automotive centra.