Gemeente Goes

Persbericht

Mini symposium over het succes van de Goese consultatieteams

Het succes van de Goese consultatieteams, de nieuwe geïntegreerde werkwijze, recente ontwikkelingen op het gebied van jeugdzorg in Zeeland en het Goese jeugdbeleid, is één van de onderwerpen tijdens het Mini symposium over geïntegreerde consultatieteams van 0- tot 12-jarigen. Op woensdag 28 april organiseert de gemeente Goes in samenwerking met de GGD Zeeland het symposium in Theater de Mythe. Het symposium is bedoeld voor alle organisaties die een rol spelen bij de aanpak van sociaal-emotionele problematiek. Scholen, de jeugdzorg en andere betrokken instanties hebben begin april hiervoor een uitnodiging ontvangen. Belangstellenden kunnen zich nog tot 26 april opgeven bij de GGD Zeeland, tel. 249463 of via e-mail petra.vandenhoek@ggdzeeland.nl.

Programma Mini symposium:

13.00 uur
Opening symposium door de gespreksleider
Dhr. J. van Iwaarden, Regionaal Pedagogisch Centrum Zeeland

13.05 uur
Toelichting op integraal jeugdbeleid in Goes
De wethouders mevr. D. van Ewijk en dhr. M.L. 't Hart

13.15 uur
Toelichting op jeugdzorg in Zeeland
Dhr. G.R.J. Van Heukelom, gedeputeerde Provincie Zeeland

13.25 uur
Toelichting op pilot afstemming jeugddbeleid-jeugdzorg Oosterschelderegio
Dhr. J. Schouten, jeugdzorgspecialist Scoop

13.45 uur
Evaluatie consultatieteams 2000-2003
Mevr. P. van den Hoek, projectleider GGD Zeeland

14.00 uur
Presentatie geïntegreerde werkwijze
Dhr. W. Reynhout, leerkracht openbare basisschool De Zuidwesthoek

14.15 uur
Introductie marktpleindiscussie
Wederom door mevr. P. van den Hoek

14.30 uur
Pauze

15.00 uur
Marktpleindiscussie

15.50 uur
Informatie-uitwisseling marktpleindiscussie
Onder leiding van dhr. J. van Iwaarden

16.15 uur
Napraten

In de gemeente Goes is de afgelopen drie jaar ervaring opgedaan met het werken in consultatieteams in het basisonderwijs. Binnen een consultatieteam werken scholen, de schoolbegeleidingsdienst, het maatschappelijk werk en de GGD samen om sociaal-emotionele problemen bij kinderen te verminderen. Alle scholen doen inmiddels mee. Een succesvolle aanpak voor ruim 40% van de kinderen, vermeldt het evaluatierapport van de GGD. Reden voor de gemeente Goes om de teams structureel te financieren.

Sociaal-emotionele problematiek is een verzamelnaam voor problemen die een kind kan hebben met zichzelf in zijn omgeving thuis, met vriendjes of op school. Dergelijke problemen kunnen een schadelijke invloed hebben op leerprestaties en de lichamelijke gezondheid. Alle basisscholen zijn verdeeld over vijf teams die regelmatig bij elkaar komen.
Door vroegtijdige herkenning en praktische hulpverlening bieden de teamleden ondersteuning aan de kinderen en hun ouders. De positieve ervaringen in de gemeente Goes hebben er toe geleid dat ook andere gemeenten starten met een proef met een soortgelijke aanpak.

Op dit moment wordt gezocht naar een werkwijze om de instellingen die zich richten op 0- tot 4-jarigen en de buurtnetwerken te betrekken bij de consultatieteams. Door deze integratie ontstaat een dekkend netwerk van instellingen voor 0- tot 12-jarigen met een wijkgebonden aanpak in heel de gemeente Goes. Tijdens het symposium wordt de laatste stand van zaken besproken.