Gemeente Westerveld

28-4-2004
Knelpunten recreatiebedrijven Westerveld in beeld

Belemmeringen die recreatieondernemers in de gemeente Westerveld ondervinden als zij hun bedrijf willen uitbreiden, vormen een fors knelpunt in de economische ontwikkeling van de recreatiesector in dat gebied. Dat blijkt uit het eindrapport van de eerste fase van het proefproject "Ontwikkeling Recreatie Westerveld". Bureau De Bes Van Nuland en Partners heeft deze inventarisatie in opdracht van de gemeente Westerveld en de provincie Drenthe uitgevoerd. Het gemiddeld aantal knelpunten ligt op 3,5 per plan.

Uitbreiding
Van de 107 ondervraagde recreatiebedrijven in de gemeente Westerveld hebben 38 ondernemers aangeven dat ze uitbreidingswensen hebben. In totaal gaat het om 80,2 hectare binnen het grondgebied van Westerveld. De inventarisatie heeft aan het licht gebracht dat deze uitbreidingsplannen op dit moment vaak niet haalbaar zijn vanwege de ligging binnen de Ecologische Hoofdstructuur (EHS) of in gebieden waar de Europese Vogel- en Habitatrichtlijn van kracht zijn. Grofweg genomen zijn dat de zones 4, 5 en 6 van het Provinciaal Omgevingsplan (POP II). Het merendeel van de kampeer- en bungalowbedrijven, 21 van de 61 accommodaties, ligt juist in zone 5. Ook de beleidsmatige beperkingen bij nieuwvestiging maakt uitbreiding van bedrijven vaak onmogelijk.

Gedeputeerde Hans Schaap van recreatie en toerisme benadrukt het belang van een gezonde recreatiesector. ?Deze tak van ondernemen is voor Drenthe van groot belang omdat hier 1 op de 11 banen gerelateerd is aan toerisme. In Westerveld is dat zelfs 1 op de 4. Als wij niets doen aan de knelpunten zijn er straks twee verliezers. Onze mooie landschappen worden aangetast door verwaarloosde accommodaties en anderzijds gaan de ondernemers kopje onder,? zo licht hij toe. Binnen het proefproject wordt gezocht naar maatwerk waar zowel het landschap als de ondernemer profijt heeft.

Naar aanleiding van de eerste enquête zijn 24 ondernemers met uitbreidingsplannen bezocht. Van de 24 plannen beschouwt het bureau 13 als noodzakelijk en daarvan zijn 9 op dit moment niet haalbaar. De 13 plannen zouden tezamen neerkomen op een uitbreiding van 10% van het totale accommodatieaanbod in de gemeente Westerveld.

Knelpunten en belemmeringen
In de zones 1, 2 en 3 van het POP leken weinig knelpunten te bestaan die te maken hadden met ruimtelijk ordeningsbeleid. Opvallend is dat desondanks uitbreidingsplannen hier soms ook moeizaam van de grond komen. Belemmeringen die hier ondervonden worden zijn bijvoorbeeld regelgeving op het gebied van milieu, landschap, cultuurhistorie, lintbebouwing,en/of horeca.

Oplossingen zoeken
Nu de inventarisatiefase is afgerond gaat fase 2 van start, het zoeken naar oplossingsrichtingen. De gemeente en de provincie gaan samen met ondernemers en natuurorganisaties bekijken welke mogelijkheden en onmogelijkheden er zijn. Burgemeester Anne Meijer van Westerveld roept de ondernemers op om mee te werken aan het vervolg. ?Hier liggen kansen die in hun directe eigen belang zijn,? zo zegt hij, ?hun ondernemerscreativiteit en kennis van hun bedrijfsomgeving moeten we combineren met de kennis van de regelgeving binnen de overheden,? aldus Meijer. De bevindingen uit fase 2 worden vervolgens vastgelegd in een uitwerkingsplan voor heel Drenthe. Het uitwerkingsplan is een aanvulling op het POP II dat binnenkort door provinciale staten wordt vastgesteld.

Vooruitlopend op het uitwerkingsplan is in het voorliggende POP II wel al meer ruimte gecreëerd door de zones 4, 5 en 6 - de meest kwetsbare gebieden - gelijk te stellen met de EHS en de gebieden met Vogel- en Habitatrichtlijn. Hans Schaap hierover: ?Vanuit het provinciaal beleid creëren we geen extra belemmeringen. Daar is de werkgelegenheid in de sector te belangrijk voor. De echt kwetsbare gebieden zijn vanuit de landelijke en Europese regelgeving al voldoende beschermd.?