Ingezonden persbericht


Persbericht

Samenwerking Checkpoint Systems en Metro Group

Duitse retailgigant installeert Checkpoint's RFID/EAS Gemini concept antenne in Future Store Initiatief

Barcelona/Nieuwegein, 28 april 2004 - - Checkpoint Systems, wereldwijd toonaangevend leverancier van oplossingen voor RF-productidentificatie en dervingsbeheer voor retailers en verpakkingsleveranciers van consumentengoederen, wordt technologiepartner in het Future Store initiatief van de Duitse retail gigant Metro Group - 's werelds vierde grote retailer. Checkpoint zal Metro voorzien van een aantal 'in store' oplossingen op basis van RFID waaronder de revolutionaire concept RFID/EAS Gemini antennes die voor retailers de weg banen naar een RFID-rijke winkelomgeving. De antenne wordt geïnstalleerd in Metro's 'winkel van de toekomst' in het Duitse Rheinberg, waar geavanceerde retail technologieën, zoals RFID, worden getest in een realistische omgeving en waarvan vele op een later tijdstip binnen de hele groep zullen worden geïntroduceerd

Eerder dit jaar kondigde de Metro Group aan te starten met het gebruik van RFID door haar gehele procesketen. Vanaf november 2004 zullen zo'n honderd leveranciers hun pallets en dozen uitrusten met RFID-tags en afleveren bij tien centrale distributiecentra en ongeveer 250 winkels binnen de Metro Group verkoopdivisies.

"Voor de Metro Group is Checkpoint een nieuwe en belangrijke partner met gedegen expertise op het gebied van RF-technologie. Checkpoint biedt RFID-oplossingen die logistieke gegevens combineren met een effectieve beveiligingsoplossing. Met de Gemini antenne van Checkpoint is het voor het eerst mogelijk om RFID en EAS in één systeem te realiseren", aldus Dr. Gerd Wolfram, IT-strategy, IT Buying and development services bij de Metro Group en tevens projectleider van het Future Store Initiatief.

"We willen ervaringen opdoen met deze technologie in realistische toepassingen. Door onze samenwerking met de Metro Group kunnen wij onze gedegen kennis bijdragen over de mogelijke voordelen van op RFID-gebaseerde winkeloplossingen voor retailers, fabrikanten en consumenten" aldus Albert Roger, Vice President en General Manager van RFID en Bronbeveiligingsoplossingen bij Checkpoint Systems Europe. "Wij zijn ervan overtuigd dat de beste R&D-investering bij bestaande klanten is; beiden kunnen dan de opgedane ervaring gebruiken voor betrouwbare toekomstige introducties. De Gemini concept antenne combineert onze kennis op het gebied van zowel RF-EAS als RFID in één systeem en bewijst de mogelijkheden die de technologie in de toekomst zal bieden."

Checkpoint Meto Benelux BV, Coltbaan 21, 3439 NG NIEUWEGEIN

Telefoon: 030 - 609 41 11 - fax: 030 - 609 41 00

Over Checkpoint Meto

Checkpoint Meto - onderdeel van het Amerikaanse Checkpoint Systems, Inc., - is een internationale organisatie die gespecialiseerd is in productidentificatie en oplossingen voor dervingsreductie voor de retailindustrie en zijn supply chain. De oplossingen van Checkpoint bieden klanten verhoogde efficiëntie vanaf het moment van productie tot en met het moment van verkoop en verbetert de winkelervaring van de consument. Checkpoint is beursgenoteerd op de New York Stock Exchange (NYSE) en heeft meer dan 4000 werknemers wereldwijd, directe verkoop in 30 landen en distributeurs in 50 landen. Checkpoint is wereldwijd marktleider op het gebied van RF (Radio Frequency) technologie en produceert jaarlijks miljarden RF-labels en installeert tienduizenden RF-terminals. Het uitgebreide productportfolio bestaat onder meer uit: digitale RF/EAS (elektronische artikelbeveiliging) en RFID (Radio Frequente IDentificatie) systemen, RF bronbeveiliging, barcode en etiketteringssystemen - inclusief een wereldwijd netwerk van 31 servicebureaus - en retailverkoopsystemen. Checkpoint ondersteunt bovendien pionierend academisch onderzoek naar consumententrends en derving via de jaarlijkse publicatie van de 'European Retail Theft Barometer', een uitbreiding op haar consultancy aan veel van 's werelds toonaangevende retailmerken.

Meer informatie via de Europese website: www.checkpointeurope.com

Over de METRO Group en het Future Store Initiative

De METRO Group is 's werelds vierde grote retail groep. Met haar krachtige merken opereert de METRO Group succesvol in 28 verschillende landen wereldwijd - op meer dan 2300 locaties en met bijna 240.000 werknemers. In 2003 bedroeg de netto omzet 53,6 miljard euro.

Het Future Store Initiative van METRO Group is een samenwerkingsproject van METRO Group en andere partnerorganisaties binnen de informatietechnologie en consumentengoederenindustrie. Het doel is het promoten van retailinnovaties op nationaal en internationaal niveau. Het initiatief zal worden beschouwd als een platform voor technische en procesgerelateerde ontwikkelingen en innovaties binnen retailomgevingen. Technologieën en technische systemen worden binnen het Future Store Initiative van METRO Group getest en verder ontwikkeld in de praktijk. Voor de lange termijn is het initiatief erop gericht om standaards te zetten voor de retailwereld die op internationale schaal kunnen worden geïmplementeerd