Gemeente Breda

Persberichten

28-04-2004

Aanpak 'black spots' voor meer verkeersveiligheid

De gemeente Breda geeft in het Verkeersveiligheidsplan prioriteit aan het verbeteren van de verkeersveiligheid op plekken waar statistisch gezien meer ongevallen gebeuren dan elders, 'black spots'. Het college van burgemeester en wethouders heeft ingestemd met de verbeteringsplannen voor de kruising Terheijdenseweg - Moerlaken - Groenedijk en voor de Lunetstraat, vanaf de Emerparklaan tot vlak bij de Tramsingel. De kosten voor verbetering van beide verkeersgebieden bedragen ruim een kwart miljoen Euro.

Eerder werden binnen het Uitvoeringsprogramma verkeer en Vervoer 2003-2004 de 'black spots' kruising Dr. Struyckenstraat - Weerijssingel en de afsluiting van de Trekpot aan de zijde van de Crogtdijk aangepakt.

Lunetstraat
Onderzoek over de periode 1999 t/m 2002 toont aan dat 172 ongevallen plaatsvonden, waarvan 38 met letsel en in totaal 54 letselslachtoffers. Opvallend waren het aantal kop-staartbotsingen en ongevallen waarbij brommers betrokken waren. Om de ongevallen te verminderen dient het volgende pakket maatregelen: verbetering van de verkeersregelinstallaties inclusief extra detectiemogelijkheden voor auto's en fietsen; herindeling van opstelstroken; toevoeging van verkeersborden; betere markering onder andere van tweerichtingen op fietspaden, aanduiding '50 km'; en een in/uitritconstructie bij winkelcentrum 'de Lunet'.

Kruising Terheijdenseweg - Moerlaken - Groenedijk In de onderzoeksperiode werden hier 47 ongevallen geteld, waarvan 10 met letsel en in totaal 11 letselslachtoffers. Ook hier veel kop-staartbotsingen, maar ook veel doorrijden bij rood licht. De volgende maatregelen moeten uitkomst bieden: verbetering van de verkeersregelinstallatie, vooral fietsdetectie; betere afwatering, betere markering en waarschuwingsborden voor de twee richtingen fietspaden.

Breda, 28 april 2004