Gemeente Den Haag

april 2004
Verkenning kansen en bedreigen Haags grondwater (28 april)

Het college van B&W heeft de Grondwaternota vastgesteld. In deze nota komen de kansen en bedreigingen van grondwater in stedelijk gebied aan de orde. Ook wordt aangegeven hoe grondwateroverlast in Den Haag wordt aangepakt en wie waarvoor verantwoordelijk is. De verwachte ontwikkelingen van het grondwaterbeheer worden geschetst en er wordt uitgegaan van een integrale benadering van het stedelijk watersysteem. De integrale benadering is gebaseerd op een samenhangend beleid als het gaat om riolering, oppervlaktewater, watergebonden natuurwaarden en grondwater. Bij het besluit tot vaststelling van de Grondwaternota heeft het college rekening gehouden met de tijdens de inspraak ingekomen reacties.

Grondwateroverlast nu en later:
Eigenaren van onroerend goed met een te diepe kruipruimte, kelder of souterrain hebben soms last van grondwater. Vaak blijkt het voor de eigenaar echter onduidelijk wie waarvoor verantwoordelijk is. In die leemte voorziet de Grondwaternota. Het huidige beleid is erop gericht om in gebieden waar veel klachten zijn, gelijktijdig met de vernieuwing van het riool, draineerleidingen aan te leggen. Deze maatregel vermindert de duur en de ernst van de overlast maar lost deze niet op omdat er ook bouwkundige maatregelen nodig zijn. Het college van B&W heeft ingestemd met de volgende uitgangspunten voor de aanpak van de grondwateroverlast:

* Voor de bestaande gebieden met veel klachten wordt het huidige beleid voortgezet, tot er een wettelijke regeling van kracht is voor het stedelijk grondwater;

* Als een structureel grondwaterpeil boven de 0,7 m onder gemiddeld straatniveau leidt tot grondwateroverlast, dan treft de gemeente voorzieningen, bijvoorbeeld door een drainagesysteem aan te leggen. De eigenaar is verantwoordelijk voor voorzieningen op het eigen terrein;

* Bij een grondwaterpeil tussen de 0,7 m en 1 meter onder gemiddeld straatniveau, plaatst de gemeente extra peilbuizen, meet vaker de grondwaterstand, zet een monitoringsprogramma op en versterkt daartoe het huidige meld-informatiepunt. Ook wordt het peilbuizenmeetnet uitgebreid in de nieuwe gebieden.
* Het huidige meld/informatiepunt wordt omgebouwd tot een gemeentelijk grondwaterloket, waar men terecht kan met klachten over het grondwater en informatie kan krijgen over mogelijke oplossingen.

* De eigenaar is verantwoordelijk voor de staat van zijn pand; een lekke kelder, souterrain of natte kruipruimte zijn problemen die een bouwkundige aanpassing behoeven.

Op basis van deze uitgangspunten zal een plan van aanpak worden uitgewerkt. Voordat met de uitvoering van het plan wordt begonnen, zal de Grondwaternota eerst worden besproken in de raadscommissie Welzijn, Duurzaamheid en Leidschenveen-Ypenburg (WDLY).

Waterplan
De Grondwaternota is de uitwerking van één van de voornemens van het Waterplan 1998-2002.