Gemeente Eindhoven

Persbericht: 26 april 2004, no. 119

Intentieovereenkomst getekend

Haalbaarheidsstudie aanpassingen Stationsdistrict

Op 26 april hebben de gemeente Eindhoven en vertegenwoordigers van vier betrokken partijen een intentieovereenkomst getekend waarin een haalbaarheidsstudie wordt afgesproken naar mogelijke ontwikkelingen van het Stationsdistrict in Eindhoven. De vier partijen hebben belangen en/of grond in het stationsgebied. Het gaat om ProRail, NS Vastgoed Ontwikkeling, Hurks Bouw & Vastgoed en Heijmans IBC Vastgoedontwikkeling.

Het Stationsdistrict vormt niet alleen een belangrijk onderdeel van het centrum van de gemeente Eindhoven, het is tegelijkertijd ook een essentiële schakel tussen het centrum en het noordelijke gedeelte van de stad. Het Stationsdistrict wordt begrensd door de Fellenoord en de Elisabethtunnel in het noorden en westen, de Mathildelaan, 18 Septemberplein en Stationsweg in het zuiden en de Dommelzone in het oosten.

De gemeente Eindhoven is al enige tijd bezig met ideeen voor veranderingen van het aanzien en de functie van het Stationsdistrict, zodat het een attractief onderdeel wordt van het centrumgebied. Daarbij wordt onder meer gedacht aan wonen, cultuur, vrijetijdsbesteding en kantoren. Daarnaast moet het Stationsdistrict ook een aantrekkelijke verbinding gaan vormen tussen het centrum en het gebied rond de Kruisstraat en Woenselse Markt.

Doel van de haalbaarheidsstudie is om met de vijf partijen gezamenlijk de planologische en economische randvoorwaarden te onderzoeken voor de verdere ontwikkeling van het Stationsdistrict. Een kostendekkende grondexploitatie en realisatie van de daarbij behorende infrastructuur vormen de uitgangspunten.

De haalbaarheidsstudie, die zal worden begeleid door IPMMC Vastgoed, moet antwoord geven op de vraag wat daadwerkelijk haalbaar is binnen het Stationsdistrict. De resultaten van de studie kunnen eind dit jaar aan de gemeenteraad worden voorgelegd.

Onlangs heeft ProRail een eigen onderzoek gedaan naar aspecten rondom het stationsgebouw. ProRail is o.a. verantwoordelijk voor de doorstroming van reizigers vanaf het voorplein tot aan de deur van de treinen. Uit dit onderzoek is gebleken dat het op termijn gewenst is om de capacitiet van de reizigerstunnel in het station te vergroten, en aanpassingen aan te brengen aan onder meer liften, roltrappen en een bewaakte fietsenstalling. Deze wijzigingen - die zeker doorgang zullen vinden - zullen zoveel invloed hebben op de gehele stationsomgeving dat de plannen worden geïntegreerd in de haalbaarheidsstudie.

© 2004 Gemeente Eindhoven