Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Bewoners en bestuurders betrekken bij beleid Schiphol

De staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, Melanie Schultz van Haegen, wil bewoners en bestuurders in de regio graag betrekken bij het beleid voor Schiphol. In het belang van de economie en de mobiliteit wil de staatssecretaris de positie van de mainport versterken. Dit mag echter niet leiden tot meer overlast, omdat de milieugrenzen niet opgerekt mogen worden. Met omwonenden en bestuurders rond Schiphol wil ze kijken hoe de overlast zoveel mogelijk kan worden beperkt terwijl de luchthaven wel kan groeien. Darnaast wil zij de mogelijkheid onderzoeken omwonenden van de luchthaven Schiphol meer keuzevrijheid te geven bij de manier waarop de overlast zoals afgesproken wordt gecompenseerd.

De staatssecretaris deelde dit vandaag mee tijdens een afsluitende bijeenkomst van de gespreksronde in het WTC-Schiphol. Uit de gesprekken in de regio is volgens haar bovendien gebleken dat de informatievoorziening aan de omwonenden en gemeenten beter moet. Mensen weten nu vaak niet waar ze op kunnen rekenen en wat wel en niet mag. Op dit vlak zal het ministerie daarom samen met de Commissie Regionaal Overleg Luchthaven Schiphol (CROS), de luchthaven Schiphol en Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) aan de slag gaan. Bewoners hebben er recht op te weten waar ze aan toe zijn.

Zij benadrukte tijdens de bijeenkomst voorstander te zijn van een vrije groei binnen harde en handhaafbare milieugrenzen. ,,In 2006 zullen we evalueren of het beleid voor het vijfbanenstelsel van Schiphol effectief is: kan de luchtvaart binnen de gegeven milieuruimte groeien en leidt die begrenzing van de milieuruimte tot een beperking van de overlast? Ik stel dit voorjaar een plan voor die evaluatie op. Het lijkt mij goed dat de sector en de omgeving ook samen zoeken naar mogelijke verbeteringen. Dat zal het wederzijds begrip ten goede komen. Ik hoop dat daarmee ook het draagvlak zal groeien.

Ook aan een meetsysteem voor vliegtuiggeluid wordt hard gewerkt. De Commissie Eversdijk zal daar voorstellen voor doen. Eind april verwacht ik de eerste resultaten van de Commissie; zegt Schultz.

Het overlegplatform in de regio, de CROS, kan volgens Schultz een coördinerende rol spelen bij het beperken van de overlast. ,,Aan de CROS wil ik in elk geval vragen om voorstellen te doen voor het verbeteren van de ligging van de vliegroutes. Maar ook andere voorstellen zie ik graag tegemoet. Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan het vergroten van de verantwoordelijkheid van de regio om met de luchtvaartsector afspraken te maken. Vanuit Den Haag zou ik graag meer op hoofdlijnen willen sturen. Als voorbeeld geeft de staatssecretaris de situatie rond Spaarndam. Daar wordt op basis van de wens van de CROS een vliegroute verlegd. Deze verlegging wordt meegenomen bij het herstel van de invoerfout. Aan het herstel van de invoerfout wordt ondertussen hard gewerkt. Het milieueffectrapport en het ontwerp voor de aangepaste regels zijn vandaag gepubliceerd en liggen ter inzage. Om grote financiële schade te voorkomen wordt geprobeerd de fout deze zomer nog te herstellen.