Gemeente Gouda



datum: 27 april 2004
afdeling: Communicatie en persvoorlichting
contactpersoon: Hennie Castelein
telefoon: 0182-588393

Gemeente Gouda betreurt wegvallen stoptreinverbinding

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Gouda heeft van de NS een brief ontvangen over het plan om in 2005 de stoptrein tussen Goverwelle en Utrecht op te heffen. Inwoners van Gouda hebben de gemeente gevraagd actie te ondernemen. Het college betreurt de wijziging, maar de NS is geheel verantwoordelijk voor de eigen dienstregeling. De gemeente Gouda adviseert gedupeerde reizigers om zelf bij de NS te protesteren. Het college heeft de NS wel per brief gevraagd om de duur van de verbroken verbinding zo kort mogelijk te houden en om soepel om te gaan met reizigers die vanuit Goverwelle via Gouda naar Utrecht reizen.

Gedupeerde passagiers hebben de gemeente via e-mails en brieven laten weten dat zij het niet eens zijn met het wegvallen van de stoptreinverbinding en vragen de gemeente om er bij NS op aan te dringen deze wijziging in de nieuwe dienstregeling ongedaan te maken. Gemeenten kunnen formeel geen bezwaar maken. Het college vraagt de NS per brief om de duur van de gebroken verbinding zo kort mogelijk te houden. Bijvoorbeeld tot het gereedkomen van de spoorverdubbeling tussen Woerden en Harmelen. In de tussenliggende periode zou de aansluiting in Woerden in beide richtingen zo gunstig mogelijk moeten worden gemaakt. Ook is gevraagd soepel te zijn richting die passagiers die vanuit Goverwelle richting Utrecht via Gouda centraal willen reizen.

Benutten en Bouwen

De NS geeft in haar brief aan dat met de dienstregeling 2005 een eerste stap wordt gezet in de verwezenlijking van de doelen van de lange termijn visie Benutten en Bouwen. Het college vindt het een goede zaak dat gestart wordt met Benutten en Bouwen, omdat anders het voor Gouda zo belangrijke project Stedenbaan niet van de grond komt. Benutten en Bouwen is het plan van de spoorsector om tegelijkertijd meer reizigers en goederen over het spoor te vervoeren, een aantrekkelijke treindienst te bieden en het efficiënter benutten van de dure en schaarse infrastructuur. En daar zit volgens NS ook het dilemma. Een robuuste dienstregeling is noodzakelijk om meer reizigers en goederen te kunnen vervoeren, maar dit legt wel beperkingen op aan het aantal treinen dat over de huidige beschikbare infrastructuur kan rijden.

De punctualiteit op het traject Rotterdam / Den Haag Gouda Utrecht staat volgens NS onder forse druk. Om de betrouwbaarheid op dit traject te verhogen gaat NS twee wijzigingen doorvoeren: de stoptrein Rotterdam Centraal Gouda Utrecht Centraal rijdt in 2005 niet verder dan Gouda Goverwelle en de sneltreinen den Haag Centraal Utrecht Centraal Arnhem/Nijmegen worden in 2005 ook in de spits in Gouda gecombineerd en rijden als één trein verder. Van deze wijzigingen hebben volgens NS 2.300 passagiers per dag hinder (waaronder passagiers in Goverwelle), maar zon 60.000 profiteren hiervan, waaronder dus ook de nodige passagiers die op het hoofdstation van Gouda in- en uitstappen.


- einde bericht -

Footer