Verbond van Verzekeraars

Belgisch Verbond krijgt nieuw kleedje

De Beroepsvereniging van Verzekeringsondernemingen (BVVO, het Belgische Verbond van Verzekeraars) heeft haar beleid onlangs een nieuw kleedje gegeven en gaat voortaan door het leven als Assuralia. De wijziging is niet alleen bedoeld om de beroepsvereniging een herkenbaarder gezicht te geven, maar ook om het nieuwe beleid te onderstrepen.

De voormalige BVVO wil de positie van de verzekeringssector als belangrijke economische speler bij politieke, economische en sociale vraagstukken versterken. Om dat te bewerkstelligen, richt de vereniging zich voortaan op vier hoofddoelstellingen: het vergroten van het actieterrein en de representativiteit van de beroepsvereniging, openheid over maatschappelijke problemen en een gelijktijdige terugkeer naar de essentie van het verzekeringsvak, de aanpassing aan marktontwikkelingen en het uitbouwen van een adequate interne werkingsstructuur. Assuralia kan voortaan bogen op een meer gediversifieerd en complementair lidmaatschap. Met die verrijking mikken we op een grotere geloofwaardigheid bij de overheid, schrijft de vereniging in haar jaarverslag.

Assuralia
Om de nieuwe manier van werken te symboliseren, heeft de vereniging besloten om ook maar meteen haar naam te wijzigen. Assuralia moet de vereniging een herkenbaarder gezicht geven en breekt bovendien met het institutionele, anonieme karakter van een voor het grote publiek nietszeggende afkorting. Uiteindelijk moet dat ervoor zorgen dat de collectieve boodschappen van verzekeraars doeltreffender overkomen.

Imago-onderzoek
Om het nieuwe beleid verder vorm te geven, heeft Assuralia in 2003 een onderzoek gedaan naar het imago van de verzekeringsbranche in België. Belangrijkste uitkomst is dat de hoge tevredenheid onder consumenten zich niet weerspiegelt in het vertrouwen: de consument is enerzijds zeer positief over zijn verzekeraar en voelt zich beschermd, maar heeft paradoxaal genoeg weinig vertrouwen in de sector. Een andere opvallende uitkomst is dat de gemiddelde Belg voor solidariteit is, maar dat mag zijn premie niet beïnvloeden. Volgens Assuralia ligt daar een belangrijke rol voor verzekeraars om uit te leggen wat de verzekering wel en niet kan, juist uit solidariteitsoogpunt.

Verzekerd!, april 2004