Provincie Friesland

PERSBERICHT

Nummer: 114 SJT
Datum: 27 april 2004

Overleg met verkeersminister Peijs:

Gezamenlijke openbare aanbesteding noordelijk spoorvervoer Pilot bij gelijkvloerse kruising spoorwegovergang Franeker

Gedeputeerde Ton Baas heeft afgelopen donderdag overleg gevoerd met het ministerie van Verkeer en Waterstaat en de provincie Groningen over de aanbesteding van het noordelijke spoorvervoer. Resultaat van het overleg is dat de drie overheden tot een gezamenlijk voorstel zijn gekomen over de wijze van aanbesteding en financiering. Concreet staat in het voorstel dat:

de noordelijke spoorlijnen openbaar worden aanbesteed; dat de zes noordelijke spoorlijnen in één concessie worden aanbesteed; dat het Rijk extra middelen voor de openbare aanbesteding beschikbaar stelt; dat de provincie Fryslân geen financieel risico loopt als de aanbesteding duurder uitvalt dan de beschikbare exploitatiesubsidie; dat een pilot wordt gestart met een veilige gelijkvloerse kruising in de spoorwegovergang bij bedrijventerrein De Kie in Franeker; dat er nadere afspraken gemaakt worden over de invoering van de OV- chipkaart.

Door de bundeling van de Friese en Groningse spoorlijnen ontstaat er een 'noordelijk spoorbedrijf' die adequaat een pakket van spoorlijnen op de commerciele markt kan aanbesteden. Het donderdag bereikte voorstel leidt er overigens toe dat de provincie Fryslân niet ingegaat op het aanbod van Arriva-dochter NoordNed om het treinvervoer in Fryslân de komende 14 jaar te verzorgen, op basis van onderhandse aanbesteding.

De zes spoorlijnen die volgens het voorstel in een concessie aanbesteed gaan worden zijn de spoorlijnen Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans en Groningen-Roodeschool.

De huidige concessie van Fryslân aan vervoerder NoordNed loopt per 28 mei aanstaande af. De provincie is voornemens deze te verlengen met een periode van maximaal 2,5 jaar. In de tussenliggende periode kan in overleg en samenwerking met Groningen bepaald worden hoe de aanbesteding wordt opgestart, de nieuwe vervoerder kan dan uiterlijk per 2007 aan de slag.

Voor de problematiek rond de gelijkvloerse kruising in de spoorwegovergang bij bedrijventerrein De Kie in Franeker is een oplossing gevonden. Deze kruising van spoor en rondweg is een van de gelijkvloerse kruisingen die om veiligheidsreden aangepast moet worden, daarbij gaat het om de aanleg van een tunnel onder het spoor. De forse investering die daarmee gemoeid is staat een verdere ontwikkeling van De Kie in de weg. Met het ministerie is overeengekomen dat er een pilot wordt uitgevoerd om de gelijkvloerse kruising te handhaven met toepassing van verschillende nieuwe, innovatieve en veilige technieken. Daarmee is een belangrijke stap gezet om dit knelpunt in de spoorlijn Leeuwarden-Harlingen op te lossen.

Het voorstel is in de colleges van Gedeputeerde Staten van Fryslân en Groningen besproken en wordt nu voor verdere besluitvorming in GS en PS uitgewerkt. N 35


---- --