AutoRai


29-4-2004

Wereldpremière in Lissabon: nieuwe generatie krachtbronnen voor Opels Combo en Tour

Opel zal de Combo en de Tour met de nieuwe 1.3-liter common-rail turbodiesel-motor voor het eerst aan het publiek presenteren tijdens de International Motor Show 2004 in Lissabon (30 april tot en met 5 mei). De 1.3-liter CDTi (51 kW/70 pk) is de eerste krachtbron uit een nieuwe generatie motoren voor de Combo-modellen.

Bovendien zijn de Combo en de Tour leverbaar met een nieuwe 1.7 CDTi common-rail turbodiesel (74 kW/100 pk) en een 1.4-liter (66 kW/90 pk) ECOTEC benzinemotor, voorzien van de brandstofbesparende TWINPORT-technologie. Al deze viercilindermotoren (vier kleppen per cilinder) zijn zeer efficiënt en hebben een laag brandstofverbruik. De
1.3-liter CDTi is de zuinigste krachtbron met een gemiddeld verbruik van slechts vijf liter diesel op 100 km. Het interieur van de Combo en de Tour heeft eveneens een verandering ondergaan een nieuwe generatie Infotainmentsystemen heeft zijn intrede gedaan. Deze systemen hebben naam gemaakt in de nieuwe Astra en zetten een nieuwe standaard met hun functionaliteit en intuïtief opererend concept. De nieuwe Combo-modellen zijn te bestellen vanaf juli dit jaar en levering vindt plaats vanaf september.

De moderne 1.3 CDTi turbodiesel met variabele, directe multi-injectie is de eerste turbodieselmotor in de serie voor de Combo en de Tour. Deze bijzonder zuinige en compacte common-rail dieselmotor verbruikt zoals gezegd slechts vijf liter diesel op een afstand van 100 km. Het maximum koppel van 170 Nm zorgt bovendien voor optimaal rijcomfort.

Een eveneens nieuwe krachtbron in de Combo-modellen is de 74 kW/100 pk sterke 1.7 CDTi turbodiesel. Met dezelfde cilinderinhoud produceert de nieuwe dieselmotor een derde meer vermogen dan de voorgaande 1.7 DTi dieselmotor (55 kW/75 pk) en heeft hij een aanzienlijk hoger koppel van 240 Nm, terwijl het brandstofverbruik gelijk blijft. De nieuwe krachtige 1.7 CDTi turbodiesel is bijzonder geschikt voor klanten die veel waarde hechten aan de genereuze laad- en bagageruimte van de Combo en de Tour, in combinatie met zeer dynamische rijeigenschappen.

Naast de twee nieuwe CDTi turbodiesels levert de 1.4-liter ECOTEC benzinemotor met TWINPORT-technologie ook een bijzonder economische prestatie. Dankzij de variabele inspuiting en hoge mate van uitlaatgascirculatie reduceert de intelligente en brandstofbesparende TWINPORT-technologie substantieel het brandstofverbruik van de Opel Combo en de Tour. De benzinemotor met een vermogen van 66 kW/90 pk en een maximum koppel van 125 Nm zorgt bovendien voor levendige wegprestaties.

Uitgerust met de nieuwe generatie motoren en nieuwe Infotainmentsystemen hebben de Opel Combo en de Opel Tour alles in huis om het huidige succes voort te zetten. In 2003 hebben 63.395 klanten verspreidt over Europa gekozen voor een Combo of Tour een toename van 29 procent in vergelijking met 2002 (49.127 eenheden).

De Opel Combo combineert de functionaliteit van een bestelauto met het comfort en de souplesse van een personenauto. Standaardopties als ABS en Brake Assist in combinatie met het Dynamic Safety Axle-chassis (DSA) zorgen voor een hoge actieve veiligheid. Naast de grote laadruimte van maximaal 3200 liter (Tour: maximaal 3050 liter) en zijn maximale laadlengte van 2,70 meter (met de bijrijderstoel neergeklapt) neemt de Combo met een maximale nuttige last van 810 kilogram de leiding in zijn klasse. Bovendien profiteert de eigenaar van de lage gebruikskosten van de Opel Combo. Een gematigd brandstofverbruik en lange service-intervals, evenals een reparatievriendelijk ontwerp en optimale service, dragen bij in het verder terugbrengen van de operationele kosten. Deze factoren hebben tevens bijgedragen aan de winst van de Opel Combo binnen zijn segment in de verkiezing Bestelauto van het Jaar 2004.