AutoRai

29-4-2004

Definitieve versie Chrysler 300C Touring onthuld

Tegen het einde van dit jaar gaat Chrysler met de introductie van de 300C Touring een voor het merk geheel nieuw segment betreden. De Touring variant van de 300C moet hoge ogen gaan gooien in het belangrijke Europese E-segment, waar circa 40 procent van de verkopen is weggelegd voor stationwagons.

De 300C Touring was reeds in conceptvorm te zien op diverse internationale autobeurzen. Vorige maand werd tijdens de Autosalon van Genève voor het eerst het definitieve productiemodel getoond.

De nieuwe Touring deelt design, uitrusting, interieurinrichting en technische specificaties met de Chrysler 300C sedan (in Nederland vanaf juni leverbaar). Het verschil is echter dat de Touring uitsluitend op markten buiten Noord-Amerika verkocht gaat worden.

Net als de sedan krijgt de achterwielaangedreven Touring in Europa de beschikking over drie benzinemotoren (2.7 liter V6, 3.5 liter V6 en 5.7 liter HEMI® V8). Voor de liefhebber is de Touring ook leverbaar met permanente vierwielaandrijving (AWD). De carrosserie van de Chrysler 300C Touring komt sterk overeen met die van de sedan. Van de neus tot aan de centrale B-stijl is hij identiek, maar de achterdeuren, het dak, de achterklep en de achterste zijpanelen zijn uniek.

Zowel de voor- als de achterstoelen van de Touring zitten even ruim en comfortabel als die van de sedan met evenveel ruimte voor hoofd, benen en schouders maar de bagageruimte is veel groter. Mèt achterbank is de bagageruimte van de Touring 770 liter, wordt deze neergeklapt dan neemt de inhoud toe tot 2030 liter. De bagageruimte krijgt een verwijderbare en wegrolbare bagageafdekking, bergvakken in de zijpanelen, bevestigingshaken en een 12 Volt-aansluiting.

De laadvloer krijgt een driedelig paneel. Het paneel weegt 7,25 kilo en kan gedeeltelijk of volledig opgevouwen of verwijderd worden. Wanneer het paneel in gebruik is, kunnen kleine spullen onder het paneel opgeborgen worden. Zonder paneel ligt de maximale laadhoogte 102 mm hoger. Optioneel wordt een systeem geleverd om de bagageruimte te kunnen verdelen. Dit kan onder het driedelige paneel worden opgeborgen en bestaat uit een waterdichte voering en bagagenetten. Extra bagage kan worden vervoerd op de standaard dakrails die geleverd worden met twee dwarsdragers. Het laadvermogen van de dakrails bedraagt 68 kg.

Hoewel de voor- en achterophanging van de 300C Touring vergelijkbaar is met die van de sedan, zijn er ook een aantal verschillen. Aan de voorzijde krijgen de AWD Touring-modellen andere naven en aangepaste draagarmen die plaats bieden aan de aandrijfdrijfstangen voor de voorwielaandrijving. De draaicirkel is iets kleiner.

Aan de achterzijde heeft de Chrysler 300C Touring een vijfarmige ophanging, net als de sedan, maar zowel de achterwielaangedreven als de AWD-modellen zijn standaard voorzien van Nivomat-schokdempers die als hoogteregeling dienst doen. De automatische hoogteregeling is geruisloos, betrouwbaar en volautomatisch en vergt geen handeling van de bestuurder.

Het AWD-systeem van Chrysler is beschikbaar op de 300C Touring met 3.5 liter V6 en 5.7 liter HEMI V8 motor. Hoewel de Chrysler 300C Touring met AWD hetzelfde oogt als zijn achterwielaangedreven broer, staat zijn ophanging 25 mm hoger. Een unieke bodemplaat werd gebruikt om de centraal gemonteerde tussenbak een plaats te kunnen bieden. Het AWD-systeem van Chrysler heeft een op de achterwielen gerichte koppelverdeling: 62 procent van het koppel gaat naar de achterwielen, 38 procent naar de voorwielen.

Door de montage van het Multi Displacement System (MDS), een primeur voor een motor van de Chrysler Group, biedt de 5.7-liter HEMI V8 motor een concurrerend benzineverbruik. Het MDS schakelt de helft van de cilinders uit als vier cilinders voldoende kracht leveren, waardoor het verbruik met 10 tot 20 procent verbetert, afhankelijk van de rijstijl en het gebruik van de auto. Op die manier kan de 300C Touring een erg competitief brandstofverbruik voorleggen in vergelijking met zijn directe concurrenten en tegelijkertijd toch een van de hoogste vermogen- en koppelwaarden in zijn klasse bieden.