Grontmij

Grontmij NV



29/4/2004 - Ecoduct De Borkeld officieel geopend

Ecoduct De Borkeld is op vrijdag 23 april 2004 officieel door Rijkswaterstaat geopend. Grontmij was als één van de partners in de combinatie Tricolor betrokken bij de totstandkoming van dit ecoduct. Een bijzonder project omdat het één van de eerst uitgevoerde design & construct projecten in Nederland is.

In zijn openingstoespraak legde de heer M. Beljaars namens opdrachtgever Rijkswaterstaat onder de noemer nieuwe zakelijkheid de nadruk op het wederzijdse vertrouwen dat bij deze contractvormen nodig is. Paul Oortwijn, namens Grontmij vertegenwoordigd in de combinatie Tricolor, sprak tijdens de opening over het proces van het Programma van Eisen naar Ontwerp.

Ecologisch geheel

In de buurt van Rijssen in de provincie Overijssel doorsnijdt de A1 de Sallandse Heuvelrug en het landgoederengebied Markelo-Diepenheim. Hoewel de snelweg met veel aandacht en respect voor de natuurgebieden werd aangelegd, is hij voor veel dieren een onneembare hindernis. Ecoduct De Borkeld draagt ertoe bij dat de gebieden meer een ecologisch geheel zijn.

Rijkswaterstaat vroeg begin 2002 drie geprekwalificeerde consortia om een voorlopig ontwerp voor dit ecoduct te maken. Grontmij werkte samen met TBI Haverkort, van Gelder en Zwarts & Jansma Architecten. Niet zonder resultaat: de combinatie is uiteindelijk gekozen om het Ecoduct de Borkeld te ontwerpen en te realiseren door middel van een Design & Construct contract. Dit ecoduct moet bijdragen aan het herstel van de verbinding voor de landgebonden fauna tussen de natuurgebieden die nu door de rijksweg gescheiden worden.

Diabolovorm

De belangrijkste doelstelling bij het ontwerp is dat het ecoduct op een vanzelfsprekende wijze past in het omliggende landschap. Anders dan bij een gewoon viaduct zal een ecoduct veel meer vergroeien met de omgeving. Het ecoduct krijgt daarom een diabolovorm en bestaat uit één geheel. Hoewel een kunstwerk met een tussenpunt in de middenberm een lagere constructiehoogte heeft, en kostentechnisch gunstiger uitvalt, is er toch gekozen voor het weglaten van het tussensteunpunt vanwege de sterke uitstraling van dit concept.

Bij de landschappelijke inpassing zijn vloeiende overgangen gemaakt tussen snelwegtaluds en aarden wallen en is gekozen voor gebiedseigen beplanting. Aan weerszijden van het ecoduct zijn drinkplaatsen gecreëerd, die ook kunnen dienen als leefomgeving voor amfibieën.

Meer informatie kunt u krijgen bij Ronald Mante, telefoon 030-220 76 73 en Arie Monster, telefoon 06-5335 8269.
---